Vergulden

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Vergulden

Bericht door @tjuh »

Ik wou graag een ruwe schatting hebben van het vergulden van een zilveren ring. de ring is namelijk ruim 10 gram op het moment en iemand anders wil de ring ook maar dan in goud....dus om meerdere mogelijkheden te geven qua prijzen ben ik dus ook op zoek naar een schatting van de prijs om het te laten vergulden.

ring is 4,5 dik bij 23x23mm.

liefst wel een beetje dik vergulden zodat het eventueel gegraveerd kan worden.

ik hoop dat iemand hiermee kan helpen.

gr @
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Je zou haveman kunnen bellen.
http://www.haveman-edelmetaal.nl/
Die kunnen zwaar vergulden. Toch geven ze geen garantie op zwaar vergulden van ringen. Zou ik ook niet doen.
Zo dik om ook in te graveren, eh, kan het ook andersom?
Eerst graveren en dan vergulden?
Of als het goedkoper moet maar toch stevig, 0.3 of 0.5mm gouden ring op een strakpassende zilveren solderen?

Ik zou er niet aan beginnen. Mooie opzet voor ontevreden klanten.
Je kan niets meer met zo'n ring. Op knappen? krassen eruit en polijsten?
Probeer liever kwaliteit te leveren.
Mooi toepasselijk gezegde,
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of the low price is forgotten."

Succes
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

bedankt voor het advies! Het was meer voor mijzelf zodat ik alle opties had nagekeken en dus een goed antwoord kan geven.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Inderdaad gaat graveren na vergulden eigenlijk nooit goed, Ook al om het eventueel afbladderen te voorkomen als de hechting niet helemaal perfect is.

Het is altijd fijn een klant veel mogelijkheden te bieden maar kies eerst voor kwaliteit en laat de kwaliteitief mindere opties achterwegen. Als een klant echt iets wil komt het geld er wel.

Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op donderdag 13-11-2008, 11:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

vergulden

Bericht door hellen »

Hallo

Wanneer je een collier opnieuw wilt vergulden hoe ontvetten jullie het dan?

Hellen :)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

In het Galvanisch ontvettingsbad, nadat het grondig gereinigd is in de ultrasoon.

Groeten
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Kettingen en armbanden heben vaak het probleem dat de stroom niet goed doorkomt. Door de ketting in de lengte te omwikkelen met dun koperdraad 0,1 / 0,2 mm 1 wikkeling per cm. Gaat het altijd goed.
Het vergulden wel in 2 keer doen dus een goede laag aanbrengen, spoelen, met zachte borstel de koperdraad wat verschuiven en nog een keer in bad zo voorkom je kale plekjes waat het koperdraad heeft gezeten.

Groet Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op donderdag 13-11-2008, 11:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

vergulden

Bericht door hellen »

Hallo Ruud en Daniel.

Bedankt voor het antwoord. Ik was benieuwd omdat iemand tegen mij zei dat ik net zo goed alleen met citroen kan ontvetten maar vlgs. mij is dat een zuur en kan dat het materiaal aantasten toch?

Hellen :)
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Citroenzuur geeft vlekken op je metaal en kan een probleem geven bij het doubleren.

Vaak is een heet ultrasoon met wat ammonia al voldoende ontvettend. 'm even een uurtje trommelen voor dat je gaat doubleren lijkt me logisch. Je te doubleren sieraad moet zowiezo perfect klaar en glimmend zijn.

Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op donderdag 13-11-2008, 11:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

vergulden

Bericht door hellen »

Hallo Ruud

Ik ga dat niet zelf doen :) .Ik heb daar de apparatuur niet voor.
We hadden hier een gesprek over het ontvetten van materiaal b.v. bij Mokume en vergulden en ik was benieuwd hoe jullie dat doen.

Hellen :)
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Met alle genoegen. :wink:
Laatst gewijzigd door Lapidee op donderdag 13-11-2008, 11:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Mn tante kwam zondag met een armband aanzetten, Heeft ze al jaren liggen is een van een granaat collier gemaakte armband (dan hadden alle kleindochters een armband).

Omdat de het draad alsmaar brak is het 8 jaar terug oid geregen bij een juwelier in t dorp, op zilverdraad. 600 gulden heeft ze betaald, maar ze heeft m nooit gedragen.

Het slot en de rest is nl van goud, ze vind het niet mooi dat de ogen die aan het goud zijn gebogen van zilver zijn.

Mijn vraag is: is dit te vergulden of moeten de kralen er weer af...
Foto volgt later

Ze wil er niet heel veel geld aan uitgeven (omdat het een armband is die ze niet vaak draagt, maar van oma was.........), dus gouddraad is geen optie, de andere optie was om het zilverdraad met een sukje gouddraad te maken zodat de aanbuigogen goud zijn. Dit is al duurder , zeker nu.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Gewoon stevig doubleren / vergulden. Is eigenlijk het zelfde alleen gebruiken we de naam doubleren voor dikkere lagen. Van af 5 micron.

Bij een armband zal je na een jaar dragen wel slijtage zien aan de binnekant van de oogjes maar verder gaat dat wel goed.
Laatst gewijzigd door Lapidee op donderdag 13-11-2008, 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

gewoon geel, wat zijn de kosten! Kan ik dat even berekenen voor dr.


Langskomen moet ik even kijken want auto's lenen is best moeilijk te laatste tijd hier.... :?

Ben wel benieuwd trouwens naar de hardroze kleur....(is niet zo magenta als ik nu in mn hoofd heb he)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Armbandje 30 / 40 euro inkoop ex btw voor een stevige laag.

Kleur maakt voor de prijs niet uit.

Rose' bad wilaplatt 6005 geeft een prachtige rode gloed aan de goudlaag en een zeer stevige hechting. Ook zeer slijtvast.
Laatst gewijzigd door Lapidee op donderdag 13-11-2008, 11:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie