Eveflex Silicon Schijfjes

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Gebruikersavatar
Elo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: maandag 17-02-2014, 21:01
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Berlicum

Eveflex Silicon Schijfjes

Bericht door Elo »

Hi,
Ik heb onlangs de Silicon H.M. schijfjes van EVEFLEX uitgeprobeerd. Ze werken heel goed, echter, na het gebruik ervan kreeg ik een allergisch reactie. Opgezwollen ogen en gezicht. De reactie is gelukkig nu over, echter ik probeer na te gaan wat de oorzaak was. Na het reinigen van mijn werkplek ging het beter. Zou het de EVEFLEX schijven zijn geweest?

Mijn vraag is: Zijn er wellicht ander mensen die allergisch reageren op de polijst schijven van Eveflex?

Groetjes,
Eloise
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Eveflex Silicon Schijfjes

Bericht door peterspanje »

ik gebruik ze al jaren maar nog nooit last van gehad, of van iemand anders gehoord die dit probleem had, maar als jij deze reaktie had, zou ik het eerst nog eens uitproberen met een mondkapje en/of een tafel ventilator. mocht je dan nog steeds last hebben dan zou ik ze toch maar snel naar een alternative zoeken 8)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Eveflex Silicon Schijfjes

Bericht door Abo »

De vraag is waarvan je een allergie hebt gehad of wwas het eerder een irritatie op het fijn verdeelde stof?
Heb je die van de silicone schijfjes, van de kleurstof die erin zit of van de verstuiving van het bewerkte metaal?

Zelf heb ik er ook nooit last van gehad. Of het hetzelfde merk is weet ik niet.
In ieder geval is het raadzaam om die stofdeeltjes niet in te ademen. Wat Brasser schrijft zou ik dan ook ter harte nemen.
Eerder zou ik dan kiezen voor een degelijkere versie van stofmasker waar langs de neusvleugels ook geen plaats is om deeltjes in te ademen.
De goedkope masker knijp je een beetje in op die plaats maar er komt toch nog veel stof voorbij.

Een afgeschermde bak uit plexiglas maken of er eentje kopen.
matt gold collector.jpg
Duurdere opties met afzuiging bestaan er ook, dan zit je helemaal goed.
Gebruikersavatar
Elo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: maandag 17-02-2014, 21:01
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Berlicum

Re: Eveflex Silicon Schijfjes

Bericht door Elo »

Hallo,
Dank jullie beide voor jullie respons. Ik ga in ieder geval zo'n bescherm bak in elkaar knutselen (wat afgebeeld is is prachtig maar kost voor zover ik het kan zien rond 80 dollar!!!)

Ik heb ook contact gezocht met de fabrikant van EveFlex en ik kreeg de volgende respons:

"Most our products are classified as “Medicical Products Class IIa” and all our items are produced under these regulations.
Therefore we have a strict control of raw materials. None of the ingredients in our products are known to cause allergic reactions as described and we have till date not received comparable feedback.
We are very sorry for your current situation. Our products are used by dentists, dental technicians and goldsmiths worldwide over many years without any comments on allergic reactions. "

Fijn dat te horen. Ik ga ze morgen gewoon nog een keer gebruiken. Hopelijk kwam de allergische reactie door iets anders. Ik houd jullie op de hoogte...

Groetjes,
Eloise
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Eveflex Silicon Schijfjes

Bericht door @tjuh »

ik heb wel eens zo'n reactie gehad bij paris rood polijstpasta (die vond toch nog een stukje huid ondanks masker en beschermbril) na een paar uurtjes ijverig polijsten.

gebruikte je de schijfjes geheel zonder een ander product?

oh en zo'n "statement" van een bedrijf neem ik altijd met een korreltje zout.
Kreeg ernstige blaren van een medicijnpleister, mijn arts contact gezocht met de producent, nou die wilden dolgraag in contact met mij komen want deze reactie was volkomen onbekend!....moet nu 5 jaar later nog van ze horen, maar ja ondertussen hoeven ze ook hun bijsluiter niet aan te passen, want ja niks bekend....terwijl i-net er vol mee staat dat dat regelmatig voorkomende bijwerkingen zijn....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Eveflex Silicon Schijfjes

Bericht door Abo »

Idd, Tjuh, ik geloof ook niet in de mooie bewoordingen die je soms te lezen krijgt. Het lijkt dikwijls om je op een vriendelijke manier te laten weten dat je hun gerust moet laten. Zo kunnen ze hun product blijven verkopen zonder er nog verdere kosten aan te hebben.

Van silicone is nu wel bekent dat het weinig tot geen allergische reactie's uitlokt of je moet dat spul in je laten implanteren en dan nog.
De silicone schijfjes dragen wel meer dan enkel silicone.

Al bij al brengt het haar niets op en lijkt me zo'n 'bakje' in mekaar timmeren toch wel de betere oplossing.
Elke vorm om jezelf te beschermen is in deze ambacht een goed idee en dat wil ik wel aansporen ook al lijk je nergens last van te hebben.
Afhankelijk van hoeveel je het gebruikt, kun je op langere tijd weer je edele metalen uit recupereren doordat je het stof in je filtersysteem weet te concentreren.

Doen Eloise, het kan je maar helpen en je werkplaats wordt er minder stoffig op. b;)
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Eveflex Silicon Schijfjes

Bericht door peterspanje »

Laten we even terug komen naar de realiteit, :yo: everflex wordt al jaren verkocht en met name in de USA, als je in de USA bijverschijnselen of risico s niet vermeld in de bijsluiter, maar daar wel van af weet of zou moeten weten dan staan er honderden advocaten klaar voor een class action, wat een vermogen kost.
Om te zeggen dat je de bijsluiter en of verklaring van de fabrikant met een vleugje zout moet nemen vind ik naïef, natuurlijk kan je beginnen over Volkswagen etc maar je denkt toch niet dat dat een gesanctioneerde company policy was? Dit gaat ze miljarden kosten.
Tenzij je met 10 man/vrouw full time everflex schijfjes zit te gebruiken in een kleine studio zonder ventilatie, zal het echt niet zo n vaart lopen. Voor een persoon die in zijn studiootje af en toe een everflex schijfje gebruikt, mocht je het toch eng vinden zet een kapje op, en als je geld teveel hebt bouw een afzuig installatie, maar voor de meeste van ons in een een mans studio?? Please come back to earth! 8)
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Eveflex Silicon Schijfjes

Bericht door peterspanje »

Plastic bescherm bak, is er iemand op dit forum die zo n bak gebruikt, of iemand kent die zo n bak gebruikt? het lijkt mij ongelooflijk onpraktisch werken, daarnaast plexiglas zit zo vol met krassen, dus ik denk dat je ze per dozijn moet aanschaffen :duivel:
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Eveflex Silicon Schijfjes

Bericht door Abo »

Dat klopt wel grotendeels wat je schrijft maar zit maar met zo'n allergie.
Ieder mens weet dat men geen dier in een microgolf mag steken 'om het te drogen' maar in Amerika niet.
De kerel heeft dat aangeklaagd omdat het nergens te lezen stond in de gebruiksaanwijzing en heeft er een fikse vergoeding voor gekregen..... ook dat is de realiteit.

Zo'n bakje is net zo onhandig als een beschermbril die net zo goed krast.
Zo'n goedkoop papiermasker (50 voor nog geen 7 euro) wel, daar zweet ik goed in en ben blij dat ik het weer kan afzetten na 10 minuten.
Als je het dan zo bekijkt dat plexiglas bekrast wordt door die deeltjes dan bedenk wat het me je longen doet die nog zachter zijn.. :think:

Onhandig is het zolang totdat je weet hoe je ermee moet werken.
Voor sommigen is een hamer al erg onhandig. 00O
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Eveflex Silicon Schijfjes

Bericht door @tjuh »

brasser schreef:Laten we even terug komen naar de realiteit, :yo: everflex wordt al jaren verkocht en met name in de USA, als je in de USA bijverschijnselen of risico s niet vermeld in de bijsluiter,
hoeveel bijsluiters heb jij verkregen bij je producten vanuit amerika? ik nl geen 1.

en de amerikaanse markt (producent) kennende hoeft dat ook niet omdat ze aannemelijk kunnen maken dat in de gemiddelde werkplek er 10tallen andere veroorzakers voor die allergische reactie kunnen zijn...en daar heeft de zelfstandige het geld niet voor om de advocaten van het product hun ongelijk te bewijzen.
Gebruikersavatar
Elo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: maandag 17-02-2014, 21:01
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Berlicum

Re: Eveflex Silicon Schijfjes

Bericht door Elo »

Hoi,

Ik ben even gaan googelen wat nou precies een Medical Products Class IIa classificatie is….

“Medical Products Class IIa is an official European CE Marking on a product. It is a manufacturer's declaration that the product complies with the essential requirements of the relevant European health, safety and environmental protection legislation. “

Voor zover ik kan zien zijn er strenge eisen aan zo’n classificatie verbonden. Ik ga ervan uit dat de EVE flex wel ok is, ik vermoedt dat het waarschijnlijk toch een irritatie was op het fijn verdeelde stof. Ik was er vandaag niet aan toe gekomen om ze weer te gebruiken. … wordt vervolgd dus.

O ja, van zo een masker wordt ik niet blij, ik kom binnen no time zuurstof tekort. Zo een beschermbak is misschien welk wennen maar ik ga wel iets dergelijks proberen….

Groetjes,
Eloise
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Eveflex Silicon Schijfjes

Bericht door Abo »

Mijn vraag is hoe men deze nakoming van deze classificatie controleert?
Lijkt me allemaal heel mooi en crisp om te lezen maar durf toch te twijfelen aan de uitvoering van die controle en de werking van dat mechanisme dat ervoor staat.
Misschien ligt het aan mij, zo goedgelovig als ik vroeger was ben ik niet meer. b;)

Ik hoop dat het voor jou goed uitdraait en dat het met zo'n bakje goed lukt.
Misschien eens over nadenken om er een kleine ventilator op de achterzijde te monteren die door een fijn filterdoekje ervoor zorgt dat je plexiglas niet zo zeer met stof bekleedt wordt.
Ik schat dat zo'n kleine ventilator (120 x 120mm) het wel doet.
Hoe sterk het moet zijn weet ik niet precies.
Gebruikersavatar
Elo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: maandag 17-02-2014, 21:01
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Berlicum

Re: Eveflex Silicon Schijfjes

Bericht door Elo »

Hallo,

Ik heb de EveFlex schijfjes weer gebruikt, weliswaar voor een kortere periode, maar heb dit keer nergens last van gehad. b:D Ik denk toch dat het een ongelukkige toeval was. In iedere geval ben ik daar blij om want de EveFlex polijst schijfjes werken heel goed. :thumbsup:

Ok, don't laugh, maar ik heb zo'n bescherm bakje in elkaar geknutseld. Het ziet er wel raar uit, maar het werkt, en is niet al te onhandig in gebruik.

Het is een plastic opbergbak van de Hema, met deksel. Met een hete mes heb ik cirkels in de zijkanten en een grote raam uit de deksel gesneden. Ik heb de scherpe randen afgeplakt met duct-tape en een rubber MSD oefenband opgeofferd om de zijkanten mee af te deken. Een kruisje in het rubber gesneden om handen erin te kunnen doen zonder teveel open te laten. Omdat ik geen gekraste plexiglas steeds wil vervangen heb ik bedacht dat een laag verhoudfolie met daaroverheen de deksel even goed moet werken. En het is daarbij makkelijk en snel te vervangen als het vies wordt....
Hier wat fotos:
Bijlagen
IMG_20160113_06055.JPG
IMG_20160113_06049.JPG
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Eveflex Silicon Schijfjes

Bericht door Abo »

Knap en simpel bedacht!!
Zo simpel had ik het nog niet eens bekeken ..... en het werkt :applaus:
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Eveflex Silicon Schijfjes

Bericht door peterspanje »

Scheelt je een hoop geld en ziet er beter en praktischer uit dan de dure optie, ik vraag me wel af of je het nog steeds gebruikt in pakweg 6 maanden vanaf nu :tandpasta:
Plaats reactie