Lood om oud ijzer......

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Lood om oud ijzer......

Bericht door Willem Parel »

Een ank kennen we allemaal maar wat ik (hoewel mischien wel bekend) hier nog niet heb horen noemen is het volgende stukje "gereedschap".
Namelijk een behoorlijk stuk ingesmolten lood.
Ik gebruik het al jaren en het is een onmisbaar iets, je kunt er allerlei vormen en groottes van plaat in vormen.
In een ank kunnen we alleen ronde plaatjes opbollen, maar in het lood kun je dat met elke willekeurige vorm.
Het enige (en eerste) wat je moet doen is wat (oud) lood verzamelen (of knip het bij de buren van het dak :lol: ).
Dit smelt je met je propaanbrander in een oud koekepannetje (heeft de juiste lossende vorm) en laat het stollen.
Als het afgekoeld is kun je het gemakkelijk uit de pan verwijderen.
Vervolgens kun je stempels cq ponsen maken van ( oud) ijzer die je in de vorm slijpt die je wenst (ik gebruik zelfs een oude trekhaakkogel van een auto).
Omdat ook ovaal goed te gebruiken is hierbij leent dit blok zich ook uitstekend voor het maken van bv. lepelbakken.
Als je zo'n stempel klaar hebt sla je dat eerst eens goed af in het lood met een zware hamer.
Hierdoor vorm je als het ware een onderstempel, vervolgens knip je de plaat een beetje ruim naar de vorm, legt het over de deuk in het lood en diept het op door met een zwaardere hamer de plaat in de vorm te slaan.
Je zult merken dat de plaat in het lood weggedreven wordt en vast gaat zitten in het lood, om het er weer uit te krijgen slijp je even aan een oud naaldvijltje een scherpe punt en steekt dit vlak naast de plaat in het lood.
Je licht de plaat er zo gemakkelijk weer uit, raakt het lood teveel uit vorm (kan heel lang duren) smelt je het zo even weer in.
Ook bv. gaatjes in leren riemen sla je er gemakkelijk bij in met een massieve pons (kunnen jullie ook je broek beter ophouden...... :lol: )

ps. die laatste afbeelding van die zegelring was een haastig uitprobeerseltje en een beetje "overdone" maar ik weet zeker dat als je dat serieus aanpakt dat het je lukt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Handige tip Willem. Ik heb nog wel wat lood liggen, het is waarschijnlijk wel zaak dat er geen lood achterblijft op het metaal, of valt dat in de praktijk wel mee, tijdens uitgloeien moet ik er niet aan denken dat er nog wat lood op zit.
Ga morgen meteen maar eens aan de gang. Heb het in het verleden wel eens gebruikt, maar was het helemaal vergeten.
Lood is een handig materiaal, ook om even mee te ontwerpen. Uitgewalst materiaal laat zich makkelijk even in een ringetje buigen.

ari

(die nog steeds zoekt naar een goede slogan)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Geen last van Ari, dat er lood achterblijft op het goud of zilver.
Dat laatse van jouw, daar had ik nou weer niet aan gedacht.
Voor een uitslag van een zegelring o.i.d., knip maar raak de restanten kunnen t.z.t. weer bij het blok.

Een slogan........mmmmmm ja....

Voor adviezen zonder bombari.... vraag het Ari :lol:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Ik heb ook zo'n plaat lood liggen vanuit een steelpannetje en heb daar een aantal gleuven in gemaakt waar ik een ring in kan zetten en dan de ( 585, 925, meesterteken) stempel er in sla en dan heb je bijna geen beschadigging aan de achterkant van de scheen.
Gebruik het ook voor het buigen van matteriaal.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

[quote="

Voor adviezen zonder bombari.... vraag het Ari :lol:[/quote]

:D:D:D geweldig Willem,

en WW staat zeker voor Willy Wortel?

ari
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

op school kregen we de tip als het loodblok gebruikten (ik ken dit ding dus van school in allerlei vormen e.d.) er gewoon een paar papiertjes ertussen te leggen, dus tussen je lood en edelmetaal.

zat er laatst aan te denken ook even zo'n blok te maken, gezien we genoeg lood prut hebben liggen (lang leve loodgieters als buur ;))
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Scheurt dat niet zowat meteen dan???

Lood heb ik ook wel voor handen, even een kilo jatten :twisted:
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Tijmen schreef:Scheurt dat niet zowat meteen dan???

Lood heb ik ook wel voor handen, even een kilo jatten :twisted:
Nee het scheurt absoluut niet, maaruh jij hebt het niet voorhanden..... iemand anders!!! :wink:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

iemand die niet weet dat hij het voorhanden heeft :lol:
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Thats live.
Triest.
Generatiekloof?
Zal wel?

Groet Ruud.

Ik blijf mezelf met normen en waarden.
Suc6!!!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

hmmm...het kan er ook aan liggen hoe je het brengt.
Ik zeg ook heel vaak ik pik even een .... (vul maar wat in) mee, maar dan wel tegen degene van wie ik het meepak. Dus dan is de betekenis geheel anders.

ik zal ff aan mijn ouders vragen of zij lood overhouden/bewaren nadat hun dak wordt gerepareerd.
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Hehe sommige mensen nemen alles weer iets t? serieus ook...
Zal wel komen doordat je niet weet wie het zegt
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

tja op een forum is sarcasme niet te lezen.......ik hoopte dat je en geintje maakte

Ik dacht ook das netjes om te jatten.......leek me stug dat je het zou doen, maar ach je zegt het wel.
En zonder intonatie, lichaamstaal en expressie zijn dat soort dingn moeilijk in te schatten en te interpeteren.


Wil je dat mensen je goed interpeteren op internet dan moet je meestal goed zeggen wat je bedoelt, maar dat is mijn ervaring van de laatste jaren.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Ok? :)
Ik vergeet dat wel eens als ik typ, en zeker tegen mensen die me persoonlijk niet kennen.
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

het lijkt me dat als je werkelijk van plan bent iets te jatten, je het niet op het forum vermeldt. Toch?

Een beetje humor maakt het leven een stuk vrolijker.

Ellie
Alles van waarde is weerloos
Plaats reactie