Wanneer/waarom gebruik je octogoondraad?

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Wanneer/waarom gebruik je octogoondraad?

Bericht door tinkywinky »

Ik heb nog nooit met octogoondraad gewerkt. Nu wil ik graag een ring met chaton maken. Zie op internet voorbij komen dat je dat met octogoondraad doet. Middenstuk plat, links-rechts naast chaton opstaand.

Nu weet ik octogoon 8? hoekig is, maar bij zo'n ring denk ik, als je hem weer vierkant slaat, waarom dan niet vanuit een vierkante draad?

Mijn vraag is dus: waarom en wanneer gebruik je octogoondraad?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik zie octogoondraad meer als een basisvorm van waaruit je andere vormen maakt.
Ja walst vaak octogoon omdat je walsrollen dat profiel geven, vervolgens trek je het vierkant of rond al naar gelang je idee of wals je het naar plat strip.
Ja ook van octogoondraad kun je direkt ringen maken maar ik doe het nooit omdat ik die schuine kanten lastig en bezwaarlijk vind.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Octogone is het profiel dat uit de draadwals komt. Daarmee ga je van start om ronde, vierkante of wat voor profiel dan ook te maken middels bv een trekijzer.
Het is de goedkoopste draadvorm om te bestellen, omdat het verder nog niet is bewerkt, dan enkel met de wals.

Ari
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Octogoon is een makkelijk te walsen profiel. Ook het voordeligste profiel. Een beetje uitgerust atelier heeft een octogoon wals. Normaal gebruik je octogoon niet als profiel om iets mee te maken. maar eerder als een stuk materiaal om snel en efficient het profiel uit te halen dat je nodig hebt.
Je walst dan naar de gewenste dikte en vanuit dat stuk materiaal smeed, wals of trek je het gewenste profiel.
The best things in life are still made by hand
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Aha zo. Heel duidelijk. Dank jullie wel.
Plaats reactie