Polijsten

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
EvelineK
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zaterdag 06-10-2018, 11:29
Ervaring: Overig

Polijsten

Bericht door EvelineK »

Hallo,
Even een vraag. Welke polijstborstel/schijven kan ik het beste gebruiken op de polijstmachine voor zilver. Bij BijouModerne kan ik niet vinden welke schijf/borstel voor wat is. En welke volgorde hou je aan?
Hoor het graag. Gr Eveline
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Polijsten

Bericht door Erika »

Geen eenduidig antwoord, elke smid heeft eigen voorkeuren
viewtopic.php?t=45
Ik werk heelgraag met luxi oranje en voorheen met dialux groen.
Dan ligt het eraan wat je gaat polijsten welke drager je nodig hebt, maar met polijsten moet je altijd van de zachte borstel/schijven uitgaan.
Slijpen doe ik met triple nog,maar dat is geloof ik niet meer te krijgen, op zwarte borstels en katoenen schijven
Ik heb dus per soort polijstmiddel andere schijven en op de hangmotor werk ik alleen binnenkanten en klein spul af, verder gaat het op de machine,


viewtopic.php?t=3008 (hier aantal pagina's hierover)


volgorde is logisch van grof naar zo fijn mogelijk,Altijd kruislings werken ook met polijsten. Hoe grof je begint ligt ook weer aan het werktstuk en of je er veel aan het moeten solderen dus grotere kans op koper1 en koper2 oxides hebt of dat het alleen kwestie is van 'bijwerken'
Goed polijsten is een vak Apart!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Polijsten

Bericht door ErwinG »

Ik gebruik Luxi zwart (Eerst) en blauw (Tweedst) met zachte schijven.
https://www.youtube.com/watch?v=5uyjU6MWv4w
...helemaal verkeerd als ik dat filmpje hierboven bekijk :P
Afbeelding
EvelineK
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zaterdag 06-10-2018, 11:29
Ervaring: Overig

Re: Polijsten

Bericht door EvelineK »

Erika schreef:Geen eenduidig antwoord, elke smid heeft eigen voorkeuren
viewtopic.php?t=45
Ik werk heelgraag met luxi oranje en voorheen met dialux groen.
Dan ligt het eraan wat je gaat polijsten welke drager je nodig hebt, maar met polijsten moet je altijd van de zachte borstel/schijven uitgaan.
Slijpen doe ik met triple nog,maar dat is geloof ik niet meer te krijgen, op zwarte borstels en katoenen schijven
Ik heb dus per soort polijstmiddel andere schijven en op de hangmotor werk ik alleen binnenkanten en klein spul af, verder gaat het op de machine,


viewtopic.php?t=3008 (hier aantal pagina's hierover)


volgorde is logisch van grof naar zo fijn mogelijk,Altijd kruislings werken ook met polijsten. Hoe grof je begint ligt ook weer aan het werktstuk en of je er veel aan het moeten solderen dus grotere kans op koper1 en koper2 oxides hebt of dat het alleen kwestie is van 'bijwerken'
Goed polijsten is een vak Apart!


Hoi Erica,
Bedankt voor je reactie. Ik gebruik zelf oa luxi blauw maar ben altijd in de war met schijven en borstels. Zwarte borstels met linnen of niet en welke schijven gebruik je. En welke voor slijpen en welke voor polijsten en gebruik je ook een wolbuf?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Polijsten

Bericht door Erika »

heb je de twee topics die ik je gaf ook al doorgelezen?


nogmaals elke smid doet het net anders
hoe harder de schijf (vilt kun je bijvoorbeeld mee slijpen maar ook polisjten, ligt eraan welk middel je op de drager gebruikt ... NOOIT door elkaar. eenmaal slijpen met een schijf is ook blijven slijpen) zal strakker afwerken en dus niet lekker zijn voor werk met veel relief .
Etc etc

wolbuf is voor het nabuffen bij polijsten en gebruik je niets op.

Blauw luxi heeft een hoge slijpeigenschap van 7 en de glans van 8, deze slijpt meer dan bijvoorbeeld oranje welke ik gebruik voor polsijten, slijp 2 en polijst 10+
met polijsten hoef ik zo min mogelijk te slijpen en alleen maar de glans naar voren te halen, even aaien met de borstel/schijf of wat je dan ook gebruikt om te polijsten.

Je kan met schijven zowel slijpen als polijsten , net als borstels
Harde ondergronden gebruik je vaker voor slijpen,maar ook dat ligt dus weer aan wat je te polijsten hebt

denk dat dit wel in de verschillende topics en paginás over polisjten wordt genoemd, zie de topics in mijn eerste post
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Polijsten

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie