graveren met hamerhandstuk

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Myrjam
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: zondag 22-09-2019, 10:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

graveren met hamerhandstuk

Bericht door Myrjam »

Heeft iemand ervaring met graveren met een hamerhandstuk?
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: graveren met hamerhandstuk

Bericht door Eljas »

Ja, dat heb ik. Ik vind zo'n Lindsay pneumatisch handstuk heel duur. Ik heb al een goede compressor en bij zo'n Airgraver hoort ook nog (hun) compressor. Ik heb toen een hamerhandstuk aangepast. Over het gedeelte dat hamert heb ik een buisje geschoven en vastgelijmd. Het stukje buis dat uitsteekt heb ik iets geknikt. Van de schacht van kapotte boortjes heb ik stekertjes en ponsjes gemaakt. Het graveren ermee is wel lastig omdat het best wel krachtig gaat. Je kunt nog een vertrager tussen het hamerstuk zetten. Je kun je met je wijsvinger op de schacht van je inzetstuk het hameren iets controleren. Het blijft een alternatief waar je mee moet leren werken. Ik geloof best dat het langena niet zo fijn werkt als een Lindsay die ook fijner in je hand ligt en de palmcontrol zo ook te regelen is. Maar.... ik graveer te weinig om die aan te schaffen. Met de hand graveren , daar ben ik niet erg bedreven in. Het lukt opzich wel. Werken met het hamerstuk is bij mij geen verbetering. Wel gebruik ik ik vaak om het goud over de briljant heen te zetten. Wel heel erg uitkijken dat je de steen niet raakt.
IMG_20200627_004658355.jpg
IMG_20200627_004515304.jpg
IMG_20200627_004721571.jpg
In een atelier waar ik les geef hebben ze een pneumatische handgraveersteker die op een gewone compressor werkt. Ik zou er meteen een kopen als ik wist waar. Het is 20 a 30 jaar geleden ergens in Noordholland gekocht. Was best prijzig. Waar het gekocht is weten we niet meer. Mocht iemand weten waar een pneumatische handgraveersteker te koop is die op een gewone compressor werkt houd ik mij aanbevolen....
Mag ook tweedehands.....

Ik.heb ook nog een diamanteerstift aangepast met het zelfde doel als ik al heb beschreven. Ligt iets beter in de hand. Deze werkt pneumatisch.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: graveren met hamerhandstuk

Bericht door Cees »

Hoi Eljas, ook ik ben aan het sparen voor een graveer ondersteuning. Zoals je weet werkt de GRS werkt op een gewone olievrije compressor, heb je vast wel van gehoord en is gewoon bij BM te koop. is geen goedkoop speelgoed.
Ook ik moet nog vele uren op de hand maken om goed te graveren, met een GRS Gravermach gaat dat al een stuk eenvoudiger ( heb ik mee gespeeld bij Alexandre in Antwerpen).
Maar is nog steeds duur en de leercurve schijnt lastiger te zijn dan met een Lindsay.
Jura tools (http://www.juratools.com/jura-equipment.html ) hebben ze een nieuwe graver, Artgraver genaamd die geen compressor nodig heeft.
De prijzen zijn nog niet te zien op hun site, komt geloof ik ook uit de hoek van GRS vandaan, voordeel is geen herrie of sta in de weg van een compressor, de video filmpjes zien er wel goed uit.

Graveren met een hamerhandstuk daar geloof ik niet zo in, te weinig controle over de snelheid wat vaak de kwaliteit niet ten goede komt.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: graveren met hamerhandstuk

Bericht door Eljas »

Bedankt voor de link Cees. Ik zal het in de gaten houden wat de prijs wordt. Gr.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: graveren met hamerhandstuk

Bericht door Sinterklaas »

Die Jura dingen werken heel fijn. Net zo fijn als GRS. De prijs is niet goedkoop. Feitelijk is het een gepimpte versie van de Waltman. Waltman is een rus die een idee bedacht heeft voor een compressorloze handgraveer machine. En zijn idee is gratis. Zie hier:
https://www.youtube.com/watch?v=YrQTq_QxRFs
https://www.youtube.com/watch?v=GdT7hMV_cfo
Zoek op Youtube homemade engraving machine oid. En je komt veel variaties tegen.

Volgens mij kan de basis versie van een Lindsay gewoon op een normale compressor. Want het kan ook op een CO2 capsule. Die basis versie is lang niet zo duur als de Palmcontrol.

GRS hoeft trouwens niet perse een olievrije compressor te hebben. Moet je er alleen een extra filter tussen zetten om eventuele olie uit de luchtleiding te halen en dan kan het. Heb ik hier ook. Zonder de extra filter trouwens en dat gaat al een paar jaar goed.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: graveren met hamerhandstuk

Bericht door Eljas »

Het graveren met zo'n capsule heb ik ook al eens bekeken hoe dat zat. Kan zijn dat er nog een extra apparaatje tussen zit. De Lindsay werkt op impulsen vanuit de compressor. Tenminste dat denk ik. Het zelf maken heb ik al eens geprobeerd maar daar kwam ik verder niet uit. Het is in ieder geval niet zo makkelijk. Heb zelfs geprobeerd een aquariumpompje die luchtbellen in het water blaast te gebruiken met een zelfgebouwde pneumatische handsteker. Het werkte niet. Het pompje was veel te zwak. Misschien is meer tijd investeren in het ambachtelijk handgraveren slimmer ..... :)
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: graveren met hamerhandstuk

Bericht door Erika »

Eljas, met hamer n beitel :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: graveren met hamerhandstuk

Bericht door Eljas »

Ik zal je zeggen dat ik (hobbymatig) inderdaad met ciseleerhamer en ponsjes graveer. Ik noem het hamergraveren. Werkt fantastisch en is heel leuk om te doen. Ik zet wel wat voorbeelden van resultaten.......
Bijlagen
IMG_20200630_191420116.jpg
IMG_20200630_191454123.jpg
IMG_20200630_191557076.jpg
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: graveren met hamerhandstuk

Bericht door Sinterklaas »

Bij Lindsay zit het hele systeem kijk maar naar zn patenten of doorsnedes.

Hier wat plaatjes van het Waltman/ doe het zelf apparaat. Ik heb ook nog werktekeningen als je die wilt. Om het handstuk te maken. Er staan ook filmpjes op Youtube hoe je zonder draaibank een handstuk kan maken.
Bijlagen
dyrchilka.jpg
dscn4983.jpg
20150414_153455.jpg
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: graveren met hamerhandstuk

Bericht door Eljas »

Dank je. Wil graag de werktekeningen als je die voor mij hebt.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: graveren met hamerhandstuk

Bericht door Sinterklaas »

Geef je email even in een PB dan zal ik het mailen. Het is zijn te veel afbeeldingen om te posten. En via PB kan je geen plaatjes sturen zag ik.
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: graveren met hamerhandstuk

Bericht door Kraai »

Heeft iemand ervaring met de airgraver van Banggood?

https://www.banggood.com/Jewelry-Making ... rehouse=CN

Het is te mooi om waar te zijn, maar deze eventueel modificeren zou sneller kunnen gaan dan beginnen van scratch.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: graveren met hamerhandstuk

Bericht door Sinterklaas »

Dat is alleen een handstuk. Je hebt dan ook een bestuur-unit en een compressor nodig.
Plaats reactie