iemand ervaring met pract polijstmachine met afzuiging??

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

iemand ervaring met pract polijstmachine met afzuiging??

Bericht door Marja »

Hoi. Kent iemand deze polijstmachine die Drijfhout verkoopt: https://shop.drijfhoutnl.com/polijstmac ... -1822.html
En zo ja wat is je ervaring ermee?

Marja
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: iemand ervaring met pract polijstmachine met afzuiging??

Bericht door Stéfan »

Marja schreef:Hoi. Kent iemand deze polijstmachine die Drijfhout verkoopt: https://shop.drijfhoutnl.com/polijstmac ... -1822.html
En zo ja wat is je ervaring ermee?

Marja
geen ervaring met het apparaat zelf, heb niet het geluk zo'n polijstmachine thuis te hebben b;) , maar het is zeker een heel mooi ding. nogmaals ik weet niet hoe zo'n apparaat zich echt verhoud maar mij vallen wel een paar positieve dingen op.

het lage toerental is daar één van, een laag toerental is superfijn als je zachte materialen wilt polijsten, bijvoorbeeld plastic, acryl of kunsthars, of misschien zelfs een oude doffe barnsteen ( deze laatste weet ik niet zeker dat zult u moeten navragen ). Verder is het erg fijn dat hij 2 spindels heeft en dat die volgens mij ook nog apart aangezet kunnen worden, in een groter atelier waar 2 of meer goudsmeden aan het werk zijn is dat ideaal. want als je allebij tegelijk iets aan het polijsten best, bijvoorbeeld de een heeft een dienblaadje vol gouden ringen en hangers e.d. die hij even snel moet polijsten, en de ander heeft een nieuw sieraad dat alleen nog maar geschuurd is loop je tegen het probleem aan dat de ene goudsmid alleen maar één schijf nodig heeft en achter mekaar door wilt gaan en de ander van schijf moet wisselen.

de afzuiging is wel gemiddeld ( gebaseerd op een snelle blik in de nieuwe bijou gids ). maar de maximum snelheid is ook erg hoog, de meeste polijstmachine's liggen volgens mij rond de 2800 toeren, en als je sneller door moet is het ook fijn als je wat sneller kan.

de 'schuurspindel' snap ik alleen niet helemaal wat ik me daarbij moet voorstellen.

de verlichting lijkt mij ook erg fijn, namelijk op school hebben we 2 werktafellampen bij de polijstmachine staan, maar daar zit alleen een gloeilampje in ( wat oudere lampen, toen philips ze nog maakte ) dus die verlichting helpt eigenlijk niet, ook omdat het licht van die lamp wegvalt bij het zonlicht, waardoor je er nog niks aan hebt, je krijgt alleen een beetje een gele gloed.
LED verlichting is vaak harder en feller, dus is het bijna altijd wel een lichtbron die ook echt wat toevoegt.

er staat wel bij dat het een klein formaat is, en dat zou kunnen betekenen dat de spindels ook klein zijn, en als ze daarom een scherpe punt hebben is dat erg fijn voor polijstschijven met een houten of een metalen kern, want die kan je er dan goed op zetten.

Wat ik me wel nog afvraag is waar het stof heen gaat, of je bijvoorbeeld een afzuigslang door een raampje moet hangen of dat er een filter in het apparaat aanwezig is.

Heb geprobeerd bij bijna elk punt van de specificaties wat te noemen hoe het mij persoonlijk handig of juist niet handig lijkt. Ik hoop dat u er wat aan heeft. Wel zou ik het apparaat eerst even gaan bekijken, ook vanwege de verzendkosten ( als u een groot genoege auto heeft kunt u hem ook meteen meenemen, scheelt weer ) en dan komt u niet voor verassingen te staan als u het apparaat binnen krijgt.

P.S. over die barnsteen polijsten, een klasgenoot van mij had een barnsteen gezet, ging polijsten en de halve barnsteen was weg, het was niet zo'n attente leraar >(
maar ik bedenk me ineens dat met een laag toerental en een mild polijstvet ( voor bijvoorbeeld plastic en acryl, bijvoorbeeld het beige of witte polijstvet van LUXI ) zou u kunnen proberen een doffe, bekraste barnsteen cabochon opnieuw kunnen laten glimmen ( bij het wegpolijsten van de barnsteen hield hij wel een mooi glimmend stukje steen over ) Dus laag toerental voor een minder aggresieve polijsting en weinig warmte opbouw.
Esther
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: maandag 03-06-2013, 13:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Re: iemand ervaring met pract polijstmachine met afzuiging??

Bericht door Esther »

@Stefan, wat fijn dat je zo uitgebreid gekeken en vergeleken hebt! Ik ben zelf ook al enige tijd aan het kijken voor een polijstmachine waaronder ook de Pract. Wat betreft het variabel toerental, dat is voor mij een belangrijk punt.

Nu ben ik even langs Drijfhout geweest om de Pract in het echt te zien. Het is inderdaad een kleine polijstmachine, erg fijn als je niet zo'n heel grote werkplek hebt en hij springt niet zo gigantisch in het oog vergeleken bij de andere polijstmachines. De Pract ziet er klein en mooi afgewerkt uit, met m.i. als groot voordeel het variabele toerental, maar ook erg goede verlichting, en een m.i. zeer beschaafd geluid (kan niet zo goed vergelijken aangezien ik in mijn leven nog niet veel polijstmachines heb gehoord, maar wel heb kunnen vergelijken met de Durston). Qua afzuiging denk ik dat ie inderdaad niet onderdoet voor veel duurdere polijstmachines. Verder passen de grootste polijstschijven niet op de spindels, daar is het apparaat te klein voor, maar dat lijkt me geen punt aangezien kleinere maten ook verkrijgbaar zijn. Wat betreft de schuurspindel, naar wat ik begreep is dat een soort schuurschijf, een los extraatje. De filters zijn heel gemakkelijk uitneembaar.
Dan blijft nog over de motor. Dit heb ik nagevraagd en blijkt 0.7 pk te zijn, volgens mij voor een dergelijke polijstmachine behoorlijk stevig?!

Kortom, het zal misschien niet de beste polijstmachine zijn die er is, dat kan ook niet als je kijkt naar de prijs, maar als je kijkt naar de prijs-kwaliteitverhouding, lijkt het me een erg goede keus! Tot zover de mening van een leek b;)

Volgens mij heb ik nu mezelf overtuigd b:D
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: iemand ervaring met pract polijstmachine met afzuiging??

Bericht door Cees »

Jammer van de barnsteen.

Een sieraad polijsten met de steen erin vraagt altijd extra voorzichtigheid.

Barnsteen kan en niet tegen hitte en slijpt na op een polijst buf dus ja dat is 2 keer vragen om moeilijkheden.

Andere stenen kunnen ook last hebben van de warmte ontwikkeling bij het polijsten en relatief zachte stenen kunnen bij het machinaal polijsten naslijpen.
denk aan barnsteen, opaal, fuoriet, calciet, sodaliet, lapis.

Het is daarom meestal het beste om eerst af te werken dan de steen te zetten en dan als laatste de zetting af te werken.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: iemand ervaring met pract polijstmachine met afzuiging??

Bericht door Stéfan »

Esther schreef:@Stefan, wat fijn dat je zo uitgebreid gekeken en vergeleken hebt! Ik ben zelf ook al enige tijd aan het kijken voor een polijstmachine waaronder ook de Pract. Wat betreft het variabel toerental, dat is voor mij een belangrijk punt.

Nu ben ik even langs Drijfhout geweest om de Pract in het echt te zien. Het is inderdaad een kleine polijstmachine, erg fijn als je niet zo'n heel grote werkplek hebt en hij springt niet zo gigantisch in het oog vergeleken bij de andere polijstmachines. De Pract ziet er klein en mooi afgewerkt uit, met m.i. als groot voordeel het variabele toerental, maar ook erg goede verlichting, en een m.i. zeer beschaafd geluid (kan niet zo goed vergelijken aangezien ik in mijn leven nog niet veel polijstmachines heb gehoord, maar wel heb kunnen vergelijken met de Durston). Qua afzuiging denk ik dat ie inderdaad niet onderdoet voor veel duurdere polijstmachines. Verder passen de grootste polijstschijven niet op de spindels, daar is het apparaat te klein voor, maar dat lijkt me geen punt aangezien kleinere maten ook verkrijgbaar zijn. Wat betreft de schuurspindel, naar wat ik begreep is dat een soort schuurschijf, een los extraatje. De filters zijn heel gemakkelijk uitneembaar.
Dan blijft nog over de motor. Dit heb ik nagevraagd en blijkt 0.7 pk te zijn, volgens mij voor een dergelijke polijstmachine behoorlijk stevig?!

Kortom, het zal misschien niet de beste polijstmachine zijn die er is, dat kan ook niet als je kijkt naar de prijs, maar als je kijkt naar de prijs-kwaliteitverhouding, lijkt het me een erg goede keus! Tot zover de mening van een leek b;)

Volgens mij heb ik nu mezelf overtuigd b:D
leuk dat u hem bent wezen bekijken.

voor de kracht van een motor kijk ik zelf altijd naar het vermogen, oftewel het wattage, 0.7 pk zegt mij eigenlijk niet zo veel, 500 watt bijvoorbeeld zegt mij daarentegen meer ( ter vergelijking hangmotoren hebben meestal iets van 400 tot 800 watt, en dat is krachtig )

hij zal best krachtig zijn dat geloof ik op zich wel, immers je betaald niet voor niks meer al 500 euro, en Drijfhout kan het zich niet veroorloven om voor dat geld echt een slecht product te leveren, daar zijn de reviews op dit forum te belangrijk voor b;)
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: iemand ervaring met pract polijstmachine met afzuiging??

Bericht door peterspanje »

Een pk is 736 watt dus 0.7 pk is iets meer dan 500 wat, je kan als je een beetje handig bent zelf een afzuig kap maken, ik ben een paar dagen van huis, maar desgewenst kan ik eind van de week wel een fotootje plaatsen van mijn creatie 8)
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: iemand ervaring met pract polijstmachine met afzuiging??

Bericht door Cees »

0.7 pk is krachtig genoeg. Zelfs slijp ik stenen op een machientje van 0.25 pk oude wasmachine motor.

Zo een zelfde motortje gebruik ik ook om sieraden op te polijsten, spindeltje op gemonteerd en gaan schuurdeurtje open dan kan het stof naar buiten.
Werkt voor mij goed genoeg ook al is het toerental maar 1450 omwentelingen per minuut. Op school in Schoonhoven hebben die polijst machines 2 snelheden ongeveer 2800 en 1400. Toerental zou te regelen moeten zijn met een frequentieregelaar, maar dit betekent wel dat de motor dan aan kracht gaat verliezen bij lagere toeren.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Esther
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: maandag 03-06-2013, 13:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Re: iemand ervaring met pract polijstmachine met afzuiging??

Bericht door Esther »

Na hem te hebben bekeken heb ik hem uiteindelijk zelfs gekocht! b;)

Wat betreft de 0.7 pk, daar heb ik nu na een blik op de motor sterk mijn twijfels over. Het lijkt meer in de richting van 0.07 pk te komen. :tears"
Aangezien ik echter niet bepaald een techneut ben, ben ik nog even aan het checken, kom er op terug zodra e.e.a. me duidelijk is.
Esther
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: maandag 03-06-2013, 13:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Re: iemand ervaring met pract polijstmachine met afzuiging??

Bericht door Esther »

Follow up van mijn eigen laatste berichtje.
Volgens mijn laatste her en der verkregen informatie is het aantal watts 150, hetgeen ongeveer overeen komt met 0.2 pk.

Specificaties volgens de 'sticker' zijn 220 volt, 1.28 Amp. Volgens de formule voor aantal watt komt dit omgerekend m.i. neer op ong. 281 watt oftewel 0.38 pk.
Waarom volgens de info 150 watt en volgens mijn berekening 281 watt... geen idee. Mogelijk een niet zo slimme opmerking, maar zoals ik al zei heb ik weinig technisch inzicht, maar misschien de 150 watt bij het draaien van 2 spindels tegelijk?

Nu denk ik dit erg leuke polijstmachientje toch te willen houden, want ik heb alle vindbare polijstmachines met dubbele spindel op een rijtje gezet (ik ben meestal nogal grondig :D ), maar kan niet echt iets anders vinden wat me gezien prijs kwaliteit beter aanstaat,
en,
@ Cees, zoals jij zegt werkt 0.25 pk en 1400 toeren voor jou ook goed, en de frequentieregelaar kun je natuurlijk instellen waar je maar op wilt, laag toerental hoef ik niet te gebruiken maar het is fijn dat het kan als ik het nodig zou hebben.
cheza
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: dinsdag 26-01-2016, 14:06
Ervaring: Overig

Re: iemand ervaring met pract polijstmachine met afzuiging??

Bericht door cheza »

weet iemand welke grootte borstels er op kunnen? de grootste kunnen er niet op maar vanaf welke maat dan wel?
Robert T.
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: donderdag 06-12-2012, 18:00
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Rotterdam

Re: iemand ervaring met pract polijstmachine met afzuiging??

Bericht door Robert T. »

Esther schreef:Follow up van mijn eigen laatste berichtje.
Volgens mijn laatste her en der verkregen informatie is het aantal watts 150, hetgeen ongeveer overeen komt met 0.2 pk.

Specificaties volgens de 'sticker' zijn 220 volt, 1.28 Amp. Volgens de formule voor aantal watt komt dit omgerekend m.i. neer op ong. 281 watt oftewel 0.38 pk.
Waarom volgens de info 150 watt en volgens mijn berekening 281 watt... geen idee. Mogelijk een niet zo slimme opmerking, maar zoals ik al zei heb ik weinig technisch inzicht, maar misschien de 150 watt bij het draaien van 2 spindels tegelijk?

Nu denk ik dit erg leuke polijstmachientje toch te willen houden, want ik heb alle vindbare polijstmachines met dubbele spindel op een rijtje gezet (ik ben meestal nogal grondig :D ), maar kan niet echt iets anders vinden wat me gezien prijs kwaliteit beter aanstaat,
en,
@ Cees, zoals jij zegt werkt 0.25 pk en 1400 toeren voor jou ook goed, en de frequentieregelaar kun je natuurlijk instellen waar je maar op wilt, laag toerental hoef ik niet te gebruiken maar het is fijn dat het kan als ik het nodig zou hebben.

Beste Esther,

Ik zag je berichtjes over de polijstmachine. Hoe zijn de ervaringen nu we bijna een jaar verder zijn? Bepaalde positive dingen of juist zaken die tegenvallen?

Ik denk er over ook deze machine aan te schaffen:-)

Dank je wel!

Vriendelijke groet,

Robert
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: iemand ervaring met pract polijstmachine met afzuiging??

Bericht door Cees »

Bij polijstmachines gaat het niet zo zeet om de snelheid van de machine maar om de snelheid van de buitenkant van je borstels.
Hoe groter de borstels hoe hoger de omtreksnelheid dus bij grote borstels hoeft de motor zeker geen 2800 toeren te draaien en is ongeveer 1400 genoeg.

150 watt staat ongeveer gelijk aan 1/4 pk.

Ik had op mijn motor ook eerst 2 spindels maar heb er een vanaf gehaald, zag er niet echt de toegevoegde waarde van, werkte toch altijd maar aan een kant.

Frequentie regelaar zou ik er niet zo gauw opzetten, dit beperkt de kracht van je motor. Bij mijn stenen slijpmachine 1/4 pk heb ik er wel eens een op gehad, resultaat was dat ik de slijpschijf met slijpen bij een beetje druk stil kon houden, draaide daardoor ook onregelmatig en dat is een van de dingen die je liever niet hebt. Als jij je voor werp regelmatig beweegt en je slijpschijf draait niet stabiel slijp je toch onregelmatig. dat is met polijsten niet anders.
Mogelijk dat bij een krachtigere motor dit wel werkt.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie