Gouden ring brak

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Gebruikersavatar
Berna
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 06-02-2016, 9:29
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Gouden ring brak

Berichtdoor Berna » donderdag 23-11-2017, 17:01

Omdat ik er iets anders van wil maken, probeerde ik een gouden trouwring (Desiree) recht te buigen (met mijn handen) maar hij brak in twee stukken. Is dat normaal voor goud? (Ik werk eigenlijk alleen met zilver en heb nauwelijks ervaring met goud).
Heeft het zin om hem uit te gloeien, wordt hij dan zacht genoeg om er oogjes van te buigen (na hem in de lengte in reepjes gezaagd te hebben)?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5565
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Gouden ring brak

Berichtdoor Erika » vrijdag 24-11-2017, 9:55

Voordat je de ring hebt gebogen heb je het toen uitgegloeid?!
Want wat voor zilver geldt doet dat ook voor goud. Alleen kun je zilver tot 70% vervormen voor het gloeien en bij goud (ligt aan welke legering je hebt.) kun je tot 50% vervormen voor je moet gloeien, Te vaak gloeien is niet goed te weinig ook niet
Dus het kan zijn dat je metaalmoeiheid hebt gekregen en het daarom scheurt.

WAt ook kan is dat het een gegoten ring is , deze kunnen soms wat brosser zijn en wat sneller breken,

Maar waarom zagen van reepjes, waarom niet gewoon walsen en draad trekken. Als je die middelen niet thuis hebt dan kun je het toch op cursus doen?!
Hier doen mijn cursisten dat geregeld, omsmelten ook.



Fijngoud is heel zacht en buigzaam, daarom legeren we het, mede voor kleur maar ook om de mechanische eigenschappen aan te passen. Zilver is minder zacht en wordt wel gelegeerd maar in veel hogere gehaltes. 1 gram fijngoud kan woren uitgesmeed tot 1 vierkante meter bladgoud.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Berna
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 06-02-2016, 9:29
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Gouden ring brak

Berichtdoor Berna » vrijdag 24-11-2017, 20:55

Dank je wel voor je reactie Erika. Ik had hem niet uitgegloeid want dacht dat hij net zo makkelijk zou buigen als een zilveren ring. Maar eigenlijk boog hij helemaal niet en met iets meer kracht knapte hij.
De ring ziet er uit alsof hij uit drie dunne ringen bestaat maar aan de binnenkant is hij glad, ik wilde ff snel thuis iets doen en dacht ik zaag hem gewoon langs die groeven in drieën...
Bijlagen
20171124_204331-1.jpg
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5565
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Gouden ring brak

Berichtdoor Erika » vrijdag 24-11-2017, 22:26

witgouden bandje wat erop zit .
Zeker ringen die lang gedragen zijn kunnen harder zijn geworden ook, en vergelijk het dan ook nog eens met een legering van 58.5% vs 92.5% van zilver is het goud in gelegeerde toestand altijd harder
Waarschijnlijk kun je die witte band niet lossolderen?! Zagen is een optie ook hoor, maar dan nog zal ik wel walsen om het egaler te krijgen. Het is wel een verspanende bewerking dus je zal meer verlies hebben dan als het omsmelt


En wat betreft Even Snel.... dat zeg ik mijn cursisten ook altijd, Even snel werkt niet, vaak ben je dan langer bezig :tears" 00O
Ff snel trap ik zelf ook nog wel in hoor, dat gaat vaak mis
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Berna
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 06-02-2016, 9:29
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Gouden ring brak

Berichtdoor Berna » zondag 26-11-2017, 12:44

Ach ja, ik weet het wel, haastige spoed...

Nog een vraag over omsmelten, je zegt dat een gegoten (en dus gesmolten) gouden ring brosser is, ik las ook ooit dat je om die reden beter geen nieuwe sieraden van oude gouden sieraden kunt maken. Wordt goud steeds brosser naarmate je het vaker omsmelt? Is aan te geven hoe vaak je goud kunt smelten voordat het te bros wordt om iets blijvends van te maken? Of hangt dat af van kleur, soort en gehalte?
Is draad van omgesmolten goud ook brosser dan 'nieuw' draad?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 993
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Gouden ring brak

Berichtdoor @tjuh » zondag 26-11-2017, 14:33

hiermee bedoelt ze eerder een kant en klaar gegoten sieraad (welke je hooguit nog vijlt/schuurt/polijst) welke bros is. draad en plaat welke je nog walst/gloeit/draad trekt daarvan herstelt de kristalstructuur door al de handelingen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5565
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Gouden ring brak

Berichtdoor Erika » dinsdag 28-11-2017, 10:42

Als je materiaal hebt gegoten doe je het eerst smeden met de penhamer, zodat je alle moleculen weer in het gareel brengt.
Bij productie werk wordt er niet meer op moleculair niveau dingen gedaan met het materiaal dus kan het brosser zijn dan als je na het gieten nog mechanische bewerkingen doet en ook natuurlijk tijdens dat werk altijd uitgloeien op de juiste momenten.
Een gegoten ring krijgt op het meest een polijsttrommelbehandeling en dat is dan het enige wat het mechanisch bewerkt is, dus moleculen liggen nog net als na het gieten .
Soms heb je met repareren ringenb die gescheurd zijn en onder je handen wegbrokkelen als je ze weer terug wilt buigen om te solderen

En ja ook per goud soort is het anders, witgoud met nikkel wil zeker wel bros worden. maar over het algemeen ontlopen ze elkaar niet heel veel
Als je je metaalkunde kent en de 'regels' volgt dan komt het wel goed,
Vraag waart je cursus hebt eens naar informatie, ik weet dat je elke weer stapje verder komt in het smeden en dus ook in de theorie.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 533
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Gouden ring brak

Berichtdoor Eljas » zondag 03-12-2017, 19:32

Goud wordt van (lang) dragen niet harder. Fabrieksmatig gemaakte ringen worden gestanst tot een soort van revetje. Daarna worden ze omgezet/gesmeed. Bij dit model ring wordt de witgouden ring later over de binnenring geschoven. Daarna rekken ze de binnenring op maat waardoor de buitenring klem komt te zitten. Ik heb wel eens zo'n ring geprobeerd met de ringenkrimper te krimpen naar een kleinere maat. De buitenring kwam los te zitten. Was dus niet gesoldeerd. Wanneer de ring na productie gegloeid had geweest zou het niet breken. Ook weet je het verleden van de ring niet. Mogelijk is de ring wel gegloeid bij productie maar later opgerekt zonder daarna te gloeien.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Berna
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 06-02-2016, 9:29
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Gouden ring brak

Berichtdoor Berna » vrijdag 15-12-2017, 11:30

Dank jullie wel weer voor de reacties.
Ik blijf nog even doorvragen.
Stel dat ik de delen van de gebroken ring zou uitgloeien en dan tóch ringetjes ervan zou zagen, zouden die ringetjes dan ook bros zijn of door het uitgloeien niet meer? Helpt het als ik na het uitgloeien eerst hamer?
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 533
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Gouden ring brak

Berichtdoor Eljas » vrijdag 15-12-2017, 11:42

Wanneer het goud bros is van zichzelf doordat er in het verleden al bros goud gebruikt is helpt enkel opnieuw smelten. Voeg bij het smelt extra smeltzout toe. Doe dit ruimschoots. Het is nooit een garantie dat dit afdoende werkt.

Wanneer je er vanuit gaat dat het goud bros is geraakt van het koudvervormen. Dan kun je gewoon smelten, staafje gieten, voorsmeden, gloeien, en dan verder walsen met tussentijds
(max. 50% vervorming) weer gloeien. Let op dat als je van staaf walsen naar strip walsen gaat je ook altijd eerst moet gloeien. Want veranderen van vervormen is eerst gloeien! Ook als je na gloeien 1x octogoon walst en dan over wilt stappen naar platte strip walsen. Dan toch eerst gloeien.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5565
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Gouden ring brak

Berichtdoor Erika » vrijdag 15-12-2017, 12:13

Ze wuil juist niet gieten ...
Het verhaal blijft zelfde verder, goed gloeien, bij goud na zo'n 50% vervorming maar ook dat is geen wet van meden en perzen. Door /smeden/walsen en draad trekken kun je het metaal eventueel nog wel weer minder bros maken, mits het in de basislegering wel al goed zit.
BAak zijn gegoten sieraden brosser omdat daar de dendrieten van de legering nog vrij wijd uit elkaar liggen en door smeden/walsen/ trekken (mechanisch vervormen) komen die dichter tegen elkaar waardoor de dendrieten, de takken veel meer in elkaar grijpen en dus inwendig een krachtigere verbinding geeft.
Maar het is en blijft de vraag waarom bros, metaalmoeheid, niet goed gloeien en dan buigen na jaren van verharding door dragen.
Of de legering al vanaf dag 1 bros
De foto die je laat zien lijkt erioo dat je zonder te gloeien wilde gaan buigen en het dus metaalmoeheid is, maar ik kijk daarom altijd graag ook met mijn handen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Berna
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 06-02-2016, 9:29
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Gouden ring brak

Berichtdoor Berna » vrijdag 15-12-2017, 13:09

Dank jullie wel!

Weer een vraag,
Voor hetzelfde projectje waar ik die ringetjes voor nodig heb, heb ik drie rood gouden rinkelarmbandjes (met arabisch merktekentje) gesmolten. In de gevormde 'druppel' zaten gelijk al scheurtjes (zie foto's). Omdat ik toen iets had gelezen over smelten van sieraden en daardoor bros worden van het goud, dacht ik dat de scheurtjes daardoor kwamen. Nu denk ik, komt het misschien omdat ik geen smeltpoeder heb gebruikt? of heb ik misschien iets anders verkeerd gedaan?
Ik heb de druppel voorzichtig gewalst, met tussendoor uitgloeien en koelen in spiritus, met max 20 % vervorming per keer want bang dat het verder zou scheuren (zie foto's).
Uit het gave deel heb ik een rondje gezaagd voor een hangertje.
Nu heb ik voor dat hangertje ringetjes nodig, die wilde ik dus uit die eerder genoemde gebroken ring zagen maar dat durf ik nu niet goed meer.
De vraag is dan, als ik de benodigde ringetjes uit een gaaf stukje van de rest van het gewalste plaatje zaag, zullen ze dan bros zijn, want is dat plaatje bros?
(ik kan pas in januari weer bij de wals maar wil het hangertje graag afmaken, vandaar dat ik wil zagen)

De gesmolten armbandjes
gesmolten armbandjes2.jpg

Andere kant
gesmolten armbandjes3.jpg


Gewalst (wals stond niet goed afgesteld)
Gewalst.jpg

Gewalst3.jpg
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 533
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Gouden ring brak

Berichtdoor Eljas » vrijdag 15-12-2017, 13:16

Doordat je smelt en niet giet in een vorm kunnen er nogal snel aan de randen van het gestolde goud beschadigingen ontstaan. De gietvorm is dus niet overal glad aan de buitenkant. Ga je dan walsen dan gaat het heel snel daar schuren. Precies dat is hier gebeurt.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Berna
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 06-02-2016, 9:29
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Gouden ring brak

Berichtdoor Berna » vrijdag 15-12-2017, 13:25

Dus het plaatje is niet bros en zou gebruikt kunnen worden om ringetjes uit te zagen? (Uiteraard op een plek in het midden waar geen scheurtjes zijn?)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5565
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Gouden ring brak

Berichtdoor Erika » vrijdag 15-12-2017, 18:31

Roodgoud uit arabie, nadeel is dat je dus niet weet wat voor een legering het is en wil roodgoud nog wel eens vervelender werken, sneller breken e.d. dan geelgoud.
Ervanuitgaande dat het gewoon op onze legering lijkt van 14 kt dan is het het verhaal van Eljas ..
Ik heb ook altijd geleerd eerst te smeden, dat hele dendrieten verhaal, en dan pas te walsen. En walsen altijd maar een en dezelfde kant op, pas na gloeien kun je het plaatje draaien, ook dat wil wel eens scheuren veroorzaken.
Je kan proberen een ringetje te zagen en deze te verbuigen... als het bros breekt dat dan snel genoeg en weet je genoeg voor de rest van het goud. Gewoon testen.
je rondje wat jhe hebt uitgezaag doet het wel gewoon goed toch? Dus grote kans dat het puur is wat Eljas hieroven zegt



Heb je het zonder enige afdekmiddel gedaan, want dan heb je wel kans dat je verbinding hebt gemaakt met het zuurstof tijdens het smelten/gieten en dat het dan wel bros is door die verbinding. Of heb je bijvoorbeel wel borax of boorzuus gebruikt (altijd afdekken met gieten/smelten)
Zoals je al door hebt zijn er vele wegen in ons vak, die naar rome leiden en is het niet altijd makkelijk te zeggen waarom iets wel of niet scheurt.
Zeker als niet alle info duidelijk is, wat er is gedaan e.d :| b:D
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.

Advertentie

Terug naar “Vormen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast