ultrasoon of tumbler

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
elleetmoi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: zaterdag 30-07-2016, 9:54
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

ultrasoon of tumbler

Bericht door elleetmoi »

Hallo,

Ik ben een amateur in het zilversmeden. Ik heb een paar workshopreeksen achter de rug en vind het zalig om zelf wat te experimenteren en uitproberen.
Ik heb al wat zilversmid materiaal gekocht en kan thuis al goed verder bij het zelf ontwerpen en smeden van zilveren juwelen. Ik doe dit op kleine schaal en wil beetje per beetje mijn uitrusting uitbreiden.

Nu heb ik wel wat budget om een groot stuk materiaal aan te kopen. Ik had steeds in gedachten om een polijsttrommel aan te kopen. Zo had ik mijn oog laten vallen op die lortone machines omdat die niet zo veel kosten en ook niet te groot zijn. Ik werk niet wekelijks met zilver, dus hoeft het ook geen volledig professioneel materiaal zijn dat ik aankoop. Wat is het voordeel van een polijsttrommel dan met de hand te polijsten. Nu werk ik steeds met een dremel (dus geen professionele hangmotor, maar lukt prima). Ik merk wel als ik kleine dingen maak dat het moeilijk in de hand te houden is om te polijsten. (Iemand ook tips welke elementjes ik nog bij kan kopen om met de hand te polijsten?)

Maar nu ik aan het opzoeken ben, kom ik terecht bij een ultrasoon en bedenk ik me dat dit misschien voorlopig handiger is voor me. Polijsten kan ik met de hand, maar het opkuisen van mijn fijne juweeltjes is steeds zo moeilijk ...

Wie kan me helpen de knoop door te hakken. Welke machine zou je eerst aanschaffen? Waar kan ik wel nog even zonder?
Shoot ...

Thanks!
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: ultrasoon of tumbler

Bericht door peterspanje »

Ultrasoon is voor schoonmaken een tumbler is voor het polijsten, het enigste hulpstuk wat ik mij an bedenken bij het polijsten, is een stukje leer om je werkstuk vast te houden.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: ultrasoon of tumbler

Bericht door Abo »

Er zijn tal van hulpmiddeltjes zoals poliervinger. Is een vinger van een veiligheidshandschoen die je over je viner trek. Zo kun je de hitte aan en worden je vingers niet vuil.
Verder heb je nog een poliertang (hout of ijzer).
Dan heb je nog voor ringen houten tribulet waar je de ring kun op steken.
Met wat handigheid, een houtvijl en een boormachine kun je ze van een houten borstelsteel zelf maken.
Ik heb een draaibankje, is nog gemakkelijker.

Een goede ultrasoon spaart je heel veel ellende en reinigt je stukken tot in detail.
Ik denk dat je een goede beslissing neemt om voor een ultrasoon te gaan..
Denk wat vooruit wat de grote van het toestel aangaat.
elleetmoi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: zaterdag 30-07-2016, 9:54
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: ultrasoon of tumbler

Bericht door elleetmoi »

Bedankt Abo, ik ga eens uitkijken voor zo'n beschermvingertje enz... En ga dan nu voor de ultrasoon gaan. Die tumbler kan later dan nog en dan blijf ik met de hand polijsten.
elleetmoi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: zaterdag 30-07-2016, 9:54
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: ultrasoon of tumbler

Bericht door elleetmoi »

Nog een vraagje: ik las hier op het forum over de producten in de ultrasoon.
Ik las over groene zeep en amoniak. Is dit voldoende of moet ik zo'n producten bijkopen die speciaal voor juwelen zijn?
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: ultrasoon of tumbler

Bericht door Cees »

Ik gebruik zelf meestal wat afwasmiddel en amoniak in mijn ultrasoon, werkt bij mij perfect.

Voor het op de hand polijsten heb ik een oude wasmachine motor van 1/4 pk waarop een spindel bevestigd is. Als je marktplaats afstruint dan kan je soms zo een motortje nog wel vinden voor de prijs van € 10 a € 15 euro. Voordeel tov een dremel zijn dat het oppervlak van je lappenschijf, viltschijf etc een stuk groter is en daardoor je betere resultaten kan bereiken dan met een dremel, ook al is dat ook wel eens makkelijk om wat polijstwerk te doen.

Als tumbler heb ik ook een Norton werkt doet wat hij moet doen, makkelijk en relaxed maar niet alles is daarvoor geschikt.

Tevens ben ik bezig geweest om een magneet tumbler te bouwen, maar dat projectje heb ik stop gezet om verder te ontwikkelen, glans komt bij mij niet verder dan zijdeglans. ook bij de professionele machines schijnt dat nog wel eens te wensen over te laten en ze zijn best behoorlijk aan de prijs
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: ultrasoon of tumbler

Bericht door Abo »

Elke afwasproduct dat goed ontvet kan gebruikt worden.
Industriële producten kunnen soms langer ontvetten dan gewoon afwasmiddel.
Voor die prijs betaal je dan ook. Ik hou het bij een gewoon afwasmiddel op basis van citroen omdat het fris ruikt en goed werkt.
Het scheutje ammoniak helpt inderdaad maar let op, niet alle edelstenen kunnen tegen ammoniak.

Dat scheutje is bij één persoon een eetlepel op 1/2 liter en bij een ander is datzelfde scheutje 2 of drie eetlepels.

Niet alle edelstenen kunnen een ultrasoon verdragen, dus effe uitkijken daarmee.
Sommige smaragden worden met olie behandeld. Na een ultrasoonbehandeling kan die er anders uitkomen met zichtbare scheurtjes enz.
Lapis durven ze ook met olie behandelen om een diepere (rijker) blauw te verkrijgen. Ook hier uitkijken.
Parels zijn ook niet happy met een langdurig ultrasoonbadje.
Plaats reactie