Beschadiging door ultrasoon

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Beschadiging door ultrasoon

Bericht door jokekuiper »

Beschadiging ultrasoon.jpg
Heeft iemand enig idee hoe het mogelijk is dat mijn ringen steeds beschadigd uit mijn (nieuwe) ultrasoon komen? Er komen elke keer een soort doffe plekjes op. Ik heb de ringen in een bakje en rechtstreeks op de bodem geplaatst, maar het maakt niet uit. Ik heb de ultrasoon speciaal aangeschaft voor producten zoals deze ring met al die kuiltjes, maar nu heb ik er nog meer werk aan. Wat doe ik verkeerd?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Groetjes,

Joke
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Beschadiging door ultrasoon

Bericht door Sinterklaas »

Nooit spullen op de bodem van je trilbad zetten!! Altijd ophangen of in een drijvend zeefje of bakje.

Als het een witte waas die plaatselijk zit. Dan is het meestal micro poreusiteit. Dan moet je bruneren en napolijsten. Of niet met rood hoogglans vet maar met iets grover vet polijsten. Dan krijg je meestel geen waas mee na het trillen.
Kijk met je loupe naar de waas. Als je kleine spikkels ziet dan is het meestal poreus.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Beschadiging door ultrasoon

Bericht door Evert J@n »

Voorkom dat je sieraad in aanraking komt met de rvs wand van de ultrasoon. Een plastic mandje erin hangen, of een flinke kurk (badeendje) met een haakje eronder gebruiken.
Sieraad eerst even ontdoen van vuiligheid(polijstvet, borax of zuurresten) door met zachte tandenborstel en zeep onder de kraan te poetsen. Kan het ook zijn dat je ze pas ziet ná het ultrasonen maar dat ze er al zaten?
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Beschadiging door ultrasoon

Bericht door jokekuiper »

Sinterklaas schreef:Nooit spullen op de bodem van je trilbad zetten!! Altijd ophangen of in een drijvend zeefje of bakje.

Als het een witte waas die plaatselijk zit. Dan is het meestal micro poreusiteit. Dan moet je bruneren en napolijsten. Of niet met rood hoogglans vet maar met iets grover vet polijsten. Dan krijg je meestel geen waas mee na het trillen.
Kijk met je loupe naar de waas. Als je kleine spikkels ziet dan is het meestal poreus.
Bedankt voor de bruneertip. Ik heb net een nieuwe bruneerstaal besteld om dit goed uit te kunnen proberen. Napolijsten is frustrerend, omdat ik dan weer al die gaatjes moet schoonmaken en daarvoor heb ik juist de ultrasoon gekocht. Je hebt het over micro poreusiteit. Die is neem ik aan groter bij gegoten producten. De ring op de foto is gegoten, maar ik krijg hetzelfde verschijnsel bij ringen gemaakt van plaatmateriaal. Ik ga nogmaals een ring in de ultrasoon plaatsen en dan zal ik daarna de beschadigingen optimaal bekijken door mijn loupebril. Bedankt voor het meedenken!
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Beschadiging door ultrasoon

Bericht door jokekuiper »

Evert J@n schreef:Voorkom dat je sieraad in aanraking komt met de rvs wand van de ultrasoon. Een plastic mandje erin hangen, of een flinke kurk (badeendje) met een haakje eronder gebruiken.
Sieraad eerst even ontdoen van vuiligheid(polijstvet, borax of zuurresten) door met zachte tandenborstel en zeep onder de kraan te poetsen. Kan het ook zijn dat je ze pas ziet ná het ultrasonen maar dat ze er al zaten?
Aanvankelijk had ik de ringen in een mandje gezet, maar toen las ik in de gebruiksaanwijzing van de ultrasoon de tip om bij sterke vervuiling het sieraad op de bodem te plaatsen. Het werd inderdaad schoner en de 'beschadigingen' waren dezelfde als toen ik de ringen in het mandje legde.

Ik maak de ringen inderdaad eerst
schoon met een tandenborstel met zeep en dacht eerst ook dat de beschadigingen er al gezeten moesten hebben voordat de ringen de ultrasoon ingingen, maar inmiddels heb ik zoveel uitgeprobeerd dat ik zeker weet dat dat niet het geval is. Al met al neig ik er nu naar om het schoonmaken maar helemaal met de tandenborstel te doen. Lastig en tijdrovend om de kuiltjes perfect schoon te krijgen, maar nu heb ik nog langer werk. In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Plaats reactie