Elma Ultrasoon S30 H

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Linda1974
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: zaterdag 21-09-2019, 8:54
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Elma Ultrasoon S30 H

Bericht door Linda1974 »

Goedendag,
Kan iemand mij vertellen op welke temperatuur en op welke tijd ik de Elma Ultrasoon S30 H het beste kan zetten. We gaan er manchetknopen van zilver in schoonmaken. Variërend van 1 tot 5 paar per keer. Ik kan het niet vinden in de handleiding.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Elma Ultrasoon S30 H

Bericht door Herman »

Tijd , temperatuur en intensiteit ( mogelijk ?) instellen is van verschillende zaken afhangkelijk .
In de 1ste plaats is de vervuiling van de manchet knopen een belangrijke factor , niet alleen de hoeveelheid vuil maar ook de soort van vuil is van belang .
In de 2de plaats is van belang het reinigings middel , er zijn verschillende in de handel met allen hun specifike eigenschappen .
Alles te samen blijft het toch een zoektocht wat in jou geval het beste functioneerd .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Elma Ultrasoon S30 H

Bericht door Erika »

Op aanraden van Drijfhout zet ik mijn bad nooit boven de 60 Graden, meer is niet nodig. Zonde van de duur van je apparatuur, maar 80 kan ook , gaat vet sneller in opgelost
En het bad goed tot de max rand gevuld houden, anders gaat je thermostaat naar de knoppen. Maar anders even de groothandel bellen. Ik heb een Bandelin
Ik vul met water, scheut dreft en ammonia zoals de meesten van ons . Maar je kan natuurlijk ook de reinigingsmiddelen gebruiken
Maar tijd en temperatuur is niet een vast gegeven, ligt aan de soort knoop, hol of massief, het mechanie, gedragen of nieuw, Huidvuil of gewoon polijstvuil
Etcetc Tickopur j80 is een antioxidant, ik vond bad van elma voor ultrasoon ook altijd fijn GRoene zeep ook, maar meestal gewoon groene dreft en ammonia zoals we op school ook al leerden eigenlijk

Het ligt eraan of je nieuw of bestaande knopen moet schoonmaken. Het eerste al wrs polijstvetten zijn die er af moeten dan ben je zo klaar met trillen
Zijn het bestaande gedragen knopen dan laat ik ze altijd flink weken voor ik ga trillen .
Daarna nog even lekker in een pot met palmzaagsel om het vocht eruit te trekken, want vaak holle mechanieken en je wilt toch droge en niet geoxideerde sieraden afleveren,
Als je ze soldeert en in vitrex stopt moet je neutraliseren natuurlijk, je wilt niet dat mensen zuurvlekken krijgen. . Holle vormen altijd even doen .




Als je de zoekfunctie gebruikt op dit forum zul je zien dat al heel veel is besproken hier :)
mocht je nog vragen hebben kun je kijken of er al iets staat
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie