Pareldraad ring buigen en afwerking

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Rieky
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: zaterdag 12-06-2021, 13:31
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Pareldraad ring buigen en afwerking

Berichtdoor Rieky » zaterdag 12-06-2021, 13:54

Sinds een paar maanden volg ik een opleiding tot edelsmid. Nu heb ik redelijk spontaan een stukje pareldraad gekocht om een ring van te maken. Maar toen ik wilde beginnen had ik toch opeens een heleboel vragen

Vorm ik de ring met een tang of sla ik hem rond?
Heeft een kunststof hamer geen effect op de ronde balletjes van het pareldraad?
Hoe kan ik een pareldraad ring het beste afwerken (vijlen, schuren?) Ik heb alleen nog ervaring met een glad metaal.

Bedankt alvast.
joep
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 190
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Pareldraad ring buigen en afwerking

Berichtdoor joep » zaterdag 12-06-2021, 22:16

Rieky

Die mooie ronde kogeltjes/bolletjes,
Als je de ring in vorm kunt brengen door handmatig drukken
op een ronde houten of kunststoffen stok.
Dan blijven de bolletjes van de pareldraad mooi rond.

Ga je er op slaan met een normale stalen hamer worden de bolletjes al snel onrond.
Een rubber hamertje en een houten stok voor de vorm zou kunnen.

Vijlen en schuren alleen daar waar echt nodig.
Vijlen en schuren daar waar gesoldeerd gaat worden is prima.
Je wil immers een goede soldeer verbinding maken.
Een soldeerplek wil vers metaalblank zijn net voor het solderen.

Komt goed,
Succes,
Joep

Advertentie

Terug naar “Vormen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast