polyester gieting polijsten

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
lucebert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: zaterdag 03-06-2017, 12:12
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Gent
Contacteer:

polyester gieting polijsten

Berichtdoor lucebert » zaterdag 03-06-2017, 12:28

Ik heb in een juweel van zilver een aantal vakjes ingegoten met een gepigmenteerd polyesterhars.
Heeft er iemand ervaring met het polijsten hiervan?
Ik heb al gemerkt dat je best een week wacht voor de uitharding van het hars want het neemt snel vuil op, vooral als het pigment wit is en dat is onherstelbaar.
Kan het polijsten met dezelfde pasta als voor zilver?
MerlinLaForge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 12-12-2013, 0:31
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Goes

Re: polyester gieting polijsten

Berichtdoor MerlinLaForge » vrijdag 09-06-2017, 8:50

Je hars is wellicht niet vrij van oneffenheden , hoe minuscuul ook. Daardoor lijkt het misschien "vies" te blijven na polijsten,
Is het wel mooi een homogene massa, dan kan het zijn dat je het te warm laat worden, daar lijkt het ook viezer van , maar eigenlijk verbrand je de toplaag een beetje. Dat klinkt alsof het daar erg heet voor moet worden , maar bij polijsten is dat tussen je borstel en de toplaag ervan al erg snel te warm, ook al brand je je vingers er voor je gevoel nog lang niet aan.

Klein detail ook is dat je het wel tot heel fijn moet schuren vooraleer je polijst . De plekjes met de hars stapsgewijs tot 3000 schuren zodat echt alle diepere krassen wegzijn en het oppervlak echt alleen krasjes van 3000 heeft. Anders ga je de diepere krassen weg willen halen door ze te polijsten wat nou net die te vele warmte creëert en je zal het daarmee echt niet mooi glad kunnen krijgen, maar wel een oneffen oppervlak dat in de toplaag wat verbrandt is en er blijft uitzien als vies.


Gebruik na 3000 een bufje, dat kan ook schelen , niet te hard duwen en niette hoog toerental

Misschien heb je er wat aan


Groet Merlijn
MerlinLaForge
lucebert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: zaterdag 03-06-2017, 12:12
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Gent
Contacteer:

Re: polyester gieting polijsten

Berichtdoor lucebert » dinsdag 13-06-2017, 9:44

Dank voor de uitgebreide uitleg Martijn. Daar heb ik idd iets aan!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5720
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: polyester gieting polijsten

Berichtdoor Erika » dinsdag 13-06-2017, 12:24

viewtopic.php?t=6201

misschien heb je hier ook nog iets aan


Ik polijst met polijstvet van luxor voor kunsstof op laag toerental of de hatho set voor kunststoffen polijsten.
Of met de hand met een hars polijstmiddel en een watje.
Zolang je maar tot polijstpapier dus die die korrel 2500 toch wel, haalt met schuren.
Altijd kruislisngs of in 8tjes schuren en polijsten maar dat is basis natuurlijk :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
lucebert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: zaterdag 03-06-2017, 12:12
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Gent
Contacteer:

Re: polyester gieting polijsten

Berichtdoor lucebert » dinsdag 13-06-2017, 12:38

Super, dank je wel.
Ik heb nu mijn stuk proberen gieten in één keer. Dan is het wel mooi. Maar ik wil wel verder met die harsen, want ik hou van kleur! En dan zal bijvijlen en schuren toch nodig zijn en dus ook polijsten.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5720
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: polyester gieting polijsten

Berichtdoor Erika » dinsdag 13-06-2017, 12:59

Het zal liggen aan je harssoort en de dikte of je het in in 1 keer kan gieten, veelal raden ze rtoch wel laagje voor laagje aan, imv warmteontwikkeling en luchtbellen.
Ik heb de 'awards' voor voetbalvereniging waar het 'heilige' gras in hars is gegoten, toch wel in 2 od 3 lagen gegoten.
is zon 25 a 30 mm dik


Maar Uv hars moet kun je soms ook beter in laagjes doen.
zeker met pigmenten, dan wil het hars nog wel eens minder goed harden. Dus dan doe ikj graag een laagje transparant over de kleurlaag heen.
Zie het topic, als het goed is moeten daar tips over het verwerken van hars in staan
Ik heb ook nog spul wat ze in de gelnagels gebruiken (lijkt erg of uv hars) om de plaklaag te verwijderen na het harden onder de lamp
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.

Advertentie

Terug naar “Afwerking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten