bolle vorm

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Ik ga vooor jouw formule Erika, die is tenminste lekker makkelijk te hanteren.

Bij het gebruik van een ank is het aan te raden om deze op een opgevouwen theedoek of zo iets te zetten, hierdoor voorkom je dat je de rondel dunner wordt op de randen bij het opdiepen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

@Erika, neenee, ik bedoelde niet de diameter breder smeden! 8) ;) Dat zou knap zijn. Bedoelde alleen dunner, als je te hard slaat. (en dus iets hoger/hobbelige rand) Maargoed, jouw formule werkt, dus daar twijfel ik niet aan hoor. Zat gewoon een alternatief te opperen, omdat het in me opkwam bij het lezen van dit en het andere topic over halve bollen. Maargoed, misschien is het wel heel moeilijk doen met die meetlint. ;)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Je moet echt wel enorm rammen, wat onnodig is want je wilt alleen maar een half bolletje (en dat doe je stapggewijs, niet direct in de juiste maat slaan, maar van groot naar kleiner)

Ik denk dat ik je niet begrijp dan wat je bedoelt met meetlint: ik had je gelezen dat je bijvoorbeeld diameter 20 meet en dan de diepte (dat is dan 10) dus moet je rondel 30 mm zijn?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Onee... Ik bedoelde simpelweg de kromme straal in je holank opmeten met een meetlint, van het onderste punt naar de rand toe. Niet dat ik denk dat dat h??l precies te doen is. Het was maar een brainstorm-achtig gedachtenspinseltje. Of het zonder formules ook te doen is. Het lijkt me niet handig bij 72 bollen zoals bij jou, maar als je maar een bol moet maken, zou het kunnen werken. (aangezien je hem toch iets groter neemt)

En het dunner smeden is idd niet zo'n punt. :)
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Janna in theorie zou hetgeen jij voorstelt moeten werken, maar hoe meet je exact over het midden ?

Makkelijker is om uit te gaan van de omtrek van een bol, die is ook makkelijker te meten. Dit is in feite het zelfde als de omtrek van een cirkel of de binnen of buiten maat van een ring.

Diameter van een bol is eenvoudig met je schuifmaat te meten.

Als deze 24 mm is, dan is de halve omtrek van de bol (2 x R x pi)
of te wel 24 X pi = 75,36 mm Op grond hiervan dient de rondel dan 37,68 mm te zijn, dit is echter de "buitenmaat" als je er van uit gaat dat je materiaal van 1 mm dik gebruikt dan zou de rondel
(12-1) x pi zijn of te wel 34,54 mm dan zou de buitenmaat van je bol op 24 mm uitkomen als je 2 helften samen voegt.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

@Cees, ik denk niet dat je hier zuivere wiskunde kunt toepassen. Als je een ring uit een strip haalt kan dat wel, maar bij een bol uit een schijfje ga je ook stuiken en oprekken. En dus niet alleen zuiver buigen.

b.v. de omtrek van je rondel moet uiteindelijk kleiner gestuikt worden op de omtrek van je bol. Dus de plaat wordt hier lokaal iets dikker. In het midden van de bol zal de plaat juist uitgerekt worden en dus iets dunner worden. Dus moet je de wiskundige formule hier nog voor corrigeren. Echter zal de verhouding tussen stuiken en oprekken ook afhangen hoe je te werk gaat en waarschijnlijk ook nog van de plaatdikte. Dus kun je het niet zuiver wiskundig uitrekenen met alleen goniometrie.
Dus zullen de eerder genoemde ervarings verhoudingen beter zijn dan de zuiver wiskundige benadering.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Erika schreef:als je een vaste maat wil hebben van de bol moet je berekenen wat de grootte van je rondel moet zijn, gewoonweg omdat dat het mooiste is.

Ik ben even aan t graven naar die formule..


iets met 2 x straal en een wortel

Wortel (2xrxr)

van maar 24 ben ik uitgekomen toendertijd op een straal van 16.97 mm

Dus een diameter van 33.94 mm
waar is de wortel bij jou Cees?
Ik geloof dat dit voor cirkel formule is en niet voor bol?

ik heb indertijd een collier gemaakt met 74 bollen handgemaakt in verschillende maten en dus 148 rondellen uitgezaagd en bol gemaakt en gesoldeerd tot collier. allemaal met Deze formule, en de ervaring dat helemaal strak op die maat zagen net niet lekker is omdat je het nog moet vlakschuren voor je gaat solderen

Dus ik zaagde wat ruimer langs de rondellen zodat dat afgeschuurd kon worden.

De formule zoals hierboven deed het heel goed en komt uit de vaktheorie van Zilversmeden.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Klopt helemaal Erika.

Ik heb eventjes wat berekeningetjes gemaakt en het lijkt een toevalstreffer te zijn dat bij een diameter van 20 en 24 mm de uitkomsten heel dicht bij elkaar liggen.

Kortom ik kom dan bij mijn eerdere bericht uit ik hou het op jouw formule :wink:

Briolet weet dat goed te verwoorden Tnx!


Dikte materiaal 1 mm

Wortel formule
Diameter
5 mm Rondel 7,07
10 mm Rondel 14,142
20 mm Rondel 28,284
24 mm Rondel 33,94
30 mm Rondel 42,426
40 mm Rondel 56,568
50 mm Rondel 70,71
Omtrek formule
5 mm Rondel 4,71
10 mm Rondel 12,56
20 mm Rondel 28,26
24 mm Rondel 34,54
30 mm Rondel 43,96
40 mm Rondel 59,66
50 mm Rondel 75,36
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie