JoolTool

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Myrjam
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: zondag 22-09-2019, 10:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

JoolTool

Bericht door Myrjam »

Heeft iemand ervaring met de JoolTool?
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: JoolTool

Bericht door Kraai »

Nee geen ervaring mee, maar leuk speeltje (500 $) dat je door de schijf heen kunt kijken wat je aan het doen bent.

Heb zelf een hele zware polijstmachine (Weisert, Loser & Sohn 1968 nummer 1321, 2800 toeren, 1 kW), voldoet uitstekend.

filmpje van Rio Grande over de JoolTool:
https://www.youtube.com/watch?v=r1KCp653nbQ

Hele generaties edelsmeden hebben het er zonder gedaan...
Myrjam
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: zondag 22-09-2019, 10:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: JoolTool

Bericht door Myrjam »

Haha, ja hele generaties :-). maar als ik het zo zie is het lekker klein (ik heb niet veel plek op mijn zoldertje) met veel opties. Zowel voor metaal als steen polijsten....
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: JoolTool

Bericht door Sinterklaas »

Ik denk dat het fijn kan zijn om te hebben NAAST je gewone polijst machine. Ik zou eerst een gewone polijst machine aanschaffen. Met afzuiging! en dan afhankelijk van het werk kan de JoolTool handig zijn. Maar eerlijk is eerlijk ik heb er geen en heb ook niet het gevoel dat ik het mis.
Myrjam
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: zondag 22-09-2019, 10:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: JoolTool

Bericht door Myrjam »

Ik heb nog geen polijstmachine en ga met de JoolTool starten. Ik heb niet zo heel veel plek in mijn werkruimte... Heb hem gisteren bekeken bij Bijou en ben een beetje verliefd geworden :-)... nu nog even sparen...
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: JoolTool

Bericht door @tjuh »

Ik had net mijn polijstmachine aangeschaft toen de eerste beelden over dit apparaat NL bereikten....ik zat toen ook al een beetje te balen dat ik net de andere aankoop had gedaan, dus ik begrijp heel goed waarom je voor deze gaat. Ik vind alleen wel dat alle extra onderdelen behoorlijk aan de prijs zijn.
tzt zou het prettig zijn als je hier je ervaringen vermeldt, dan hebben toekomstige kopers er ook wat aan!
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: JoolTool

Bericht door Sinterklaas »

Je kan kijken of het bij Rio Grande goedkoper is. Daar kun je namelijk via Alma Findings bestellen.

Daar is het apparaat 500 dollar. Maar het is zonder afzuiging. Dan komt er nog 500 bij. Kan je ook een gewone polijst machine met afzuiging voor kopen. Eventueel 2e hands. En kan je gewone goedkope schijven gebruiken.

Ga AUB eerst even rekenen want die schijven van JOOLTools zijn best wel duur zie ik. Daar loop je volgens mij aardig op leeg. Dan kan een gewone polijst machine goedkoper zijn op de lange termijn.
Myrjam
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: zondag 22-09-2019, 10:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: JoolTool

Bericht door Myrjam »

Klopt de schijven zijn duur, maar de belangrijkste voor mij is gewoon die stoffen schijf en die is ook niet duur. Daar zou ik een gewone polijstmachine ook vooral mee gebruiken...

Gezien de vorm van de pin vraag ik me af of gewone schijven niet ook gewoon zouden passen...

Je hoeft niet persé die afzuiger van jooltool er op te zetten dat kan elke andere ook zijn. Denk er over om in het begin gewoon een oude stofzuiger te gebruiken...

Hij is echt een heeeel stuk kleiner dan een polijstmachine met afzuiging.

Dank voor de Alma tip!

En het idee dat ik er potentieel ook stenen mee kan slijpen vind ik erg interessant...
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: JoolTool

Bericht door @tjuh »

als je een stofzuiger gaat gebruiken, zorg dan voor een goed filtersysteem zodat je niet direct al je metalenvijlsels kwijt bent...
Plaats reactie