Ocotogoon wals schoonmaaktips

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

:lachen: hehe die is leuk willem

nou ik moet toe geven dat ik dat van het zilver in de vitrex nog niet wist weer wat geleerd.
moet toe geven dat ik dat wel eens deed ....

@ huub; ook prof's willen wel eens wat weten, dat houd nog niet in dat ze een forum op gang proberen te houden.
moet zeggen dat ik het wel fijn vind om te lezen zo nu en dan, dan vind dit domme blond het niet erg om fouten te maken.
we kunnen immers niet allemaal zo perfect zijn :)
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

In het nieuwe boek van Addy vd Ven staat dat aanslag van je walsrollen af te halen is door een koperplaat met grote walsdruk door je wals te halen ( vraag 80 blz 291).
Is te proberen.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

dat is wat ingewikkelder... Plaat door je octogoon maakt nog steeds niet schoon. En ik heb niet zul dik koperdraad... En dan moet ik dus weer gieten en en en


En dus vroeg ik me af of er geen gemakkelijkere manier is zoals met plaat je koperplaat er door halen (ik heb dat boek ook.. van Eljas)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Een 3 M Scotsch Brite pad of een dot staalwol al draaiende tegen je walsrollen houden wil dat niet ???
Desnoods even met hulp van iemand, kun jij het er wel tegen houden en de andere maar draaien (mischien een student van de draaiorgelschool.... :mrgreen: )
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ja maar je mag toch nooit Schuren aan je apparaat?!


Ik heb eerlijk gezegd ook niet meer gekeken, omdat te hikken zat tegen uit elkaar halen wals en te twijfelen of ik weer te veel doorsla in deze.... :)

Ik heb elke zaterdag wel draaihulp van neefjes die de wals altijd even moeten draaien, of mn lier/trekbank bespelen dus dat komt goed.
Ik heb mn vanish vergeten en ik kan even de spray vaseline niet v inden dus eerst die zoeken dan kan ik direct sprayen bij schoon zijn
Lekker vet!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Elisa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: vrijdag 03-02-2012, 20:44
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Emmen
Contacteer:

Wals, waarom mooi glad?

Bericht door Elisa »

Nog even een walsje over de WALS.
Mijn wals is 43 jaar oud en nog gladde rollen. Waarom glad houden?
Stel dat je een plaatje goud wil van 0.2 mm dik en dat met een mottige wals hebt gewalst, dan is het niet de bedoeling om nog eens aan het plaatje te gaan schuren. Direkt klaar voor gebruik, geen verlies van materiaal en geen verlies van arbeidstijd.
Als je edelmetaal als plaat koopt van Schone enz, moet je er toch ook niet aan denken dat je geen gladde materie zou ontvangen?

Advies, houd de rollen in de olie, dek de wals af met een vette lap als je uit de werkplaats gaat, dan kan er ook geen condens op de rollen slaan als je in een onverwarmd vertrek werkt. Wees een beetje lief voor je wals. :-({|=
Nooit te oud om te leren!
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Karin13 »

Elisa schreef: hoe knap je die wals weer op?
vertel ik andere keer, ze roepen, ik moet nu aan het eten.
Groetjes
Waar blijven je beloofde tips? :D
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Karin13 schreef:
Elisa schreef: hoe knap je die wals weer op?
vertel ik andere keer, ze roepen, ik moet nu aan het eten.
Groetjes
Waar blijven je beloofde tips? :D
....ze is net met het toetje bezig... :mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

:)

Ja mijn wals staat altijd zwaar in het vet. Dit is echt denk aanslag van walsen, niet goed droogmaken. WAnt anders zouden de hele rollen aan gort moeten zijn, maar het zijn er maar 2 gaten die roesterig zijn.

