steam cleaner en cappuccino

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Cees »

Regeling van het toerental met het voetpedaal van het naaimachine motortje was echt bagger niet te doen erg onstabiel.
Had nog een regelaartje liggen, die een vriend van een vriend van me jaren geleden gemaakt had, voor een kooi-ankermotor (oude wasmachine motor) werkte deze voor geen meter (veels te veel krachtverlies), maar voor het naaimachine motortje perfect.

Vanmorgen even wat probleempjes toerental was niet te regelen. Probleempje is nu opgelost op het printplaatje voor de toerentalregeling werd er ergens contact gemaakt waar het niet moest.

Bij 700 omwentelingen per minuut draait alles lekker stabiel.

Wat de stiftjes betreft. Bij Bijou moderne gaven ze aan maximaal 100 gram te gebruiken en zeer zeker niet meer. Hebben daar ook machientjes met een draaiplateau van ongeveer 10 com
Bij het water het ik een schoonmaakmiddel toegevoegd dat ook wat olie bevat. Nog aan te passen; kegel in het midden van het basin en mogelijk wat schubjes op de bodem om een iets betere werveling te krijgen.

hij heeft net even een kwartiertje gedraaid, met een ketting met hanger erin.
Resultaat voor de eerste ronde erg hoopgevend, alle aanslag van de ketting is verdwenen. Glans zou mogeljk nog iets hoger kunnen.

Huidig kosten nieveau; motortje € 10,-- polijststiften ¤€36 voor 200 gram, maatbeler €0.85, magneten € 18,-- en €11 (2 nieuwe) aluminium schijf uit een stuk aluminium gehaald wat ik nog had liggen, wat hout wat boutjes en moetjes, 2 componentenlijm, 2 beugeltjes om het motortje te bevestigen en wat veerringetjes Totaal ongeveer € 80,--

Wat betreft een steker slijper ben ik best wel geinteresseerd in de ontwikkelingen.
Heb zelf nog de ambitie om een facetteer machine te maken, om stenen mee te slijpen. Je begrijpt dat daar ook stekers mee geslepen zouden moeten kunnen worden.
Facetteerkwadrant wat ik heb liggen van eigen makkelij verdient ook nog wat aanpassing met name voor het vastmaken van de stiften waar de stenen op gekit worden.
De verdeling van dit kwadrant is gebaseerd op een tandwiel waar ik een stalen staaf doorheen heb gemaakt, met een dwarsligger die op een statief geplaatst kan worden.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door peterspanje »

Dat klinkt goed Cees, ik zal zelf ook eens draaien met minder stiftjes, eens kijken of dat een verschil maakt, ik heb zelf in eerste instantie gewerkt met groene zeep en wat ammonia, maar sinds een paar maanden gebruik ik de speciale polijst vloeistof for de magneet polisher en dat maakt toch een groot verschil. Heb je die posting gezien van Willem parel? Lijkt mij een mooi machinetje voor weinig geld, ik geloof dat ze ook in Engeland te koop zijn, maar goed ik had de spullen al aangeschaft, dus voor mij te laat. Stenen slijpen is iets waar ik voorlopig niet aan wil beginnen, teveel andere zaken op dit moment aan mijn hoofd.

Maar nogmaals na een kwartiertje een redelijk resultaat klinkt toch fantastisch, ik ga trouwens ook nog wat op de bodem obstakels lijmen om wat meer turbulentie te krijgen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Cees »

Ben nog niet 100 % tevreden maar ik vind het eerste resultaat zeer bemoedigend. Moet nu alles nog netjes af gaan werken, pootjes eronder van rubber, dekseltje erop, toerental regelaar netjes in een kastje anders kan het wel een extra spannend worden als ik het verkeerde onderdeel aanraak 00O Maar heb in iedergaval het idee dat het wel wat gaat worden.

In feite doet een magnetic tumbler niets anders dan een gewone tumbler, alleen je circulatie moet goed zijn in je vloeistof.
Te weinig polijststiften betekent mogelijk wat langer draaien, te veel betekent dat je meer stiften aan het polijsten bent dan je voorwerp denk ik, maar ook ik ben nog wat zoekende

Met betrekking tot obstakels op de bodem die moeten mi wel afgerond zijn, zodat objecten etc er makkelijk overheen kunnen dwarrelen, mogelijk a-symetrisch enkele drempeltjes.
Maar ze in eerste instantie zo, zo dat ze verwijderbaar zijn.
Wat betreft de kracht van de magneten bespaar ik het nodige daardat mijn bakje rechtstreeks boven de magneten hangt, zonder dat daar nog iets van een perplex plaat of wat dan ook onder zit. mijn maatbeker is iets konisch en past precies in het uigezaagde gat en hangt daardoor zwevend boven de magneten. Momenteel is dit nog los en niet gemonteerd, wil dit wel verstelbaar maken.

