verschillende bruneerstalen

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

verschillende bruneerstalen

Bericht door Stéfan »

weet iemand het verschil tussen een bruneerstaal van staal, hematiet en agaat? welke werkt het prettigste?
het is namelijk een behoorlijk prijsverschil tussen de verschillende soorten.

ik heb op school weleens met het bruneergedeelte achterop mijn kraspen geprobeert te bruneren ( leek helemaal nergens op ). alleen nu zie ik ook "bruneerstenen" verschijnen, en dus vraag ik mij af wat nou het beste werkt

bij bijoumoderne

bruneerstaal recht en gebogen €3.50 ex. btw.
bruneer-agaat recht en gebogen €11.40 ex. btw.
bruneer- hematiet van Bergeon recht €62 ex. btw. :OB
bruneer- hematiet van Bergeon gebogen €88 ex. btw. 00OO :OB 00OO

dan vraag ik mij toch af of dat simpele hematiet, waarvan ik ook een steen heb liggen hier ergens, nou zo'n enorme waardeverhoging krijgt zodra het op een stokje zit en het stempel "Bergeon" heeft.

wat is nou beter en waarom is het beter?

alvast bedankt
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: verschillende bruneerstalen

Bericht door ErwinG »

Ik gebruik meestal een bruneer-agaat van "Aliexpress".

Zoek op "Agate Burnisher" op http://www.aliexpress.com

Kosten zo rond de 5US$ inclusief verzending (let op welke je koopt; je kunt er op dezelfde website ook veel meer voor betalen, en niet alle prijzen zijn inclusief shipping...)

Ik gebruik altijd de losse stenen (Agate Burnisher Knife), want die werden toen het voordeligst aangeboden. Ik zie er nu ook veel op staan die op een houder gemonteerd zijn. Kan me voorstellen dat deze wat prettiger in de hand liggen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: verschillende bruneerstalen

Bericht door Eljas »

Bruneerstalen maak je gemakkelijk zelf in de gewenste vorm. Werken prima. Bruneerstenen zijn lastiger te maken. Vandaar zijn ze ook duurder. Ik snap ook niet helemaal het voordeel van hematiet t.o.v. ijzer. Hematiet is nl. ijzeroxide. De hardheid van Hematiet is 5,5 - 6,5 en dat van staal iets hoger zeker wanneer het gehard staal is. Het bruneren gaat het mooiste wanneer de hardheid van het bruneergereedschap dicht in de buurt ligt van het te bruneren metaal. Dat zal de voorkeur van bruneerstenen verklaren t.o.v. bruneerstalen.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: verschillende bruneerstalen

Bericht door Abo »

Probeer het maar eens uit met keum boo, dan snap je onmiddelijk het verschil.
De dunne goudfolie blijft aan het bruneerstaal kleven maar niet aan een bruneersteen.
Nadeel van een bruneersteen is zijn gevoeligheid voor temperatuur als je hem plots zou afkoelen en de uitgeoefende (te hoge ) druk waar de punt kan afbreken.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: verschillende bruneerstalen

Bericht door Eljas »

Weet je de oorzaak daarvan misschien? Zit het hem in de oppervlaktedichtheid of zo want Hematiet is immers eigenlijk ook ijzer......
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: verschillende bruneerstalen

Bericht door Abo »

Zo kan je wel blijven verder gaan als je wil en zeggen dat rouge ook ijzer is vermits het een oxide (roest) is van ijzer.
Hematiet is wel een rijk ijzerhoudende steen (om en bij de 60 of 70% dacht ik) maar het is en blijft een steen uiteindelijk en geen blank ijzer.

De bruneerstenen waarmee ik werkte en soms ook zelf gemaakt heb uit waardeloze agaatsteen hebben dezelfde hardheid.
Bruneerstenen trekken het goud niet aan omdat er geen elektrisch potentiaalverschil is.
In de spanningreeks der metalen kun je zien dat goud een E°N van +1,43 heeft in vergelijking met ijzer dat E°N van -0.44
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: verschillende bruneerstalen

Bericht door Maarten »

Eljas schreef:Bruneerstalen maak je gemakkelijk zelf in de gewenste vorm. Werken prima. Bruneerstenen zijn lastiger te maken. Vandaar zijn ze ook duurder. Ik snap ook niet helemaal het voordeel van hematiet t.o.v. ijzer. Hematiet is nl. ijzeroxide. De hardheid van Hematiet is 5,5 - 6,5 en dat van staal iets hoger zeker wanneer het gehard staal is. Het bruneren gaat het mooiste wanneer de hardheid van het bruneergereedschap dicht in de buurt ligt van het te bruneren metaal. Dat zal de voorkeur van bruneerstenen verklaren t.o.v. bruneerstalen.
Maar waarom zou je beter kunnen bruneren met een metaal of materiaal wat qua hardheid dicht in de buurt ligt van het te bruneren metaal? Is dan het resultaat
dan per definitie altijd beter of mooier?

Bruneren jullie zelf nog veel en wanneer precies want ik zat net te denken dat ik mijn bruneerstaal bijzonder weinig gebruik. Maar misschien
zie ik toepassingsmogelijkheden over het hoofd :mrgreen:
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: verschillende bruneerstalen

Bericht door peterspanje »

Bruneren jullie zelf nog veel en wanneer precies want ik zat net te denken dat ik mijn bruneerstaal bijzonder weinig gebruik. Maar misschien
zie ik toepassingsmogelijkheden over het hoofd :mrgreen:

<<<<<<<<<<

Ik gebruik mijn bruneerstijl eigenlijk ook zelden of nooit, iemand die Maarten en mij wat les kan geven, in de geheimen van de bruneer? Staal of Agaath? (Ik heb alleen de stale zelfgemaakte versie) :tandpasta:
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: verschillende bruneerstalen

Bericht door Maarten »

peterspanje schreef:Bruneren jullie zelf nog veel en wanneer precies want ik zat net te denken dat ik mijn bruneerstaal bijzonder weinig gebruik. Maar misschien
zie ik toepassingsmogelijkheden over het hoofd :mrgreen:

<<<<<<<<<<

Ik gebruik mijn bruneerstijl eigenlijk ook zelden of nooit, iemand die Maarten en mij wat les kan geven, in de geheimen van de bruneer? Staal of Agaath? (Ik heb alleen de stale zelfgemaakte versie) :tandpasta:
Ik heb een gecombineerde van bruneerstaal en kraspen dus je zou er nog wel mee kunnen darten, maar voor meer dan een glimmend randje aanzetten
of een kras wegbruneren bij het graveren heb ik hem nooit gebruikt. Misschien is er een geheim genootschap van bruneerders :P
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: verschillende bruneerstalen

Bericht door Eljas »

Of bruneergereedschap dat van materiaal is gemaakt dat dichter bij de hardheid van het te bruneren materiaal ligt beter bruneert weet ik dus niet. Dat is dus een vraag, geen stelling. De vraag komt voort uit eerste bericht hierboven. Ofwel zit er kwaliteitsverschil in bruneren met bruneerstenen t.o.v. bruneerstaal. Wat ik kan bedenken is dat stenen iets zachter zijn dan staan en mogelijk een ander gepolijst oppervlakte hebben.

Wie bruneert er nog?

Dit komt toch nog vaker voor dan je zou denken. Als goudsmid in opleiding kwam ik als eerste in contact met de bruneertechniek bij de handgraveerlessen. Je krijgt te maken dat de graveersteker uitschiet en een ongewenste kras achterlaat op je gegraveerd werkstuk. Wegschuren is onmogelijk want dan verdwijnt er teveel van je handgravure.
Doe je na je opleiding veel reparaties dan wordt het al gauw een techniek waar je heel handig moeilijke plekjes mee glanzend kunt krijgen.
Bij het afwerken van gestoken zetwerk pas ik de bruneertechniek toe. Daarna hoef ik nog maar heel licht na te glanzen. Zo blijven de relatief kleine dunne greintjes goed op volume.
Ook heb ik drie dagen geleden nog een hangertje gemaakt dat bestond uit twee lagen op elkaar. De omderste laag had een mooie facetrand. Deze wilde ik zo scherp mogelijk houden waarbij de plek waar de facetranden elkaar raken mooi zo'n 45 graden-streepje ontstaat. Deze facetrandjes zijn heel mooi te bruneren.
Nog een slimme toepassing is bij een gematteerd oppervlak. Als je daarin een stukje hoogglans wilt hebben kun je dat keurig glanzend bruneren.

Zo maar even wat toepassingen van bruneren die in mijn atelier gedaan worden. Natuurlijk kun je alles met de hand of machine polijsten met hele mooie en snelle resultaten. Toch is het heel zinvol om deze techniek te beheersen. En..... voor het afwerken van lastige plekjes werkt het ook nog snel....
Als vakidioot krijg ik altijd weer een gevoel van verwondering wanneer er onder mijn bruneerstaal een mooi glanzend strak oppervlak te voorschijn tover..... of word ik nu te sentimenteel..... :oops:
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: verschillende bruneerstalen

Bericht door peterspanje »

Heel interessant Eljas, gebruik jij vnl. Staal of steen? Ook dat idee om op gematteerd metaal een stukje glanzend te maken!
Hoop van je posting geleerd weer, ik denk dat er meer gebruneerd gaat worden op de zilvermaan collectief! :thx:
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: verschillende bruneerstalen

Bericht door Willem Parel »

Ik heb ooit van een oude vijl een bruneerstaal gemaakt en het daar mijn hele leven mee gedaan en nee, je gebruikt hem niet dagelijks, maar hij hoort wel degelijk bij de standaarduitrusting van een goudsmid.
Ik heb recentelijk 2 nieuwe stalen bijgekocht en ook 2 agaatuitvoeringen omdat ik met Keum Boo wilde beginnen.
Die laatste 2 heb ik aangeschaft omdat ik via collega's op Facebook hoorde dan voor Keum Boo de agaat burnishers het beter deden dan de stalen.
Dit omdat ze minder snel de temperatuur aannemen en de folie minder snel aan de bruneeragaat plakt.
Ik moet zeggen dat ik mijn eerste Keum Boo gewoon met de stalen heb gedaan omdat ik het geduld niet op kon brengen dat mijn agaatuitvoeringen binnen waren en het ging prima.
Ik denk wel dat voor Keum Boo de agaatuitvoeringen prettiger werken, maar om een graveerkras uit te bruneren zou ik de voorkeur geven aan een stalen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: verschillende bruneerstalen

Bericht door Eljas »

peterspanje schreef: Eljas, gebruik jij vnl. Staal of steen? :thx:
Zelf gebruik ik stalen. Makkelijk zelf te maken in iedere gewenste vorm. Ook heb ik ze van hematiet. Die heb ik een stenenslijper laten maken en daarna zelf in een handvat gezet. Die wilde ik uitproberen tijdens het schrijven van mijn boek om te kunnen vergelijken.....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: verschillende bruneerstalen

Bericht door Maarten »

Bedankt voor de uitleg :thumbsup: En zoals Peter al zei, weer wat dingen uit dit topic er bij geleerd.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: verschillende bruneerstalen

Bericht door Cees »

Als ik de prijs van de hematiet uitvoering hier zo lees, dan heb ik het gevoel, dat gezien de prijs dat toch wel een hele speciale hematiet moet zijn.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie