Afwerking tin

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
mightyliving
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 21-10-2015, 16:46
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Afwerking tin

Bericht door mightyliving »

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of iemand me kan vertellen hoe ik een tinnen sieraad (gegoten volgens de Delftse Gietmethode) het best kan afwerken, stap voor stap, of hier misschien een goede internet link van weet te vinden.
Ik ben een echte beginner en weet niet veel van deze vorm. Het is gelukt een mooi rond sieraad te gieten volgens de methode. Dus de volgende stap is om deze mooi af te werken. Wat heb ik nodig en wat raden jullie aan? Het moet zodanig afgewerkt worden dat de aanhechting van de stroom tin niet meer te zien is. Deze is ongeveer een halve centimeter breed, dus dit gaat tot nu toe niet gemakkelijk met een vijl.

Bedankt alvast!
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Afwerking tin

Bericht door Stéfan »

wat u zou kunnen proberen is om iemand met een bandschuurmachine te zoeken en voor het grove gedeelte het sieraad ermee af te werken. Als de bandschuurmachine ook niet echt werkt ( 'stuiterend' werkstuk enz. ) kunt u ook meteen doorgaan naar stap 2 ( hieronder ) maar dan met een grover schuurpapier

dan zou u als laatste afwerking een stukje schuurpapier of schuurlinnen ( schuurlinnen is hier meer geschikt voor omdat het sterker is maar dit gaat volgens mij maar tot korrel 600 en is dus erg grof voor een laatste afwerking, maar met schuurpapier kan u iets minder kracht zetten )

een stukje schuurpapier/-linnen dus, en daarvan een reepje maken, aan de ene kant het reepje vastzetten in een bankschroef en de andere elft vasthouden, en zo het werkstuk dan eigenlijk schuren in een hangmatje van schuurpapier, dit is erg fijn voor een ronde afwerking, ook een mooie manier om de soldeernaad van 2 stukjes draad zo natuurlijk mogelijk af te werken.

heeft u misschien een fotootje van het werkstuk? ( foto's erin zetten is het makkelijkst als u op 'bijlagen' klikt, dat is een klein kopje dat staat onderaan naast 'opties', dan upload u de foto en klikt dan op 'plaatsen in de tekst' )

lijkt me erg interessant om te zien zo'n tinnen werkstuk.

heb zelf geen ervaring met puur tin, maar stel me zo voor dat het net als koper een beetje 'stroperig' is, dus ik zie wel waarom vijlen niet zo makkelijk gaat.

succes ermee!
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Afwerking tin

Bericht door Cees »

Ik ben ook niet echt een ervaringsdeskundige op het gebied van tin, maar mij staat bij dat het heel erg zacht is totaal niet vergelijkbaar met koper, maar eerder met lood.

Hoe het af te werken hangt mede af van wat je gegoten hebt. Het gietkanaal zou ik er afzagen, daarna vijlen en met een schuurlatje schuren.
Als je alles netjes met geschuurd hebt zou ik het zachtjes op een polijstbuf polijsten met wat polijstvet, niet te hard drukken en niet te lang er tegen aan houden.
Ik heb het idee dat tin erg makkelijk naslijpt, leent het ontwerp zich hier niet voor dan op de hand met houtjes met leer erop en polijstvet.

Plaats anders eens een foto'tje dat maakt het geven van advies een stuk eenvoudiger
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie