Polijst probleem bij Prasum

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Herman
Actief lid
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Polijst probleem bij Prasum

Berichtdoor Herman » zaterdag 22-08-2020, 22:05

Hallo allemaal .
Ik heb een vraag ,omdat ik iets niet snap .
Mij werd gevraagd een ketting te maken met verschillend gevormde stenen van het groene mineraal Prasum .
Ik heb gezaagd , geslepen tot 17 Mu zonder problemen ,de volgende stap is voor mij het polijsten bv 10 , 5 , 2, 1 Mu en dat kan ik uitvoeren op gediamanteerde schijven of met poeders tot het glans niveau voor mij voldoende is .
Wat mij zeer verbaasde was dat naarmate ik fijner ging werken het glans niveau slechter werd en dat gold voor beide werkwijzen .
Ik moet eerlijk bekennen dat ik lichtelijk in paniek geraakte , want een oplossing voor dit probleem had ik niet .
Uiteindelijk heb ik alles opnieuw geslepen op 17 Mu en heb ik de laatste stap gemaakt door rechtstreeks te polijsten op poeder van 0,5 Mu , het fijnste poeder dat ik heb .
Gelukkig is dit goed verlopen er ontstond voldoende glans om de stenen in de ketting te verwerken .
Ik snap niet wat hier aan de hand is , een polijst stap te moeten maken van 17 naar 0,5 Mu ;
heeft iemand misschien hier wel een antwoord op , ik zou het graag vernemen .
Bij voorbaat dank .
IMG_4784 cor kl.jpg



Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 173
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Re: Polijst probleem bij Prasum

Berichtdoor Eva » zondag 23-08-2020, 10:08

Ik kan m niet direct verklaren, maar soms gebeurt zoiets. Kan te maken hebben met verschillende hardheden in het materiaal dat je slijpt/polijst. Kan ook zijn dat je een poeder gebruikt dat de steen niet goed verdraagt of een vervuiling in je fijnere poeder/ ergens nog een achtergebleven grover korreltje... Oplossing idd een paar stappen terug en kijken wat dan wel werkt. Ik heb het idee dat je misschien ook wel een aantal stappen teveel neemt, risico op vervuiling wordt dan ook groter...
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Herman
Actief lid
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Polijst probleem bij Prasum

Berichtdoor Herman » zondag 23-08-2020, 14:57

Hallo Eva
Dat de basis steen verschillende insluitingen heeft dat zag ik al bij het kopen ,maar omdat 1 kant van deze steen heel mooi hoogglanzend gepolijst was , verwachte ik eigenlijk geen problemen .
Normaal bij het polijsten maak ik ook minder stappen en kom ik toch bij een goed resultaat , echter in dit geval heb ik werkelijk alles geprobeerd , maar niets hielp bij alles wat ik deed werd het glans niveau slechter .
Ik denk inderdaad dat zoiets kan gebeuren en moeten we maar denken , dit soort ervaringen maakt het verwerken van mineralen juist interessant .
Bedankt
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,

steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.

deze materialen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 589
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Polijst probleem bij Prasum

Berichtdoor Eljas » woensdag 02-09-2020, 18:52

Ik hief je niet uit te leggen hoe het schuren en polijsten werkt. Het effect dat gebeurd kan komen van het materiaal waar de steen uit bestaat. Je hebt geen homegene steen. Delen in de steen die vrijkomen doordat er geslepen wordt kunnen zelf slijpmiddel worden. De gladde kant bij aankoop kan natuurlijk getrommeld zijn. Heel erg nat schuren kan ook helpen.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Herman
Actief lid
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Polijst probleem bij Prasum

Berichtdoor Herman » zaterdag 05-09-2020, 21:31

Polijst probleem Prasum opgelost .

Vele jaren geleden heb ik voor mijzelf een geheel nieuw polijst systeem ontwikkeld om verschillende redenen .
Een van de veranderingen was dat ik niet meer gebruik maakte van een platte polijst basis , maar van een ligt gebogen oppervlak waarop een vilt is gelijmd ; voor het gebruik wordt daar los polijst poeder op aangebracht .
Voor dit polijst vilt heb ik gebruikt gemaakt van een industriële kwaliteit ( T ) die ook gebruikt wordt bij de verwerking van fotografische glazen lenzen .
Echter voor het gebruik van 0,5 um Ceriumoxide poeder heb ik een andere vilt kwaliteit gekozen ( P ), omdat ik die beter geschikt achtte voor dit zeer fijne poeder.
Het nieuwe polijst systeem heeft jaren lang voor vele verschillende mineralen zeer goed gefunctioneerd er is dus ook nooit sprake geweest van onder polijsting ; tot het verwerken van dit mineraal Prasum .
In algemene zin is bekend dat bij het polijsten is er niet alleen contact is tussen het mineraal en het polijst poeder , maar dat er ook contact is met het vilt of een ander soort basis , daar is nl. niet aan te ontkomen .
Na langdurig het systeem bestudeerd te hebben is mij gebleken dat dit mineraal Prasum ( misschien wel alleen deze kwaliteit ) wordt aangetast door het vilt ( T ) ; de draadjes waaruit het vilt is opgebouwd beschadigen het oppervlak , het maakt niet uit welk polijst poeder is toegevoegd .
Dit slijtage verschijnsel vind niet plaats bij het vilt dat ik gebruikt heb voor de 0,5 um poeder ( P ) , deze haartjes van het vilt moeten dus een geheel andere eigenschappen hebben als stugheid , buigzaamheid , vervormbaarheid , als vilt ( T )
Ik heb dus niet voor niets toen der tijd deze keus gemaakt .
Het opmerkelijke is dat ik dit verschijnsel altijd al heb gekend , het kan nl . ook optreden bij het schuren , naar mate je fijner schuurt kan de glans kwaliteit achteruit gaan ; en toch had ik het nu niet in de gaten .
Bedankt voor diegenen die mee hebben gedacht over het probleem Prasum .

Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,

steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.

deze materialen.

Advertentie

Terug naar “Afwerking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten