Vierkante conische zetkast

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
jameswatt30
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: maandag 04-05-2020, 19:54
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Vierkante conische zetkast

Berichtdoor jameswatt30 » dinsdag 05-05-2020, 21:33

Beste goudsmeden,

Ik probeer een conisch vierkante zetkast te vormen voor een steentje van 3,5mm ik gebruik plaat van 0,8 dik en heb diverse uitleg en mallen op internet gevonden. Het blijft een hele klus. En het resultaat is er nog niet naar.

Wie kan mij helpen aan een goede uitleg of instructiefilmpje?

Alvast bedankt. Gr Jamesw
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5909
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Vierkante conische zetkast

Berichtdoor Erika » woensdag 06-05-2020, 9:54

Heb je het al met een uitslag gedaan en dan de sleuven beginnen met driehoekvijl en dan vierkant vijl?
Of een buis vierkant aan den onderkant hapjes uit halen op de hoeken en dit naar elkaar toeslaan (liefst in kastenijzer, maar die zul je niet hebben denk , maakt het makkelijker)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Vierkante conische zetkast

Berichtdoor Cees » vrijdag 08-05-2020, 13:00

Als je een kastenijzer gebruikt hoef je die hapjes er niet uit te halen.

Conisch viekant maak je het makkelijkst met een kastenijzer
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)

Advertentie

Terug naar “Vormen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast