koud glazuur

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
zimbagirl
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: zondag 29-12-2019, 16:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

koud glazuur

Bericht door zimbagirl »

Iemand ervaring met koud glazuur op zilver?
Je ziet soms van die leuke dingen langskomen op Etsy....
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: koud glazuur

Bericht door Herman »

Hallo Zinbagirl
Je vraag betreft koud glazuur , maar je bedoelt waarschijnlijk koud emaille ; glazuur is de toplaag die over een emaille heen aangebracht wordt .
Wel ik kan over koud emaille wel iets vertellen omdat ik geintreseerd was in de eigenschappen van dit product en het heel goed kan vergelijken met normale gangbare emaille soorten .
Bij Bijoumoderne heb ik een set aangeschaft en er mee geexperimenteerd o.a. op zilver ; het eerste wat mij opviel was er wordt gesproken over koud emaille ,maar de verwerkbare temperatuur is toch tegen de 200 gr celsius gelegen .
Het poeder is een kunststof een zg polymeer dat oplost in aceton en dat een zeer laag vulgewicht heeft ; wat wil dat zeggen per cm3 bevat het 0,75 gr poeder , normaal emaille poeder (smelt temp ~~750 gr Celsius ) bevat >2 gr per cm3 poeder
Ten gevolge van dit lage vul gewicht van dit koud emaille poeder is dat het veel ingesloten lucht bevat dat bij het smelten uit de massa moet verdwijnen , wil je een glad oppervlak verkrijgen .
Om een lang verhaal kort te maken , ik heb geconstateerd dat het versmelten beter verloopt met een zeer kleine vlam van onder uit beter verloopt dan in een oven ( warmte toevoer in een oven verloopt hoofd zakelijk van boven uit toplaag smelt eerst waardoor de ingesloten lucht slecht kan ontwijken ) .
Het nauwkeurig aan brengen op het voorwerp lastig verloopt door het lage vul gewicht , toevoegen van een vloeistof werkt niet .
Ik heb de volgende voorwerpen gemaakt voor mijn achter klein kinderen .
IMG_5016 cor 2 kl.jpg
IMG_5016 cor 2 kl.jpg (41.87 KiB) 5452 keer bekeken
Wat ik wel mooi vindt dat zijn de heldere kleuren van het poeder , daarom ik heb in een experiment 1 van deze poeders gemengd met een 2 componenten hars heel nauwkeurig aangebracht op een zilveren voorwerp uitlaten harden en een heel fraai glanzende oppervlakte opvulling verkregen ; met dit principe ben ik nu een sieraad aan het maken .
Hoppende hiermee voldoen info te hebben gegeven .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: koud glazuur

Bericht door @tjuh »

je hebt het nu over die efcolor poeders toch? ik dacht dat ze daar ook een "lijm" bij verkochten voor het aanbrengen. Ik begrijp dus dat dat niet werkt?
je hebt ook koud emaille blokjes, daar haal je met een hete spatel lak af die je op je sieraad probeert te krijgen....of wellicht tot poeder vijzelen en hetzelfde doen als hierboven beschreven?
Laatst gewijzigd door @tjuh op maandag 06-07-2020, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: koud glazuur

Bericht door Herman »

Hay @tjuh
Ik heb een set EFCOLOR poeders gekocht , die hebben ze ook los in verschillende kleuren .
Dat hecht middel wat Bijou ook verkoopt nr 08141867, daar heb ik niet mee geexpeimenteerd ,maar ik heb wel verschillende andere bindmiddelen (bv Arabische gom )gebruikt en ik kan zeggen die werken niet .
Waarom werken die niet , ze zijn allemaal op water basis en dat water moet je kwijt voordat de poederlaag begint te smelten en dan moet de gom laag nog ontleed worden en dat geeft ook blazen ; nee dat lukt niet mooi .
Dus ben ik gaan werken met verschillende organische oplos middelen , als methanol , ethanol ,isopropylalcohol , trichloorethyleen ,het werd niks .
Bij het gewone emailleren ben je alles wat je toevoegt bij zo'n 500 Gr celsius wel kwijt en dan heb je nog zo'n 250 gr celsius te gaan voordat alles smelt, maar dat heb je hier niet .
Het zal waarschijnlijk best wel te doen zijn als je veel oefent op een voorwerp omdat netjes van een kleur laagje te voor zien , maar ik ik vind eenvoudiger om een gekleurd laagje aan te brengen dmv een 2componenten hars .
Dan heb ik het ook nog niet gehad over de afwerking van van deze emaille laag , bv dmv schuren en of polijsten , dit levert grote problemen op .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: koud glazuur

Bericht door @tjuh »

Die bedoelde ik uiteindelijk ook, ik heb een paar buisjes liggen, nooit mee gewerkt. Ik kwam erachter dat de mooie kleurtjes uv nagellak handiger werken (en ik heb ze toch liggen voor mijn nagels..). Ben dit jaar begonnen weer te experimenteren met email, erg lang geleden dat ik het gedaan heb.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: koud glazuur

Bericht door Herman »

Hay @tjuh
Als verfraaiings techniek voor metalen ,gaat er niets boven gewone emaille , de kleuren zijn prachtig ,de duurzaamheid is hoog enz enz het is alleen een techniek die je zult moeten leren beheersen en dat vraagt toch wel veel tijd .
Ik ben zelf vrij ver in deze techniek gegaan , vond het heel erg leuk om te doen maar ik ben tegen grenzen aan gelopen en daar had ik vrede mee .
Ik geef je hierbij een voorbeeld ,dit voorwerp is 120 bij 45 cm groot en bevat meer dan 400 verschillende geëmailleerde plaatjes .
En de naam VERNO DEL AMPASSO die naam die stelt helemaal niets voor .
download/file.php?mode=view&id=3025

gr herman
Bijlagen
VERNO DEL AMPASSO kl.jpg
VERNO DEL AMPASSO kl.jpg (38.25 KiB) 5425 keer bekeken
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: koud glazuur

Bericht door @tjuh »

wauw, erg mooi Herman!
zimbagirl
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: zondag 29-12-2019, 16:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: koud glazuur

Bericht door zimbagirl »

Bedankt voor alle reacties en foto's! Erg mooi allemaal.
Ik bedoelde inderdaad de efco techniek. :thx:
Bijlagen
image.png
image.png (817 Bytes) 5413 keer bekeken
image.gif
image.gif (4.86 KiB) 5413 keer bekeken
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: koud glazuur

Bericht door joep »

Herman

Mooi kunstwerk.
Koperen plaatjes met email?

Lang geleden heb ik een soortgelijk project gedaan.
Een hals sieraad met glazen plaatjes.
De glazen plaatjes waren mooi op kleur met email voor glas.

Naast dit sieraad heb ik een doos gemaakt
met veel verschillende glazen plaatjes
om sieraden te kunnen samenstellen per gelegenheid.

Joep
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: koud glazuur

Bericht door Herman »

Het werken met emaille op metalen ,glas of aarde werk bied vele mogelijkheden om iets moois te maken .
In het vere verleden werden er prachtige sieraden en siervoorwerpen van edel en half edel metalen gemaakt die nu niet meer gemaakt kunnen worden omdat men de techniek niet meer beheerst .
Het is jammer dat er dan surrogaat producten op de markt worden gebracht die meer beloven dan dat ze waar kunnen maken .
Graag had ik mij nog gestort op het maken van sieraden van de volgende categorie
insecten kl.jpg
maar helaas ik ben te oud hiervoor .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: koud glazuur

Bericht door joep »

die nu niet meer gemaakt kunnen worden omdat men de techniek niet meer beheerst .

Die foto's:
Wat een schitterend vakmanschap, wat een stijl, frivool.

Zullen we het gewoon samen gaan doen?
Ik weet zeker dat er alleen al in Nederland nog heel veel vakkennis is die niet meer actief is.
Geen vraag meer naar.

Op twee vakgebieden heb ik daar ervaring mee .
Fotografie en hardsolderen, de rest blijft nog even gevraagd.
Aan alles komt een einde.

Joep
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: koud glazuur

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: koud glazuur

Bericht door Herman »

Hay Erika, 5 jaar bij die vereniging was meer dan genoeg .

beste Joep ,dat wat op die foto staat is gemaakt in 1800 ik denk niet dat er toen elektrische ovens met thermokoppel in gebruik waren ,
en toch maakte men toen deze kwaliteit .
Voor mij is het alleen nog interessant om te denken hoe ik het zou aanpakken , maar niet meer om het zelf te doen .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie