Graveren

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Graveren

Bericht door Ellyken »

911BA2FC-0A8C-4C84-A6C1-2DB2813D8F0F.jpeg
Hoi allemaal, ik heb een graveer machine gekocht en al wat geprobeerd maar ik krijg er geen normale letter uit
Is er iemand die mij dit kan uitleggen . Ik doe zoals aangegeven maar krijg soort inimini hiërogliefen :silent:
Ik doe foto van mijn apparaat erbij .
Wil ook wel langskomen ermee indien nodig en niet te ver haha :thx:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Graveren

Bericht door Erika »

katwijk aan zee ben je welkom , maar we komen er zo ook vast wel uit :)

Zou je kunnen uitleggen wat jij precies doet en wat er in je ring komt
Denk dat ik wel weet wat er mis gaat, omdat dat bij de meesten zo gaat, maar ik wil eerst je stappen horen , dan weet ik wat ik het beste kan uitleggen


Zal iets kleins en simpels zijn denk ik :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Graveren

Bericht door Ellyken »

Hoi ik plaats de ring ( had even een simpele koperen gemaakt ) tussen de drie klemmen , dan de hendel naar beneden en ik volg de letter , dan los , dan even op om spatie te maken voor volgende letter ( hoop dat ik goed uitleg ) dan weer hendel omlaag en schrijf volgende letter .
Voor hoe het eruit ziet kan ik geen foto maken haha .. zie er geen letters in .
Katwijk valt mee hoor :tandpasta:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Graveren

Bericht door Erika »

De letterschijf draai je ook elke keer, dus bovenin bij het puntje e letter plaatsen die je moet graveren
Dan centreert de letter en staat recht.
De letter graveren en dan een aantal spaties geven, mijn schijf met schrijfletters geeft aan dmv puntjes hoeveel klikjes de hendel omhoog moet om de ring voldoende te draaien en de letters niet in elkaar te laten overlopen .
De W heeft meer klikjes nodig dan bijvoorbeeld de I
De blokletter schijf neem ik meestal 4 a 5 klikjes, op mijn graphograph ringgraveermachine.

Dan druk je de knop die vastzit aan het puntje bovenin bij de schijf, die druk je naar achter, dan draai je de letterschijf naar de volgende letter die je te graveren hebt en begin je weer opnieuw.
weer klikjes voor de spatie.
Tussen woorden in doe je natuurlijk nog en extra spatie, zoals je met schrijven ook zou doen


Ik denk dat je de schijf niet draait naar de juiste letter ?





Wat er kan zijn als je letters niet centreren, dat de diamant stift niet meer in het midden zit, Bovenin zit er een inbus boutje, voor en achter (althans bij mijnes wel) en daar kun je ook nog stellen



En je bent welkom hoor
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Graveren

Bericht door Ellyken »

Ik denk dat ik toch eens langs kom want ik doe wel keurig de klikjes maar toch wil het niet. Moet misschien afgesteld worden . Ik heb het 35 jaar geleden een x gedaan toen ik bij de juwelier werkte .. mocht ik het een x doen b:D
Maar daarna nooit meer. Wel YouTube gekeken maar denk dat gewoon een op een met jou beter zal zijn .
Graag een keer afspreken want zou het fijn vinden als ik ermee kan werken want ik ga binnenkort ook vriendschap ringen maken voor mijn vriendin en dan is het fijn als ik ze ook kan graveren voor ze XX)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Graveren

Bericht door Erika »

En je draait de letterschijf , na elke keer als je een letter hebt gehad? Dus klikjes en de juiste letter op de juiste plek zetten .
En stuur maar evne pb voor een afspraak maken :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Graveren

Bericht door Ellyken »

Jazeker , hendel omhoog , schijf draaien naar juiste letter en dan weer omlaag zodat het pintje in de letter valt en op zijn plek houdt .
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Graveren

Bericht door Erika »

dan is afspreken wel handig :)

officieel mag het pas na 2 maart als er versoepeling is, verder mogen we alleen amar aan de deur reparaties aannemen en afleveren
stuur aar berichtje dan antwoord ik zsm
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Graveren

Bericht door Briolet »

Volgens mij valt hier niets af te stellen qua grootte. Weet je zeker dat de ring goed vast zit tussen de drie klemmen en niet stiekum verschuift tijdens het graveren?
Jazeker , hendel omhoog , schijf draaien naar juiste letter en dan weer omlaag zodat het pintje in de letter valt en op zijn plek houdt .
En draait de ring goed naar de volgende positie als je de hendel met zwarte knop volledig omhoog haalt? Mijn apparaat draait dan 4 tikjes door. (Ik heb ook een letterschijf waar dit aantal per letter anders is).
Je moet hem dus verder omhoog halen dan alleen de draaischijf vrij te maken. Halff omhoog maakt de lettershabloon vrij en volledig omhoog draait de ring naar de volgende positie.

Het kan ook zijn dat de graveerstift (het diamantje dat de letters in de ring zet) los zit.
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Graveren

Bericht door Ellyken »

Ik heb alles volgens mij gedaan zoals het moest. Maar ga als ik tijd heb nog een dikkere koperen gladde ring maken en het nog eens proberen . Zal dan eerst alles nakijken .
Kan geen kwaad b:D
Plaats reactie