Drijven en planeren.

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Dawn86
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 31-08-2021, 11:26
Ervaring: Overig

Drijven en planeren.

Bericht door Dawn86 »

Goedendag.

Zou iemand kunnen vertellen wat het verschil is tussen drijven en planeren of zijn het synoniemen?

Met vriendelijke groet,

Dawn
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Drijven en planeren.

Bericht door Erika »

Hoi Dawn

Er is wel degelijk verschil tussen drijven en planeren, je hebt ook nog intrekken en opdiepen voor het grotere werk .

Drijven hoort bij het ciseleren, het uitwerken/opdiepen van een ontwerp met behulp van pons en hamer . Na het werk te hebben gedreven, ingetrokken of opgediept, zul je die hamerslag willen wegwerken en dat doe je door middel van planeren
Met ciseleerwerk is dat met planeerpponsen welke hoogglans zijn afgewerkt, Hierdoor maak je de deuken van het eerdere werk egaler en kun je steeds strakker afwerken .
Bij het grote zilversmid werk is het een hoogglans hamer en werk je ook stofvrij, elk stofje, haartje oid zul je terugzien inhet metaal .

Planeerhamers en ponsen hebben een groter glad oppervlak en door alle hamerslagjes te laten overlappen krijg je een homogener geheel en kan zelfs (met veel oegening) de hamerslag worden weggewerkt

Dus kort gezegd : Drijven is een techniek voor het vormen van het metaal, en planeren is de afwerking daarvan
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Drijven en planeren.

Bericht door Herman »

Dank je wel Erika , weer wat geleerd.
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Dawn86
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 31-08-2021, 11:26
Ervaring: Overig

Re: Drijven en planeren.

Bericht door Dawn86 »

Super bedankt voor de reactie Erika! :thx:
Plaats reactie