Diamantpasta

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Diamantpasta

Bericht door peterspanje »

Hoe gebruik je diamantpasta? Op internet hebben ze het over mengen met olijf olie, maar in wat voor verhoudingen?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Diamantpasta

Bericht door Willem Parel »

Waarop? (drager) en waarvoor?
Zoals je aangeeft is het al pasta, kun je het niet gewoon over een drager (viltschijf, keramische steen, etc.) uitsmeren?
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Diamantpasta

Bericht door peterspanje »

Ik wilde een graveersteker extra polijsten op een koper plaatje, keramische plaat wacht ik nog even mee tot Sinterklaas weer eens langskomt of de staatsloterij mijn lot eens een keer een kansje geeft b:D

Hoeveel smeer je uit, kwart tubetje of half of. ????????
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Diamantpasta

Bericht door Willem Parel »

Nee, heel weinig, heel klein beetje op de vingertop en al draaiende uitstrijken.
Met die diamant spray zie je amper dat er wat op zit en zelfs als je te veel er op spuit werkt het juist minder.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Diamantpasta

Bericht door Cees »

Dat mengen met olie doe je als je diamant boort hebt (diamant poeder). Van pasta heb ik het idee dat je dit, net als Willem zegt, zo op je schijf kan smeren zonder bijmenging.

Je hebt niet veel nodig. Als ik stenen polijst gebruik ik een heel klein mespuntje polijstpoeder. Toevoegen kan altijd en van je schijf afhalen is alleen maar verspilling, want daar kan je niets meer mee.

Wel uitkijken als je de methode van Willem toepast, als er bramen op je schijfje zitten polijsten je vingers veel pijnlijker en worden minder mooi glanzend.
Netjes aanbrengen op een stilstaande schijf en daarover zo goed mogelijk verdelen, door de rondvliegende kracht bij het draaien van je schijf zal het de neiging hebben om van het midden naar de buitenrand van de schijf te gaan, dus grootste concentratie zou ik in het centrum aanbrengen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Diamantpasta

Bericht door Abo »

Ik heb helemaal geen ervaring met schijven en diamantpoeder, ik zou niet weten waarom.
Toen ik in een hobbycentrum werkte gebruikten we enkel zinkoxide of ceriumoxide die beide te zacht zijn voor hardere stenen.

Wat ik me nu afvraag is hoe dat diamantpoeder zich over de rest van van de schijf kan verdelen als er zo weinig van gebruikt wordt ..... zelfs met middelpuntvliedende kracht. OO.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Diamantpasta

Bericht door Willem Parel »

Abo schreef:wat ik me nu afvraag is hoe dat diamantpoeder zich over de rest van van de schijf kan verdelen als er zo weinig van gebruikt wordt ..... zelfs met middelpuntvliedende kracht. OO.
De meeste schijven "laden" zich met het poeder, het gaat in de poriën zitten en naarmate ze meer gebruikt worden zal het spul zich beter verdelen.
Ook doordat je je stekers ( of je stenen) heen en weer beweegt zal het zich over het oppervlak verdelen.
En als je een spray gebruikt dan verdeelt het zich vanzelf al goed.
Bijlagen
image.jpeg
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie