Polijstpasta's

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Moni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 05-05-2020, 16:59
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Polijstpasta's

Bericht door Moni »

Nog maar een jaartje bezig met smeden en altijd gebruik gemaakt van de voorzieningen in het atelier waar ik cursus volgde. Inmiddels druk bezig geweest met het maken van een eigen werkplek thuis.
Net jarig geweest en nu in het bezit van een polijstmachine :B
De vraag is nu: welke polijstpasta kan ik het beste gebruiken? Zie door de bomen het bos niet meer en een aantal berichten hierover zijn al redelijk oud.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Polijstpasta's

Bericht door Erika »

Ligt aan welk metaal je gebruikt en welke smid je spreekt, ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren
Zelfde geldt voor de borstels en schijven
Het ligt ook aan wat voor werk je moet polijsten welke borstel of schijf het beste daar voor is en dan welke polijst

ik werk graag met luxi oranje voor zowel zilver als goud hoogglans
Triple voor slijpen en dan hexenvet als voorpolijst, dit omdat ik deze nog heb liggen . Maar triple raakt op dus ik ben aan het nadenken over welke van de luxi vetten hiervoor vervangend is
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Moni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 05-05-2020, 16:59
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Polijstpasta's

Bericht door Moni »

Ik werk voornamelijk met zilver en maak vaak ringen en armbanden.
Heb de profiel van HBM met katoenen polijstschijven. Ze hebben daar ook verschillende pasta's. Grof, middel, fijn, glans en hoogglans.
In hoeveel stappen kan ik het beste polijsten met de machine vraag ik me dan af.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Polijstpasta's

Bericht door @tjuh »

ik heb geen goede ervaringen met de polijstvetten van hbm.

De topics over dit onderwerp mogen wellicht oud zijn, maar zijn wel accuraat...zoveel veranderd er niet echt in polijstland...luxi is het "nieuwste" en ook dat is daar volop besproken.

Op een cursuslocatie gebruiken we alleen maar menzerna groen, mooie resultaten in koper, messing, alpaca en zilver.
Moni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 05-05-2020, 16:59
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Polijstpasta's

Bericht door Moni »

@tjuh, Ik was momenteel al naar andere aan het kijken. Luxi bij Bijou inderdaad. Luxi groen als voorpolijst en oranje voor de finishing touch.
Menzerna ken ik niet. Maar je schrijft dat er gewerkt wordt met groen. Alleen groen, 1 stap dus maar? Ik dacht dat je altijd voorpolijste en dan pas de glans, dus minimaal 2 stappen.
Sorry, echt een groentje op dit gebied :B
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Polijstpasta's

Bericht door @tjuh »

ligt eraan hoe goed je schuurt + die menzerna is een soort alleskunnertje met de metalen die ik benoemde, net zoals dat heksenvet (is dacht ik van dezelfde fabrikant).

In mijn eigen werkplaats gebruik ik wel verschillende stappen/soorten, maar ja daar is sws een deel v/d werkwijze anders dan op die cursuslocatie + hogere standaard dan wat de gemiddelde cursist wil bereiken.

Maar goed basis blijft: hoe beter en fijner je schuurt hoe mooier de afwerking (en sneller je klaar bent met polijsten).
Moni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 05-05-2020, 16:59
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Polijstpasta's

Bericht door Moni »

Ik schuur over het algemeen al zeer fijn voordat ik polijst. Besloten om voor de luxi te gaan maar twijfel of ik de groen of blauwe zal nemen. Als ik het goed begrijpen en beide dezelfde eigenschappen en kan ik beide op mijn machine gebruiken, maar kan groen evt ook gebruikt worden als ik met de hand of Dremel wil polijsten. Is dat een juiste aanname?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Polijstpasta's

Bericht door Erika »

Ik heb Oranje....
Laag slijpeigenschap en zeer hoog glanseigenschap
Vakschool levert ook oranje aan de vakschoolleerlingen :)


Donkerblauw is denk vergelijkbaar met een slijpvet/triple oid Asian blue
Groen is meer voor platina en titanium, hardere metaalsoorten slijpen als glanzen vrij hoog
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Polijstpasta's

Bericht door Sinterklaas »

Er zijn ook test verpakkingen Luxi te koop dan heb je alle of heel veel soorten/kleuren. De blokjes zijn dan wel heel klein. Maar prima als je de verschillende soorten wil testen zonder gelijk de normale grote blokken aan te schaffen.

Zelf vind ik het witte vet van HBM prima werken. Gebruik het heel veel. Met de andere vetten van HBM geen ervaring.
Plaats reactie