Goldfilled draad schuren

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Floor
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 27-04-2020, 9:01
Ervaring: Professioneel goudsmid

Goldfilled draad schuren

Bericht door Floor »

Beste collega goudsmeden,
Ik wil ringen maken van goldfilled draad 1mm doorsnee. Nu heb ik gehoord dat je de ring in de blanca moet dopen als je gaat solderen omdat blanca oplost in water en je dus niet hoeft af te koken in vitrex na het solderen. Want in vitrex wordt de ring mat en moet je vervolgens gaan schuren en polijsten en dan haal je de goudlaag eraf.
Gister geprobeerd maar de blanca lost niet op in water. Gevolg: alsnog schuren en polijsten. Dat is zonde!!
Heb het al geprobeerd met koelpasta maar dat werkt ook niet. Heeft iemand een goede tip voor mij?
Groetjes Floor
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Goldfilled draad schuren

Bericht door Erika »

Hoi Floor
Het is meer iets dat je informatie hebt gekregen van iemand die de klok heeft horen luiden maar de klepel niet weet

Firescoff is een vloeimiddel welke in water oplost.
De rest kun ej oplossen in zuren, vitrex, mattisso , citroenzuur, aluin e.d. Goud moet niet oplossen daarin...... alleen koningswater maar lijkt me niet dat je daar mee werkt !
Maar blanka gebruik je niet omdat het op te lossen is

Het is een witgoud soldeer, omdat deze op een hogere temperatuur smelt en dus het afdekmiddel ook hoger werkt
Bijkomend voordeel is dat blanka bij goud er voor zorgt dat het glanzend blijft na afkoken (gewoon in vitrex)
Blanka is (kort door vbocht) boorzuur opgelost in methanol, zodat het snel verdampt en mooie laag geeft . Boorzuur is meer een afdekmiddel da een vloeimiddel, maar blanka doet beide dus


Waarom koelpasta gebruiken ik zie niet in waarvoor?! Behalve als je stenen of veren meot beschermen tegen warmte en dan nog werken natte watten, nat zand of bakje met water waar je de steen in zet,stukken goedkoper, je hebt meer zicht en het werkt .
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Floor
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 27-04-2020, 9:01
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Goldfilled draad schuren

Bericht door Floor »

Hoi Erika,

Dank voor je reactie. Dus ik zou mijn goldfilled ring na het solderen toch gewoon in vitrex kunnen doen zonder dat het mat uitslaat? Klinkt idd logisch, aangezien het bij goud natuurlijk ook zo werkt.
Ik heb met goldfilled geen ervaring dus elke tip is welkom :thumbsup:
Alvast hartelijk dank!!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Goldfilled draad schuren

Bericht door @tjuh »

en als het wel mat wordt dan trommel je het toch gewoon? heb je ook geen verlies.
Floor
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 27-04-2020, 9:01
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Goldfilled draad schuren

Bericht door Floor »

Ik heb geen trommel, maar het wordt niet mat en werkt dus perfect :thx:
Plaats reactie