aambeeld

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

aambeeld

Bericht door bellie »

Al een tijd ben ik op zoek naar een aambeeld. Nu vind ik ze over het algemeen nogal aan de prijs, zelfs op marktplaats of via een veiling ben je zo 300 euro kwijt.

Maar er is ook nogal veel verschil in grootte en gewicht. Wat is een goede grootte voor de goudsmid? Is het zinvol om voor een aambeeld van zeg 200 kilo te gaan of is een 50 kilo ook genoeg? ik heb geen directe plannen om te gaan zilversmeden, maar moet er wel een armband op kunnen smeden.

Groet Ellie
Alles van waarde is weerloos
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Hoi Bellie;

Je moet het geluk hebben ergens tegen een aambeeld aan te lopen die daar in de weg staat en weg moet. Aan oud ijzer brengt het ook nogal wat op. Zonde om als zodanig weg te doen maar iemand die er niets mee kan doen.....
Ik heb er ooit een vanuit een fabriek in Schoonhoven gratis mee mogen nemen. Dat ding woog een paar honderd kilo. Waar moet ik het in hemelanaam kwijt.
De grote van een aambeeld is afhankelijk van hetgeen je er op wol maken, dus de grote van de rondingen ect. .
Ook zal op een een zwaar groot aambeeld zwaarder smeedwerk verricht kunnen worden zoals ijzer smeden. Er is vaak meer kracht voor nodig. Voor het goudsmeden vind ik hem overbodig. Voor zilversmeedwerk denk ik dat een lichtere versie goed werkt maar daar zal een zilversmid op dit forum meer over kunnen vertellen.
Heb je er wel eens aan gedacht om voor het goudsmeden een speerhaakje te kopen en/of een schoenmakersleest. Zo'n leest kom je regelmatig voor weinig tegen. Werkt prima en staat door zijn ontwerp stabiel.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Een aambeeld van 50 of 75 kilo is echt wel genoeg voor het goudsmeden, je kunt bijv een aantal oudijzerhanderlaren afbellen om te zien of die er nog ergens een hebben staan. En dan zou het mooiste zijn om een ouder aambeeld op de kop te tikken want die blijven hun geld waard want de meesten willen ook geen nieuw aambeeld omdat ze de stukken er af slaan en zo'n oud aambeeld is meestal een betere kwaliteit.
Ik heb die van mij bij een boer weg gehaald.
Je kunt ook op www.ebay.de onder amboss.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik heb geen aambeeld staan, wil er wel een (mede omdat ik wel eens verder wil neuzen in de richting van het siersmeden, gewoon voor de leuk, maar ik heb de ruimte er nu echt echt niet voor.)

Ik heb een staak in een boomstam geramd en die werkt ideaal voor smeden, liggend aan wat je wilt doen natuurlijk. Ik smeed op van alles, en zet het vast in de bankschroef.
Ook hier zou ik wel een aantal staken willen hebben voor de heb en om te zien of ik mn zilversmeden nog niet verleerd ben

oke ook niet de goedkoopste maar je doet er lang mee en het paste in mn paardestalletje
Afbeelding

BM blz 425, linker kolom boven de vlakhamer
08122253
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

8) Wat ben ik toch blij met mn heerlijke aankopen via marktplaats van de week, waaronder zo eentje, een kleintje wel, maar lekker cheap in vergelijking met nieuw en amper gebruikt.
Die knakker had er nog een paar geloof ik, weet niet of het nog zo is.
Vond hem volgens mij gewoon onder ''vlaktas'' als zoekterm. Als je hem niet vind, wil ik wel eens zoeken nog.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Bellie,

Ik ben het eens met Eljas. Wat wil je erop doen, dat is het belangrijkste.
Ik denk dat je meer kan met een armbanden dool van bijou en een vlaktas.
Mijn aambeelden gebruik ik zelden voor mijn werk als goudsmid.
Als ik dat zou willen moet ik er eerst een dag of twee aan besteden om ze een mooi oppervlak te geven. Met een vlaktas is dat veel minder werk en met een dool ook. Verder zijn ze makkelijker op te bergen maar je hebt wel weer een flinke bankschroef op een stevige tafel nodig.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Plaats reactie