Vibrotumbler/kogeltjespolijster

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Vibrotumbler/kogeltjespolijster

Bericht door Willem Parel »

Omdat ik via PB werd gevraagd naar het apparaat waar we het in een ver verleden over hebben gehad en je geen foto's mee kunt sturen via PB zet ik het antwoord hier even neer, kunnen anderen er misschien ook wat aan hebben.
De vraag was hoe het apparaat er uit zag welke ik tig jaren geleden heb gemaakt om kleine artikelen en kettinkjes te (kogel-)polijsten zonder dat ze in de war raken.
Welnu, ik heb toen een zgn. Vibrotumbler, welke ik had gekocht bij De Oude Aarde in Giethoorn ( je kent ze wel, die trildingen met zo'n grote bowl er op) omgebouwt en er een ronde plaat van trespa o.i.d. op gemaakt. In die ronde plaat heb ik gelijkelijk verdeeld gaten geboort die iets kleiner waren dan de diameter van een fotorol potje.
Nu moet ik de jongeren onder ons natuurlijk uit gaan leggen wat een fotorolpotje is..... :P
In deze gaten heb ik vervolgens klemmend de fotopotjes geduwd en de schijf met een middengat op de trilplaat gemonteerd ( bowl verwijderd)
Kogeltjes in elk potje met een beetje water en N10 en bij elke cyclus laat ik het een half uur trillen, resultaat veel mooier dan handkretsen.
Het werkt als een tierelier en ik werk er al jaaaaren met veel plezier mee, het is één van de meest gebruikte apparaten die ik heb.
Marleen, ik hoop dat dit de informatie is welke je bedoelde.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (18.25 KiB) 5307 keer bekeken
image.jpeg
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Vibrotumbler/kogeltjespolijster

Bericht door Abo »

Clever bedacht eigenlijk!
Ik heb ook nog zo'n apparaat staan van de tijd dat ik nog in een hobbycentrum werkte.
Sindsdien is het heel weinig gebruikt net omdat ik uit dat serie maken gestapt ben.

Dus dit is een briljant idee wat je daar toont en die fotopotjes heb ik ook nog b;)
Da's voordeel als je ouder bent, dan ken je zulke dingen nog b:D

Bedankt voor de tip! :thumbsup:
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Vibrotumbler/kogeltjespolijster

Bericht door peterspanje »

Willem, rond uit fantastisch, ik sta er alleen versteld van dat het werkt met die kleine doosjes, ik heb de leeftijd :cry: dat ik die ook nog kan herinneren en ze zijn behoorlijk klein! Maar goed als het werkt, het werkt!

Ik moet het ook maar eens proberen, bedankt voor het delen :thumbsup:
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Vibrotumbler/kogeltjespolijster

Bericht door Willem Parel »

Peter, dat heb je goed bedacht met dat formaat van die potjes.
Ik had namelijk hetzelfde idee en had daarom ook een PVC plaat laten maken met daar iets grotere PVC potjes met dekseltje.
Het verschil was in afwerkingsgraad niet merkbaar.
Deze PVC plaat heeft ook jaren gedraaid maar toevallig dat hij 2 weken terug het begaf, helemaal aan stukken getrilt.
Het nadeel daarvan was ook dat je die moeilijk zelf kunt maken en dat deze met die fotopotjes ( zich ook al jaren bewezen) zelf te maken en goedkoop is.
Maar ik dacht destijd "hoe meer ruimte hoe meer beweging" en hoe beter de werking, maar dat bleek niet op te gaan.
Deze vibreert namelijk beter dan die PVC uitvoering omdat die weer iets te zwaar werd.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Fransuitbavel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: zaterdag 19-10-2013, 11:20
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Bavel

Re: Vibrotumbler/kogeltjespolijster

Bericht door Fransuitbavel »

Onlangs heb ik me zo een vibro tumbler aangeschaft. Wat ik nu nog zoek is het te gebruiken medium. Voor het schuren en voor het polijsten. Is er iemand met ervaring hierin?
Plaats reactie