buis in een spiraal buigen

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Wood-you
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: vrijdag 24-08-2012, 9:33
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

buis in een spiraal buigen

Berichtdoor Wood-you » dinsdag 26-08-2014, 13:58

Hallo!

Hoe kan ik het beste holle buis (die in een punt uitloopt zeg maar, dus van ongeveer 4mm naar 0,5mm uitlopend) in een ronde spiraal vormen? oh het materiaal is geel goud. er moet later stenen in worden gezet ook nog en de ronde vorm behouden.... ik denk met iets opvullen maar wat?

dank alvast voor jullie hulp,idee?n en tips
gespecialiseerd in het vervaardigen van zilveren sieraden in combinaties met hoofdzakelijk hout en andere natuurproducten.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5716
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » dinsdag 26-08-2014, 14:11

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1369
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Aspasia » woensdag 27-08-2014, 11:49

Alloy 70, smelt bij 70 graden en is een soort metaal.

Je kunt dit ook in de vorm maken en dan een aantal keren laten vergulden, en dan het spul er uit smelten.
Wood-you
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: vrijdag 24-08-2012, 9:33
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Berichtdoor Wood-you » woensdag 27-08-2014, 20:51

Aspasia schreef:Alloy 70, smelt bij 70 graden en is een soort metaal.

Je kunt dit ook in de vorm maken en dan een aantal keren laten vergulden, en dan het spul er uit smelten.



oke.... ken ik helemaal niet... als ik het goed begrijp kun je dit makkelijker vervormen? hoe?? en dan moet het toch aardig wat lagen worden verguld... want ik moet het ook nog vol kunnen zetten met stenen....Ben bang dat dat te dun is..??
gespecialiseerd in het vervaardigen van zilveren sieraden in combinaties met hoofdzakelijk hout en andere natuurproducten.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1369
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Aspasia » woensdag 27-08-2014, 21:14

Je kunt er gewoon aan solderen, op zo'n manier worden ook oorbellen gemaakt.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1142
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Berichtdoor Ari » woensdag 27-08-2014, 23:03

ja ja, makkelijker geschetst dan vervaardigd :)
sorry, hol, geen idee, ja voor het grootste deel massief. helemaal als er ook nog stenen in gezet moeten worden.

succes!!

ari
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 541
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Berichtdoor Eljas » maandag 15-06-2015, 20:01

Al vaker eea. uitgeprobeerd. Bij mij werkt het beste om:

Buis gloeien
Draad van de bouwmarkt te halen ca. 1.3 mm dik
Strak over de buis te wikkelen van voor naar achter
Dan in vorm buigen.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1142
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Berichtdoor Ari » maandag 15-06-2015, 23:02

Handig!! Dat ga ik ook eens uitproberen Eljas. =D>

Advertentie

Terug naar “Vormen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten