gepatineerd zilver afwerken

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
duval
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: zondag 24-09-2017, 15:13
Ervaring: Amateur (geen cursist)

gepatineerd zilver afwerken

Bericht door duval »

Ik heb een zilveren hanger en die heb ik laten oxideren in een bodempje blitsbeits. Precies geworden zoals ik wil, alleen hoe houd ik het zo? want het zwarte slijt eraf op plekken waar het met mijn huid in aanraking komt.

Is er een manier om het te 'sealen', zeg maar?
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: gepatineerd zilver afwerken

Bericht door ErwinG »

Hallo Duval,

Ik maak zelf ook zilveren sieraden met patina, maar sealen doe ik eigenlijk nooit. Ja, het zwarte laagje verdwijnt op plaatsen waar het gepolijst wordt door contact met andere sieraden of kleding, en op andere plaatsen zal het zilver juist donkerder worden. Deze effecten geven karakter aan een sieraad en maken het extra persoonlijk: het wordt een sieraad dat zijn levensverhaal deelt met zijn drager. Een zilveren sieraad leeft dus veel meer dan een gouden sieraad.

Dat gezegd hebbende; ik heb 'elders' gelezen dat men blanke lak gebruikt die bij de automaterialenhandel te verkrijgen is. Er zijn verschillende lakken die geschikt zijn om op blank metaal aan te brengen. Ik vond bijvoorbeeld deze bij de Praxis:
't Stilleven buitenvernis 250ml is een heldere hoogglans vernis dat bijna niet vergeelt. Het geeft een duurzame en sterke laag voor het beschermen van hout, aluminium, messing, roestvrij staal en andere non-ferro metalen.
...maar geen persoonlijk ervaring hiermee dus...
Ben wel benieuwd of er anderen zijn met positieve of negatieve ervaring.

Groetjes!

Erwin
Afbeelding
duval
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: zondag 24-09-2017, 15:13
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: gepatineerd zilver afwerken

Bericht door duval »

hai Erwin. sowieso dank voor je reactie, alleen is het de bedoeling dat mijn hanger volledig zwart is en blijft :) met licht poetsen heb ik er toch nog een mooie glans opgekregen en zo heb ik dus een mooi egalen zwartzilveren hanger verkregen :)

ik las vanmiddag ook iets van boenwas met terpentijn en nog iets van transparante lak van Edding, juist ook speciaal om metalen te behandelen bijv ook zilver om oxidatie te voorkomen juist, maar om het te fixeren? Geen idee nog dus. Het moet wel te doen zijn, want op internet worden ook (als voorbeeld) egaal zwarte zilveren ringen verkocht neem aan dat ze die ook fixeren op de een of andere manier.. maar hoe precies weet ik dus nog niet.

thanks voor het meedenken en het delen van je ervaring. I appreciate :)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: gepatineerd zilver afwerken

Bericht door Erika »

Dat er zwarte ringen worden verkocht op het internet betekent niet het zilver ook zo zwart blijft, of dat het zilver is.
we zien vaak de foto's van net nieuw maar niet als het gedragen is.

Wat ook vaak wordt gedaan is zwart rhodineren, is ook maar een dunne laag, maar wel wat slijtvaster als het zilver oxideren.
Dit zijn allemaal oppervlakte bewerkingen dus slijtgevoeliger
Of gaat voor Zirkonium gezwart, dat is wel heel ander metaal en heel andere werkwijze (zie ook titanium) Deze oxide laag is heel hard en dus slijtvaster als gezwart zilver
Bij lakken moet je ook nog oppassen dat het niet giftig is voor op de huid. Dus werken we meestal met een Zaponlak
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
duval
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: zondag 24-09-2017, 15:13
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: gepatineerd zilver afwerken

Bericht door duval »

dank je wel. ik ga op zoek naar de zaponlak en het daarmee proberen :)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: gepatineerd zilver afwerken

Bericht door Erika »

Moet je er dus ook wel weer bijzeggen dat het dus een laklaag is die kan slijten en dat ook de oxide laag eronder weer zal slijten.
Zeker als je het gaat verkopen moet je klanten natuurlijk goed wijzen op al je wettelijke plichten maar ook op dit soort dingen.
Als men denkt dat de ring zwart zal blijven zullen ze bedrogen uitkomen.
Hangers en oorbellen hebben minder te lijden dus dat zal langer goed blijven.
Maar nogmaals misschien moet aan andere technieken gaan denken of andere metalen


Bedenk dat sieraden nieuw op foto's er anders uitzien dan de gedragen versies :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
duval
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: zondag 24-09-2017, 15:13
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: gepatineerd zilver afwerken

Bericht door duval »

Bedankt voor alle tips. Ik heb de zaponlak besteld en gebruikt en de hanger is mooi geworden en nog steeds mooi na een maand. Goede tip om mee te geven, dat de zaponlak kan slijten, ik zal het bijhouden, het is voor persoonlijk gebruik, heb de zaponlak staan dus af en toe een laagje erover gooien is zo gepiept.

thanks again! :thx:
Plaats reactie