Een hamer beschadigen zodat je er leuke textuur mee krijgt

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Een hamer beschadigen zodat je er leuke textuur mee krijgt

Bericht door Flora »

Op mijn cursus was een hamer met allemaal beschadigingen erin waardoor de textuur die ermee verkregen werd extra leuk was. Ik wilde hem graag overkopen maar dat kon helaas niet, dus is mijn vraag: hoe kan ik een hamer van mezelf het beste beschadigen voor een soortgelijk effect? Ik weet dat ik dan op iets moet hameren dat harder is dan het metaal van de hamer, maar ik wil graag even zeker weten wat een goed idee is voordat ik er iets mee sloop :-)
Gebruikersavatar
RiMa
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 118
Lid geworden op: dinsdag 18-08-2009, 20:00
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Limburg

Bericht door RiMa »

Is het geen idee om via marktplaats te kijken, of bij bekenden of ze beschadigde hamers hebben liggen? Misschien de oud-ijzerboer.....Dan hoef je niet een goeie hamer te beschadigen, en sloop je ook niks :wink:
RiMa = Rian & Maiko, mijn twee grootste schatten.....
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Ik zal het eens proberen, dank je. Als iemand op dit forum trouwens een dergelijke hamer heeft: ik hou me aanbevolen :-) Zelf een hamer beschadigen heeft wel als voordeel dat ik dan kan bepalen hoe het precies gaat en wat voor effect het zal geven. Dus hopelijk heeft iemand daar nog info over.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Gewoon oude hamers zien te kopen op de rommelmarkt of inbreng winkel en die met een slijpstift of oude frees bewerken.
Ik heb laats ook ??n gedaan met en freesje en dat ging wel, ook ik had toen het idee oude hamers te verzamelen om allemaal verschillende texturen op aan te brengen en ga ik nog zeker doen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

:lol: ik had een oude hamer en heb net de kop weer glad gemaakt :roll:
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Als je die oude hamers weer heet maakt worden ze dan zachter en zijn ze dan makkelijker te bewerken?
een mens is nooit te oud om te leren
Jewels
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 166
Lid geworden op: maandag 08-09-2008, 17:30
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: limboland

Bericht door Jewels »

heb ook wel eens met staalnagels erin geslagen of gewoon met oude vijlen erin geragt of oude stoeptegels slaan. niet te moeilijk doen.....
never ending hobby
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik zou ook zeggen lekker raggen erop maar let wel op dat je niet je nieuwe vijl gebruikt.. :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Op rommmelmarkten liggen vaak oude hamers of ander gereedschap. Ideaal om zelf lekker mee te rammen op puntige dingen zodat er beschadigingen in komen. Met de vijl of slijpschijf gaat het ook goed.

(Kijk eens in je vaders oude gereedschapkist....wie weet of hij nog een stelletje oude hamers heeft liggen waar hij wel afstand van wil doen :D :D :D )

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Bedankt voor de antwoorden. Gebruiken jullie dan ook gewone hamers (niet gekocht bij Bijou Moderne o.i.d.) tijdens het smeden? Dat van die stoeptegels vind ik wel een goed idee en wat ander oud gereedschap betreft, ik ga eens wat dingen uitproberen.

En nogmaals: als iemand een beschadigde hamer over heeft (eentje waar je gleufjes mee kan hameren, met een puntig uiteinde dus), ik hou me aanbevolen om die dan evt. over te kopen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

gewooin zo goedkoop mogelijk kopen want je gaat ze toc'h 'verpesten' dus lekker bij gamma kijken als je ze niet op rommelmarkten of bij vaders kan scoren
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Ok, ik wist niet dat die hamers net zo geschikt waren voor smeden als de hamers die je bij winkels als Bijou Moderne kan krijgen, maar bedankt voor de tip, dan ga ik een sloeberige hamer aanschaffen :-)
Gebruikersavatar
vandeweerdtim
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 39
Lid geworden op: dinsdag 13-10-2009, 21:02
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Spanje
Contacteer:

Bericht door vandeweerdtim »

Lijntjes inzagen met een ijzerzaagje geeft ook een tof effect, vooral als je in verschillende richtingen slaat.
Succes!!!
Less is more!!!
Plaats reactie