Ik ben erg benieuwd naar de tip om het schoon te maken.
Elisa als je die nog wilt geven graag!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Als je rollen roesterig zijn moet je daar wat aan doen.
Als je zuur op je rollen krijgt ontstaat daar langzaam aan een roestvlek. Die roest steeds dieper als je er niets aan doet en niet alleen totdat het zuur uitgewerkt is. Roest en ook vliegroest houd vocht vast waardoor het steeds erger zal worden.
Er zijn daarvoor geen zachte lieve trucjes. Die roest moet weg en dat kan je dan vaak doen met een staalborsteltje maar soms moet er wat schuurpapier aan te pas komen. Niet korrel 80 natuurlijk maar net genoeg om weer blank staal te zien. Dan goed schoonmaken en in de olie zetten. Liefst als je de wals niet gebruikt een vette lap over de rollen of een hoes over de hele wals.

En als dat gedaan is moet je weer terug naar wat Lize zegt,
Wees een beetje lief voor je wals.
En dat dat soms jaren lang niets doen betekend kan waar zijn.
Als je te walsen materiaal altijd schoon is ben je al heel lief voor je wals en hoef je nooit met verspanend gereedschap in de buurt van je rollen te komen :mrgreen:
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Dus je mag wel schuren?! DAn ga ik met de polinette aan de gang, die zijn erg fijn Ik heb gelezen/geleerd Nooit te schuren aan je rollen :)

Ik en mijn wals gaan samen het graf in, dus lief ben ik wel.
Maandelijks gaat er zeker een spray vaseline over :)
Zuurvrij natuurlijk.
En dat had ik net voor het walsen gedaan.

enige wat ik kan bedenken dat ik het niet netjes heb afgedroogd, naar mijn idee nl wel, maar ja het bewijs is anders.

Moet zeggen ik heb cilit bang gevonden hier en dat ging wel goed met een wattenstaafje erbij. Nu nog even blank maken met polinet velletje en insprayen, moet ie het weer doen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Dus je mag wel schuren?!
Als je roest op je walsrollen hebt dat aan het doorfesteren is wel ja.
Dat het niet goed is voor je wals staat buiten kijf maar je roest laten zitten is nog erger.
Je moet het dus gewoon niet zover laten komen en dan heb je nagenoeg geen onderhoud aan een wals.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ja tuurlijk moet je het niet zover laten komen.
Maar ja je moet ook niet van je fiets lazeren of met schaatsen goed vallen en en en :)
Voorkomen is altijd beter dan genezen dat was me al duidelijk en ik heb dat in dit topic meer te horen gekregen dan de tips om het te fixen als het voorkomen niet helemaal gelukt is

Omdat je niet mag schuren heb ik niet geschuurd, maar wel met metaalpoets gepoetst en ingevet wachtend op die ene tip :)


ik begrijp ook niet hoe het kan zij n gekomen, de enige logische gedachte is net niet helemaal drooggemaakt.
T zijn twee naast elkaar, dus dan ook van de een naar ander gewalst.

Maar ik weet ook dat ik enorm goed oplet en het echt droog maak....


maar zoals altijd, we zijn maar mensen, blijkbaar heb ik toch iets niet netjes gedaan...

En roest roest, t was meer aanslag, geen metaalglans meer aanwezig
Maar echt roest..dat was t ook niet


thx voor de tips allemaal, hoop nog steeds op die ene ultieme tip.


maar zal wel net als met de plaatwals werken met koper draad er door wwalsen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Elisa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: vrijdag 03-02-2012, 20:44
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Emmen
Contacteer:

Bericht door Elisa »

Ja jongens, het toetje is ondertussen verteerd en er zijn al weer een paar nachten voorbij. Er zijn zoveel ander zaken die weer voorgaan he? Maar O.K, hier is mijn tip die je kan proberen. Ik heb in de tropen gewerkt en daar roest alles bijna terwijl je er naar staat te kijken....ook de zaagjes maakten we zelf, want die braken ook af op de roestplekken. maar dat is een ander verhaal, ooit...

Ik heb een PDFje in Dropbox, zie de link

http://dl.dropbox.com/u/36190208/Walsro ... en%202.pdf

Kijk maar of jullie er iets mee kunnen. Andere tips hoor ik ook graag. Succes. groeten van Elisa
Nooit te oud om te leren!
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Dat is een hele mooie tip Elisa ;)^
Wat mij betreft; hou je vooral niet in, ga maar lekker los op de vastlopertjes van dit forum. Haal je alle verloren jaren zo weer in :wink:

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Plaats reactie