Welke Lindsay

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Myrjam
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: zondag 22-09-2019, 10:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Welke Lindsay

Bericht door Myrjam »

Ik ben mij aan het oriënteren op een Lindsay, misschien ligt het aan mij, maar die Lindsay website vind ik maar verwarrend.
Kan iemand mij adviseren waar ik op moet letten/ wat ik minimaal nodig heb en wat ik ook (goedkoper) gewoon hier kan aan aanschaffen...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Welke Lindsay

Bericht door Erika »

Vraag het anders aan Daniel Houwer , ook lid hier
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Welke Lindsay

Bericht door Evert J@n »

Heb je GRS ook overwogen?
Myrjam
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: zondag 22-09-2019, 10:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Welke Lindsay

Bericht door Myrjam »

Evert J@n schreef:Heb je GRS ook overwogen?
Nee ik begreep dat Lindsay beter werkt en goedkoper....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Welke Lindsay

Bericht door Erika »

Goedkoper ? ligt eraan wat je koopt,

zoek even met de zoekfunctie op dit forum n aar lindsay er staan pagina's zolgeschreven over dit onderwerp
Bedenk dat je met handgraveren lindsay nog steeds flink meters moet maken wil je een goede graveur of zetter worden,
Meters maken aan de werkbank dus
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Welke Lindsay

Bericht door Cees »

Ik ben zelf ook al een tijdje aan het sparen voor een pneumatische graveer ondersteuning.
Dit zijn geen apparaten die je zo 1,2,3 als beginner aan zult schaffen.

Wat betreft de leercurve van gebruik schijnt die bij de palm control van lindsay wat makkelijker te zijn dan bij een voet control

Of een lindsay goedkoper of duurder is dan GRS hangt van veel factoren af.

Portikosten, douane kosten en invoerrechten om er een paar te noemen. Per saldo denk ik dat hij duurder uit komt.
Vraag is dan wat is beter en wat is het budget en waar ga je hem voor gebruiken; zetten of graveren.

Jura (Utrecht) schijnt tegenwoordig ook een vergelijkbaar apparaat te hebben zonder dat je een compressor nodig hebt.

Ik heb in Antwerpen Alexandre met de GRS zien graveren voor een zetting gewoon perfect ( zie foto).

Diagonaal is 3 cm
peergravure.jpg
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Welke Lindsay

Bericht door Sinterklaas »

Persoonlijk gebruik ik GRS en heb geen ervaring met Linsay. Prijzen hanger idd erg af van welk model je neemt. Elk merk heeft duurdere en goedkopere varianten. Er zijn nog meer merken.
GRS heeft ook palmcontrol, dat heet bij hun natuurlijk anders. maar is het zelfde idee.

Bijvoorbeeld:
Jura (juratools.com) Geen compressor nodig. Deze heb ik mee gewerkt en is een krachtig en fijn apparaat.
Pulsegraver (https://www.engraver.com/) Ook geen compressor nodig. Deze werkt volledig elektrisch en zou daar door heel precies kunnen variëren in slag kracht. Geen ervaring mee.

Als ik nu een machine zou moeten kopen zou ik waarschijnlijk of weer GRS kopen of die van JURA want zonder compressor werken is ideaal. Minder herrie.
Plaats reactie