'koud vergulden' (?)

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Charlotte_vR
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: dinsdag 02-03-2021, 11:34
Ervaring: Overig

'koud vergulden' (?)

Bericht door Charlotte_vR »

Beste forumleden,

Als vertaler kom ik soms termen tegen die ik niet ken. Op dit moment vertaal ik een Duits boek, waarin bij een voorwerp uit het midden van de 20ste eeuw de term 'kaltvergoldet' voorkomt. Het gaat om een figuur van twee mensen en op hun gezichten is duidelijk een goudkleurige laag aangebracht, maar daaroverheen is ook nog geschilderd. Hij is vrij klein (de hele figuur is 11 × 15 × 6 cm) en komt uit Nepal.

Het zou kunnen gaan om bladgoud, maar ik weet niet of je daar ook weer op kunt schilderen en of dat op zoiets kleins als een gezichtje van lukt. Of het is galvaniseren, maar ik weet niet of dat kan op brons.

Heeft misschien iemand een idee?

Vriendelijke groet,
Charlotte
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: 'koud vergulden' (?)

Bericht door Briolet »

Onder "vuur vergulden" wordt verstaan het oplossen van goud in kwik, dat opsmeren en vervolgens door verhitten het kwik er weer af danpen.

Ik denk dat alle andere methoden, anders dan galvanisch, in die tijd als "koud" vergulden golden. Waarschijnlijk is het bladgoud, zoals je al vermoed. Dat kun je vrij goed om ongerelmatige oppervlaktes aandrukken en moet ook weer beschilderbaar zijn. De beschrifting van oude boeken is ook vaak bladgoud.

Zie ook deze handleiding op dit forum om bladgoud aan te brengen.

Zo duur is de materiaalwaarde van bladgoud niet. Ik heb ooit geleerd dat je 1 cm^3 tot een heel voetbalveld kunt pletten. Met de koers van vandaag zou 1 cm^3 ca € 1000.- aan goud zijn. Maar dat is dan nog slechts 17 cent per m^2.
De kosten van bladgoud zitten dus meer in het werk van het pletten dan in het materiaal zelf. En arbeid was vroeger goedkoop.

Bij galvanisch vergulden heb je ook koud en warm. Bij 'koud' sla je alleen fijngoud neer en bij "warm" kun je ook een legering neerslaan in een specifieke kleur. Maar dan zal het woord galvanisch altijd naast koud gebruikt worden.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: 'koud vergulden' (?)

Bericht door Erika »

vuurvergulden wordt bij mijn Deutsche technisch- Wissenschaftliche Grundlagen de GoldSchmiedes ook gewoon vertaald en uitgelegd met Feuerveroldung (oder versilberung)
Levensgevaarlijke techniek,

ik zou ook zeggen dat een kaltvergolding of bladgoud is, maar dat noemen ze toch oo blattverdgolding


https://books.google.nl/books?id=svZBAA ... ng&f=false

(hier staat in heel oude tekst iets uitgelegd ?)
Als ik het zo lees, komt het wel neer op vuurvergulden maar dan net anders . Dit is voor materialen die niet in vuur kunnen ... Voor zover ik dit snel kon vertalen met Alte lettertpes
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: 'koud vergulden' (?)

Bericht door Erika »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vergulden

Poliment vergulden zou dat het kunnen zijn ?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie