Mirror polijsten lukt niet :(

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Rezzy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 27-04-2020, 13:12
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Mirror polijsten lukt niet :(

Bericht door Rezzy »

Hallo iedereen! Mijn eerste topic.. Even in het kort voorstellen.

Rezzy, 30 jaar jong en bezig met polijsten. Half jaar terug een polijst cursus gevolgt, voor horloge polijsten. Zelf een machine aangeschaft, maar het lukt mij niet!

Ik heb alleen problemen met het mirror finishing. Ik heb al 10 manieren geprobeerd, om een two tone band goud mirror te polijsten. Ik heb luxi blauw geprobeerd en daarna rouge van luxi. Daarnaast heb ik ook nog menzerna geel mirror finishing geprobeerd.... Maar elke keer in een bepaalde hoek krijg ik haar krasjes erin. Soms een iets diepere kras. Ik zal bijna denken dat mijn polijst borstels deze krassen maken...
ae53756640db519c53e4df52ce286af1b8daa3b9_1_375x500.jpg
ae53756640db519c53e4df52ce286af1b8daa3b9_1_375x500.jpg (80.45 KiB) 2465 keer bekeken
Kan iemand mij alsjeblieft verder helpen? :ohno:
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Mirror polijsten lukt niet :(

Bericht door Herman »

Polijsten <----> krasjes , met allemaal nieuw spul en dan direct schieten naar de top glans , oef .
Ik zou eerst eens een proefje doen op een plaatje zilver of aluminium of het systeem wel voldoet aan je wens .
Het zal niet de eerste keer zijn dat een fabrikant iets levert wat niet voldoet aan de specificaties van het gewenste product .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Mirror polijsten lukt niet :(

Bericht door @tjuh »

Meer informatie is wel zo prettig:
heb je ook voor elk polijstpasta een andere schijf? en zo ja hoe bewaar je de verschillende pasta's en schijven? het kan nl zijn dat vervuiling voor de sporadische diepere krassen zorgt.
en welke polijstschijven heb je?
polijst je wel in verschillende richtingen met regelmaat?

helaas kan ik je foto niet vergroten om beter te kijken.
Rezzy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 27-04-2020, 13:12
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Mirror polijsten lukt niet :(

Bericht door Rezzy »

Bedankt voor de reacties! Het is mij gelukt, door van richting te veranderen. Dus de band horizontaal te houden. Ik gebruik hiervoor menzera geel p175 (moet niet zo snel snijden in metaal). Dus hoogglans, met weinig snij vermogen. Nu de krasjes weg zijn, zit ik met het volgende probleem. Door dat ik horizontaal polijst met een hele zachte polijstschijf van 15cm groot, waar je de band in kan drukken, worden de binnen randjes een tikkeltje rond. Weet iemand een oplossing, hoe ik dus horizontaal kan polijsten, op kleine oppervlakte voor hoogglans? Alvast ontzettend bedankt iedereen!


Dus op de plekken waar de ronde rondjes staan. De schijf gaat daar tussen en maakt deze 90 graden hoeken, een tikkeltje rond.
thumbnail_IMG-20200429-WA0007.jpg
Zelf dacht ik eraan om een kleinere en hardere schijf te gebruiken, om zo een kleiner polijstoppervalk te creeren in combinatie met menzerna M5. Deze is snijd nog iets minder in het metaal.

Andere suggesties zijn van harte welkom!! :thumbsup:
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Mirror polijsten lukt niet :(

Bericht door Briolet »

Rezzy schreef:Zelf dacht ik eraan om een kleinere en hardere schijf te gebruiken, om zo een kleiner polijstoppervalk te creeren in combinatie met menzerna M5.
Lijkt me een goede keuze. Zelf pak ik nog wel eens een rubberen polijstborsteltje als ik zeker wil zijn dat ik de scherpe kanten niet afrond. Maar er wel altijd nog heel kort met een gewone polijstborstel achteraan omdat dat toch een betere glans geeft.
Plaats reactie