Diep zwarte patina voor zilver.

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Elizabeth
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 24-07-2018, 11:44
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Diep zwarte patina voor zilver.

Bericht door Elizabeth »

Hallo allemaal,

Wanneer ik mijn zilver wil kleuren dan doe ik dat dmv zwavellever. Het hele stuk krijgt dan een mooie bruinige antiek kleur. Maar ik vind het ook mooi om ipv zwavellever een diep zwarte kleur als accent aan te kunnen brengen. Ik ben dus op zoek naar iets dat zilver zwart maakt. Ik ken de producten Jax en Midas Black die in de US verkocht worden, deze breng je met een penseeltje rechtstreeks aan op het gedeelte dat je zwart wilt hebben, en je dompelt je zilver er dus niet helemaal in onder. Deze 2 producten worden, omdat het chemicaliën zijn, helaas niet naar europa verzonden. Ik zoek dus een product dat net zo goed zwart patineert als Jax en Midas Black maar in europa te koop is.. Iemand een idee??

Maak me blij.. :thumbsup:

Groetjes,
Els
Bijlagen
Schermafbeelding 2019-02-28 om 10.02.33.png
Schermafbeelding 2019-02-28 om 10.02.33.png (98.92 KiB) 3089 keer bekeken
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Re: Diep zwarte patina voor zilver.

Bericht door radiorobbie »

Bij Hooijkaas, deden ze dat vroeger door eerst te oxyderen en daarna te zwarten met zwarte leerverf, vooral de oud Hollandse handel een diepe zwarte kleur geven.
Ik gebruik deze methode nog steeds, ook even snel zwarten met die verf is soms erg handig en tijd besparend.
Watervaste zwarte viltstift is ook handig om rooszettingen te zwarten, zwavellever is daar immers levensgevaarlijk, omdat de folie ook door een lekje in de zetting verpest kan worden.
Homo sapiens non urinat in ventum
Plaats reactie