ringenbuigtang

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: ringenbuigtang

Bericht door Erika »

Bij 75 ringen per week zou je vast wel een prijs kunnen bedingen lijkt me.
Even met aller spanninga contacten.. daar war de groothandels ook hun basisringen vandaan halen. Gewoon dichter bij de bron
www.basisringenshop.nl
hebben iig meer keuze als schaefer. qua kosten weet ik niet welke goedkoper is,. maar ik nben tervreden over AS en de service


nogmaals ik weet niet hoe die apparaten van de winkel zijn, maar als je een hamerslag hebt en dan moet gaan buigen krijg ik in ieder geval butsen erin.
De inzetjes zijn van messing maar scherp genoeg om niet mooi te buigen
Zo ook een ringenbuigtang geeft toch vaak wat butsjes dus dan is je hamerslag toch beschadigd




En toevallig dat je over alloy 70 begint, want ik vroeg me dat laatst af. Is dat niet verboden omdat er cadmium inzi en de wet daarin in 2011 is veranderd op europees vlak, Vandaar ook de cadmiumvrije solderen tegenwoordig.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Re: ringenbuigtang

Bericht door tinkywinky »

De strips krijgen eerst om hun oren met metaal/slagstempels.
Op kant en klaartjes zou fijn zijn, maar nog geen manier voor gevonden.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: ringenbuigtang

Bericht door Abo »

Als je met hout- , teflon-, of rubberhamers werkt krijg je geen blutsen.
Daarvoor zijn die dingen net gemaakt maar voor mij hoeft niemand dit toe te passen, ik doe het wel.

Rond moeten ze niet zijn vermits je de uiteinden tegen elkaar moet solderen.
Om ze daarna mooi en perfect rond te krijgen zijn er genoeg manieren maar ook daar biedt de eenvoudige tribulet en eerder vernoemde hamers een uitkomst.

Wat alloy 70 betreft, ja er zit cadmium in en lood. Beide zijn giftig waarbij de ene niet moet onderdoen voor de andere.
Van cadmium krijg je kanker en van lood vergeet je dat je kanker hebt.
Ik wil niet weten hoeveel toepassingen er zijn met lood van printplaten maken, vislood tot glas in lood.
Lood is bij de wet duidelijk niet verboden.
Koper is bij de wet ook niet verboden en is heel erg giftig, geen haan die ernaar kraait in de juwelensector.


Of iemand alloy 70 gebruiken wil of niet, het maakt me niet uit. Moet iedereen voor zich beslissen.
Andere laag-smeltende legeringen bestaan er ook nog.
Woods metal bijvoorbeeld (zonder cadmium Erika) of fields metal (ook zonder cadmium).

Men kan oplossingen vinden of problemen zoeken.
De ene brengt je verder dan de andere.

:hart:
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: ringenbuigtang

Bericht door Briolet »

Ik weet niet of Schaefer het goede adres is. In de Pforzheimer Zeitung stond afgelopen zomer dat ze faillissement aangemeld hebben:
Scheideanstalt-Carl-Schaefer-meldet-Insolvenz-an

Ze ware blijkbaar te goedkoop. Als ze een doorstart gemaakt hebben, zal het concept toch anders geworden zijn. Dat neemt niet weg dat er meer firmas goede rohlinge maken.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: ringenbuigtang

Bericht door Abo »

Inderdaad, ziet er niet goed uit voor Schäfer!
Dan maar een ander bedrijf zoeken, bedankt voor de info Briolet. b;)
Plaats reactie