steam cleaner en cappuccino

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door peterspanje »

Nee dat is een tumbler, de magnetische polijster werkt met heel fijn, en duur, metalen stiftjes van 0.3 mm dacht ik die in een soort polijstvloeistof door magneten worden voortbewogen, ik heb er een motortje van 2800 toeren op zitten, maar een oude motor van een wasmachine werkt ook uitstekend
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Maarten »

brasser schreef:Nee dat is een tumbler, de magnetische polijster werkt met heel fijn, en duur, metalen stiftjes van 0.3 mm dacht ik die in een soort polijstvloeistof door magneten worden voortbewogen, ik heb er een motortje van 2800 toeren op zitten, maar een oude motor van een wasmachine werkt ook uitstekend
Het is misschien niet helemaal gepast om deze vraag te stellen omdat daardoor het topic een hele andere richting opgaat
maar ik doe het toch even :mrgreen:
Kun je vertellen hoe een magnetische polijsttrommel werkt? En is het resultaat beter dan bij een giebelton?
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door peterspanje »

Hi Maarten, ik heb geen idee wat een griebelton is, bedoel je een tumbler waarin je middels een medium zoals mais walnoot staal of keramiek in een ton ronddraait om te polijsten?

Een magnetische polijstmachine bombardeert je werkstuk met fijne metalen stiftjes, door middel van snel ronddraaiende magneten, waardoor je werkstuk gepolijst wordt tot in de kleinste hoekjes.

Je kan zelf makkelijk een. magnetische polijstmachine maken, als je een beetje handig bent
Je maakt een kastje zit er een motortje in bevestig aan de as van de motor een langere as plaats op die as een slijpschijf van plus minus 18 cm, die haal je bij elke doe het zelf zaak, zaag een triplex plaatje van 8 mm op dezelfde maat uit, koop 6 sterke magneten bij supermagneet.nl, verdeel de magneten over de triplex plaat zaag de vorm er uit, neem een sterke twee compenenten lijm en zet de boel goed vast. Een perspex plaatje een plastic emmer wat fijn metaal stiftjes bij Bijou halen plus een flesje polijst vloeistof, of de zachte zeep van driehoek en draaien maar. Afhankelijk of je een motor moet kopen kost je dit tussen de 80 en 200 euro. Op internet vind je zat filmpjes hoe je dit kan maken, mocht je er een willen maken dan kan je altijd mij een mailtje sturen, hier zijn wat foto's van mijn aparaat mijn emmertje is gedemonteerd in afwachting van een reperatie, zie sugru
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Maarten »

Hoi Brasser,

Mais of walnoot? Nee zelf gooi ik er meestal oude frieten of een portie kibbeling in :mrgreen:

Sorry, even zonder gekkigheid dit is de machine die ik bedoel:
Afbeelding
De binnenkant van de ton is niet rond maar verdeeld in vlakken en gevuld met rvs kogels, discussen of pennen (de combinatie van het "mengsel" kan je naar
voorkeur samenstellen uiteraard) en daarbij doe je wat water en polijstzeep. Dan is het een kwestie van aanzetten zodat de ton rond gaat draaien
en de rvs kogels en zeep hun werk laten doen (wel het sieraad erbij doen uiteraard :P )
Zelf gebruik ik het, en ik denk meerdere goudsmeden, voornamelijk voor kettingwerk.

Bedankt voor je uitleg van de magnetische polijsttrommel, geweldig :thumbsup: . Dat wordt binnenkort denk ik een doe het zelf projectje. Zal er
dan gelijk een SVS van maken en uiteraard met de vermelding van jouw naam als inspirator.

Hoe is het resultaat van gepolijst werk als het uit de magneettrommel komt? Kan het zich meten met een handgepolijst stuk?
Of is het alleen, net zoals de giebelton, eigenlijk alleen goed voor kettingwerk en niet voor wat grotere plaatoppervlaktes?
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door peterspanje »

Ja dat is de tumbler, het woord griebelton, ik had er nog nooit van gehoord, ik heb zelf de c45 van lortone, misschien dezelfde van het plaatje, alleen een ouder model en wat aangepast.
Mais en walnoot gebruik je als laatste finishing, droog uiteraard zoek het maar eens op, te koop bij Bijou en vele groothandels, de magneet trommel kan je alleen voor kleine items gebruiken ringen armbanden oorhangers etc, ik gebruik het vaak tussen medium polijsten dan de magneet trommel en dan soms de hoogglans polijst schijf, vaak is de magneet trommel het laatste en skipiste ik de hoogglans polijst schijf.
Ik zelf gebruik hem best veel, de tumbler of op zijn "Belgisch?" :tandpasta: griebelton gebruik ik meer voor grotere, zwaardere stukken. Grote vlakken polijsten denk ik dat je het beste bij de polijstmachine kan houden.
Als ik er over na denk dan gebruik ik de een of ander of combinatie meer op het gevoel dan uit kennis van zaken :wat?: misschien dat een professionele forum lid een wat betere en met meer kennis het een en ander kan uitleggen 8)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Willem Parel »

Het verschil tussen een magneet polijstapparaat en een giebelton of kogeltrommel is dat de giebelton alles over de kop gooit en er dus relatief veel gewicht op de sieraden terecht komt bij elke omwenteling.
Bij een mageetpolisher is dat niet zo en zou je er kwetsbaardere dingen in kunnen doen dan in de giebelton.
Beide bewerkingen zijn hetzelfde als bruneren, er wordt dus geen materiaal afgenomen in tegenstelling tot de machine met het walnootgranulaat. ( verkruimelde walnootdoppen)
Dit heeft een polijstende werking en neemt wel materiaal af omdat er een polijstpasta aan toegevoegt moet worden.
Als je dus een fijnzilverlaagje aan de buitenkant wilt behouden dan is die laatste bewerking niet aan te raden.
Met maiskorrels is mij onbekent, maar ik ga er van uit dat dit ook in combinatie met een polijstpasta is en het dezelfde bewerking is.
Ik gebruik zelf een Otecmachine voor het walnootgranulaat en het werkt uitstekend.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door peterspanje »

Net even de catalogussen bekeken, die maïskorrel is inderdaad aan mijn fantasie ontsproten :bloos:
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Willem Parel »

brasser schreef:Net even de catalogussen bekeken, die maïskorrel is inderdaad aan mijn fantasie ontsproten :bloos:
Zo ontstaan gaten in de markt, misschien kun je er op binnenlopen....
Maar denk voor het afval wel aan het mestquotum..... :LOLtear:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Abo »

Bij een magneetpolierder kun je voor meerdere items gebruiken als je hem maar groot genoeg koopt of maakt.
Zelf heb ik een raytech die ik enkel gebruik voor draadwerk. De kleine dunne naaldjes kunnen haast overal bij.
Het nadeel is dat de zijkanten van de naaldjes kleine minuscule putjes in oppervlakte maken.
Met het blote oog zie je ze niet maar met een loupe zie je ze wel.
Ze zijn er wel snel uit na een korte behandeling met poliervet.

Mijn laatste hoogglans is nog altijd met rouge of dergelijke en dan een wollen schijf zonder enig middel.
Eerst wel je werkstuk goed afwassen (ultrasoon) om elk spoor van het gebruikte poliervet te verwijderen.
Er wel van uitgaande dat je ultrasoon niet zo'n modderbadje is waar telkens enkel vers water bijgedaan is :P
Euhm, ik heb al menige goudsmeden gezien (en scholen!) die zo'n vuil smerig water in hun ultrasoon hebben dat je het als chemisch afval kunt aanzien. >(
Die durven dan nog zeggen dat "het nog werkt". b;)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Abo »

Bij een magneetpolierder kun je voor meerdere items gebruiken als je hem maar groot genoeg koopt of maakt.
Zelf heb ik een raytech die ik enkel gebruik voor draadwerk. De kleine dunne naaldjes kunnen haast overal bij.
Het nadeel is dat de zijkanten van de naaldjes kleine minuscule putjes in oppervlakte maken.
Met het blote oog zie je ze niet maar met een loupe zie je ze wel.
Ze zijn er wel snel uit na een korte behandeling met poliervet.

Mijn laatste hoogglans is nog altijd met rouge of dergelijke en dan een wollen schijf zonder enig middel.
Eerst wel je werkstuk goed afwassen (ultrasoon) om elk spoor van het gebruikte poliervet te verwijderen.
Er wel van uitgaande dat je ultrasoon niet zo'n modderbadje is waar telkens enkel vers water bijgedaan is :P
Euhm, ik heb al menige goudsmeden gezien (en scholen!) die zo'n vuil smerig water in hun ultrasoon hebben dat je het als chemisch afval kunt aanzien. >(
Die durven dan nog zeggen dat "het nog werkt". b;)
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door peterspanje »

Pffffff soms denk ik dat ik bonkers wordt, maar nog niet b:D in het boek van judy hoch, tumble finishing noemt ze mais, plus andere mediums. :tandpasta:
te koop ondermeer bij Zu Jeddeloh artikel nummer 87290630

Ik las trouwens vanmorgen op Ganoksin dat in THE old days, een pan met heet water en wat zeeppoeder werd gebruikt om het ergste polijstvet te verwijderen, goedkoop en iedereen heeft wel een oud pannetje :yo:

Abe, een goed idee van die wol buf zonder compound, ik ga dat ook eens proberen
Bijlagen
image.jpeg
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Willem Parel »

Corn cob meal is de vermalen kern van een maiskolf, ook een afvalproduct net als de walnootdoppen en ik kan me voorstellen dat dit best wel geschikt kan zijn als mediumdrager voor polijstpasta.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (29.77 KiB) 7291 keer bekeken
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Sun »

Werkt heel goed, dat mais.. Mijn mijn heeft het in zijn schud-schotel voor flipperkast onderdelen... Gekocht bij een zaak voor geweer-onderdelen... 't Is maar net wat je als leverancier kunt vinden hè... 8)
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Maarten »

Welnu als "mais" kan dan opent dit misschien toch nog mogelijkheden voor mijn receptuur van oude frieten en een portie kibbeling :mrgreen:
Willem Parel schreef:Het verschil tussen een magneet polijstapparaat en een giebelton of kogeltrommel is dat de giebelton alles over de kop gooit en er dus relatief veel gewicht op de sieraden terecht komt bij elke omwenteling.
Bij een mageetpolisher is dat niet zo en zou je er kwetsbaardere dingen in kunnen doen dan in de giebelton.
Beide bewerkingen zijn hetzelfde als bruneren, er wordt dus geen materiaal afgenomen in tegenstelling tot de machine met het walnootgranulaat. ( verkruimelde walnootdoppen)
Dit heeft een polijstende werking en neemt wel materiaal af omdat er een polijstpasta aan toegevoegt moet worden.
Als je dus een fijnzilverlaagje aan de buitenkant wilt behouden dan is die laatste bewerking niet aan te raden.
Met maiskorrels is mij onbekent, maar ik ga er van uit dat dit ook in combinatie met een polijstpasta is en het dezelfde bewerking is.
Ik gebruik zelf een Otecmachine voor het walnootgranulaat en het werkt uitstekend.
Willem, wat ik me afvroeg is of je werk wat je strak wil houden niet afrond in de machine van Otec of valt dat mee? En hoe is resultaat als
het goed voorbewerkt is? Kan je er alles ingooien qua sieraden?

Nu ik toch bezig ben met vragen, weet jij wat de inzetbaarheid van een stoomapparaat is? Is het de tegenhanger van de ultrasoon?

Sorry voor de lap met vragen :schaam:
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Willem Parel »

Polijstwerk van de Otec is vrijwel vergelijkbaar met handpolijsten, ligt er aan hoe lang je hem laat draaien.
Maar bij 3 uur in het groffe granulaat en 1 uur in het fijne is er geen verschil met handpolijstwerk.
De strakheid van het werk wordt niet aangetast.
Nee, je kunt er niet alles ingooien, kwetsbare dingen is niet aan te raden, maar ringen en stevige armbanden komen er prachtig uit.
Ook holle schakels ed. Is niet aan te raden want die gaan vol met het granulaat zitten.
Ik heb een stoomapparaat, zo'n kleine net als een Senseo, maar ik gebruik hem nooit, het is zeker geen tegenhanger van de ultrasoon.
En dat kleine apparaat is zeker niet te vergelijken met de betere stoomcleaners maar ik denk dat de inzetbaarheid beperkt is.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie