Barsten door smeden

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Flower
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: vrijdag 12-05-2017, 16:45
Ervaring: Professioneel goudsmid

Barsten door smeden

Berichtdoor Flower » zaterdag 05-10-2019, 15:18

Ik heb een witgouden ring gesmeed, maar op het laatst kwamen er toch barstjes. Ik heb het zo vaak uitgegloeid maar het mocht niet baten. Ik vind het heel moeilijk om dit 19k witgoud zacht te krijgen.
Kan ik dit met hardsoldeer opvullen, of wordt dat heel zichtbaar? Ik vraag het toch maar even, maar denk het niet.

Hoor graag meningen
Sinterklaas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 42
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Barsten door smeden

Berichtdoor Sinterklaas » vrijdag 11-10-2019, 18:44

Dat 19K als dat de Ultra White legering is dan zal dat altijd hard zijn. Er zit namelijk nikkel in. Soldeer heeft vaak een kleur verschil. Hoe harder het soldeer hoe minder. Je zou het eventueel kunnen rhodineren. Mocht je echt vlekjes zien.
Wat je ook nog zou kunnen proberen is om hele dunne stripjes te walsen. Zo dun als je met de wals kan maken. En dat in de scheurtjes steken. Dan smelten. Zo kan je onzichtbaar of nog minder zichtbaar dan hardsoldeer. Toch de scheurtjes dicht maken.

Het scheuren heeft dus vooral met het hoge nikkel gehalte te maken. Tenzij je een andere legering hebt. b;)

Laat anders een pioentje vloeien op de ring of een rest stukje. Dan kan je het kleur verschil zien (of niet) en schuur je het soldeer toch makkelijk weg.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5837
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Barsten door smeden

Berichtdoor Erika » zaterdag 12-10-2019, 9:23

het ene ultra witgoud is harder dan de ander. Tussen de fabrikanten zit wel iets verschil . Heb je zelf gegoten?
Te vaak uitgloeien kunnen trouwens ook scheuren veroorzaken
Er komt kleurverschil, denk ook als je met ultra witgoud soldeer soldeert, maar zoals Sinterklaas al aangeeft, doe het met stripjes ertussen, zo min mogelijk opening
en even testen

Ik heb nog niet veel met 19 kt gewerkt en dus geen hele smeedring gemaakt, maar wel gegoten en gewalst dat ging gewoon goed
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.

Advertentie

Terug naar “Vormen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten