matte neerslag op gerhodineerde spullen

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
gempie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 04-03-2014, 10:03
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudenaarde België

matte neerslag op gerhodineerde spullen

Bericht door gempie »

Hoi,
Ik heb de laatste tijd geregeld een matte neerslag op mijn gerhodineerde juwelen, lijkt een beetje op een melklaagje. Het kan er wel makkelijk afgepolijst worden maar in principe polijst men niet meer als het gerhodineerd is, vandaar mijn vraag:

Heeft er iemand ook al zoiets voor gehad en waar moet ik zoeken?
Vers rhodiumbad te gebruiken tot 12/2024. Vers decapeerbad en vers ontvettingsbad.
Alles aangelengd met vers gedemineraliseerd water.

30 sec op 6V ontvetten, nadien spoelen in demin water
60 sec in decap, nadien spoelen in demin water
120 sec op 2.5V in rhodiumbad, met beweging, en nadien spoelen.

Het vreemde is dat ik dit niet altijd heb. Sommige juwelen zijn goed en andere hebben dan weer dat laagje. (zie foto) :schaam:
Ik zou mijn nieuw rhodiumbad eens kunnen reinigen met aktieve kool maar vrees dat ik daarmee ook deels het glansprodukt wegfilter. Tevens denk ik dat moest mijn bad vervuild zijn, dit probleem op alle juwelen zou voorkomen, of niet?

:((
Bijlagen
20230313_182830.jpg
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: matte neerslag op gerhodineerde spullen

Bericht door Sinterklaas »

Heel bijzonder.

Ik heb zo 123 geen idee.

Maar misschien is het sieraad niet goed schoon op de matte plekken.
Misschien is inderdaad het bad vervuilt.
Misschien komt het door het een poreus materiaal. Sla het decaperen eens over.
Ik doe zelf nooit decaperen. Behalve als het niet wil lukken dan ga ik het pas in het decapeerzout hangen.

Eerst alles in je ultrasoon reinigen. Dan onder de kraan afspoelen.
Dan ontvetbad. Ik zet zelf het voltage soms hoger soms op 8V.
Dan spoel ik het af met demiwater. Dus niet IN demiwater. Het water zit niet in een bakje maar in een spoelfles.
Zo kan je geen kruisbestuiving via het demiwater krijgen.

Dan gaat het in het rhodium. Het voltage van het bad zal afhangen van je soort/merk Rhodium.

Als het Rhodium vervuilt is heeft alles meer een grijzige look bij mij.
gempie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 04-03-2014, 10:03
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudenaarde België

Re: matte neerslag op gerhodineerde spullen

Bericht door gempie »

zou moeten schoon zijn hoor, is ook nog maar een nieuwe ultrason van Elma.
Bad vervuild.... :think: al wat ik zou kunnen denken is contaminatie met het decapbad. Misschien een druppel decap in het rhodiumbad via het spoelen.

Ik zal ook eens proberen zonder te decaperen. Kom hier zeker nog op terug, kan interessant zijn voor andere met hetzelfde probleem.

Zal eens het ontvetbad opnieuw maken.
Dat van die kruisbestuiving is volgens mij dicht bij de waarheid, tenzij iemand dit hier weerlegt?

:|
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: matte neerslag op gerhodineerde spullen

Bericht door Sinterklaas »

Succes met het vinden van een oplossing. Ik ben benieuwt wat het zal zijn.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: matte neerslag op gerhodineerde spullen

Bericht door Erika »

viewtopic.php?t=1705
misschien heb je hier nog ietsaan
https://www.scribd.com/fullscreen/30282 ... r5iw70tfqt


Je zou ook een deel van je bad kunnen schoonmaken met actieve kool als je bang bent voor de glans , maar ik denkmeer dat dit met geleiding te maken heeft
Doe je de sieraden eerst ook nogeven in de ultraschoon

Afbeelding
Afbeelding

Dan is het de vraag zijn alle sieraden die je rhodineert van een zelfde model en van een zelfde basismetaal , gegoten stukken of geconstrueerde.gesmeedde stukken of is het appels en peren vergelijken ?
Rhodium is een megaslechte geleider, heb je de zetting opde foto ook met koper aan laten raken ov alleeen een draadje aan het ringetje ?

Ik neem aan dat je voor je ontvetting RVS anodes hebt en voor je rhodium de geplatteerde titanium anodes ?

Succes
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
gempie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 04-03-2014, 10:03
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudenaarde België

Re: matte neerslag op gerhodineerde spullen

Bericht door gempie »

Na lange tijd zoeken uiteindelijk de oplossing gevonden.
Ik heb al mijn baden ververst maar geen resultaat. Ben ook steeds heel nauwkeurig met mijn baden en werk steeds met zuivere oplossingen. Van zodra er wat vuil in ligt, ververs ik alles. Ik heb ook al het rhodiumbad, wat nog maar weinig gebruikt is, gezuiverd met aktieve kool.

Bovenstaand gaf geen oplossing voor het probleem van die neerslag.

Tot dat ik de werkelijke voltages van het rhodiumbad ben beginnen nakijken. Het bleek dat de spanning iets te hoog lag volgens wat het zou moeten zijn.
Dus nu rhodineer ik met een iets lagere spanning dan wat aangegeven wordt op het flesje en heb een prima resultaat.

Oorzaak is dus te zoeken bij een iets te hoge spanning op de annodes/kathodes. Hoe het komt dat die spanning nu plots afwijkt is nog een zoektocht, maar het resultaat is er wel al.

b;)
Plaats reactie