To be continued
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Willem Parel »

Voor de obstakels, een pvc buisje in de lengte doorzagen en een halve op de bodem monteren met de bolle kant naar boven lijkt mij een optie.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Abo »

Het wordt stilaan de gebroeders MacBrasser en MacCees b;)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door @tjuh »

misschien denk ik te simpel, maar zou het deksel van een cd/dvd cakebox/spindel (50dvd's of meer) niet kunnen fungeren als beker? deze heeft nl geen vlakke bodem... of anders kloddertjes siliconenkit? iig niet scherp om je te polijsten object te beschadigen.

Ik heb een "defecte" handmixer liggen (plastic tandwieltje versleten waardoor 1 garde niet meer draait) is zo'n motor te gebruiken hiervoor? ik denk iig 150watt maar misschien wel 300 (geen idee hoe ik dat moet controleren).
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door peterspanje »

Missies tjuh, dat van die klodders silicone :thumbsup: lijkt mij een goed idee, maar ik zou wat GRS thermo loc hiervoor gebruiken, is veel harder. Zo n motorje van de mixer, niet weg gooien altijd handig zeker ook omdat er een toeren regelaar bij zit, ik denk dat dat motortje toch minstens 300 watt of meer zal zijn.

Ja Abo de club wordt groter b:D
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door @tjuh »

oh die mixer ging sws ook niet het landschap vervuilen, maar geen idee of die hier krachtig genoeg voor zou zijn. basis elektra werk heb ik nog wel in mijn kennispakket (reparaties ed) maar iets verbouwen tot een andere functie moet ik nog leren (cq meekijken in andermans/vrouws keuken).
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Cees »

Broer Abo en broer Willem en broer Etjuh, goh wat groeit mijn broederschap.

Pvc buisjes zou kunnen, maar vind ik iets te groor zit eerder te denken aan formaat rietje, moet nog wel ergens wat blauwe plastic plugjes daarvan hebben, maar vraag me even niet waar, dat wordt zoeken.

Even wat fototjes van de huidige stand van zaken. Voor een gelikt uiterlijk moeten jullie bij de buurvrouw zijn sorry.

[
BILD3299.JPG
BILD3298.JPG
BILD3297.JPG
BILD3296.JPG
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door peterspanje »

Ziet er mooi uit, heb je geen foto van die buurvrouw , zodat we kunnen beoordelen of het wel klopt wat je zegt? :tandpasta:
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door peterspanje »

Cees, ik had wat op de bodem van de emmer geplakt, half pijpje en wat thermo loc, werkt bij mij voor geen meter, ik heb veel meer werveling/turbulentie zonder obstakels, de pinnen vormen een klont rond de obstakels, dus ik heb maar weer een verf emmertje zonder obstakels in de strijd gegooid.

Ik ben begonnen aan mijn graveer slijper, ik heb de v schijfjes gedraaid en zal te zijner tijd er een aparte posting van maken, want we zijn nogal afgedwaald van de cappuccino
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Willem Parel »

Hoezo, dat heb je toch wel naast je staan als je aan het werk bent?!
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door peterspanje »

Ik drink hier in Spanje altijd een latte :lachen: : :*: :koffie:
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Cees »

Ik ben bezig geweest om alles een beetje netter te maken kastje voor reglaar, obstakeltjes op de bodem van mijn maat beker. Dus alles wat netter en wat veiliger te maken.

Kabeltjes wat ingekort, aan uit schakelaar er tussen, kastje voor de frequentieregelaar kortom goed bezig dacht ik zo.

Nou het is nu supperveilig want die frequentieregelaar die ik had heeft de geest gegeven.

Ben nu bezig om een nieuwe via internet te kopen.

Dus nog geen proef kunnen draaien en zaken beter uit testen. Maar bedankt voor de tip, obstakels moeten mogelijk glooiend zijn op de bodem.
Ergste wat bij mij kan gebeuren is dat ik een nieuwe maatbeker moet gaan halen voor €0.85

Is die thermolock niet gloeiend uit te voeren op je bodem? Ik zou hem ook niet over de hele buitenste straal laten lopen maar onderling wat verspringend.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Cees »

Gewaarschuwd door jou Brasser heb ik mijn oneffenheden ietsjes aangepast.
In plaats van iets op de bodem te lijmen heb ik wat facetteer was op de bodem laten druppelen.
Mogelijk dat een kleine oneffenheid al voldoende turbulentie geeft.

Kan helaas nog even niet testen want ik wacht op mijn frequentieregelaar. Zondag gekocht via marktplaats, de lokale winkel.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie