Rek bij hameren

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 125
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Rek bij hameren

Berichtdoor John Gommans » maandag 08-11-2021, 11:11

Hallo,

Ik moet een offerte maken voor een setje gehamerde gouden trouwringen, zie foto als voorbeeld.
Ik kan ze natuurlijk zelf gaan maken maar ik zit ook te denken om een basisring te gebruiken en deze te bewerken.
Als ik zo'n basisring gebruik met hoeveel rek moet ik dan rekening houden?

Alvast bedankt.

John
Bijlagen
trouwringen.jpg
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Rek bij hameren

Berichtdoor joep » maandag 08-11-2021, 12:15

Gehamerde ringen

Als je gaat hameren op een ring om er structuur in het krijgen gebeuren er meerdere dingen.
Maar het resultaat dat telt.

Je drijft in de ring,
Dat nijgt de ring naar binnen te drukken, levert mogelijk onrondheid op.
Tevens druk je metaal dieper in de ring en gaat deze groter worden.
Je drijft materiaal en vorm op de randen naar buiten toe.

Wat ik zou doen,
Een precies passende metalen binnenkern in de ring.
Dit om onrondheid en vormverlies tegen te gaan.

Een sluitende rand rond de zijkant van de ring.
Een manchet met drijfopening/venster om de ring om te kunnen drijven.

Verder zou ik twee exact de zelfde ringen willen.
Ik zou de bijelkaar horende ringen paarwijze naast elkaar opspannen en steeds de zelfde bewerking doen tot dat je rond geweest bent.

Geen maat en vormverlies op deze manier.

En?
Ik ga ervan uit dat je dit doet zonder uitgloeien.
De afwerking,
De binnenring en de zijkant hoef je alleen maar te poetsen.
De zichtkant/buitenring, daar kun je nog veel dingen doen om nog iets extras te doen.

Eigenlijk valt dit verhaaltje onder het kopje ontwerpen.
Omdat ik vooraf bedacht en daarna bepaald heb hoe de ring er uit moet zien.
De beschrijving is de weg ernaar toe.


Succes en veel plezier John.
Mogelijk komen er nog andere sugesties.
En je hebt zelf al een idee.

Joep
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 125
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Re: Rek bij hameren

Berichtdoor John Gommans » dinsdag 09-11-2021, 13:14

Dank je Joep voor de duidelijke en uitgebreide uitleg.

John
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Rek bij hameren

Berichtdoor joep » dinsdag 09-11-2021, 18:10

Dank je Joep
voor de duidelijke en uitgebreide uitleg.
John


Graag gedaan John,
Had een foto kunnen maken van twee ringen die ik op deze manier heb.
Foto's hier plaatsen is lastig.
Ik denk dat het duidelijk is.
Ander hoor ik het wel.
Zoek ik alles bij elkaar en ga het nog eens propberen te plaatsen.

Succes Joep

Advertentie

Terug naar “Vormen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten