Patroon aanbrengen

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Bloemetje1
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 13-06-2015, 10:33
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Patroon aanbrengen

Bericht door Bloemetje1 »

Hallo allemaal,

Al enige tijd maak ik sieraden en combineer glas regelmatig met zilver. Nu heb ik onderstaande bolle kapjes gekocht.
Zilverbuis netjes in de kraal geperst zodat ook de kapjes mooi uitkomen.
Graag zou ik zelf zo'n patroontje in het zilver willen zetten.
Ik heb diverse hamers met koppen en metalen slagfiguurtjes maar deze zijn allemaal te grof. Het moeten fijne lijntjes zijn....
Ik ben heel erg geholpen met tips welke tool te gebruiken en uiteraard evt. waar aan te schaffen. Een zoektocht langs diverse adresjes heeft nog geen resultaat opgebracht. (KVK nr is aanwezig).

Afbeelding

Alvast bedankt!!

Groetjes, Sonja
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Schrooipons maken van ponsenstaal.
Of ik heb echt een inieminie penhamertje ergens ooit vandaan die doet het ook zo fijn. Maar je kan je hamer ook slijpen natuurlijk

Soms is zelf gereedschap maken een optie
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Bloemetje1
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 13-06-2015, 10:33
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Bericht door Bloemetje1 »

Dank je voor je tips Erika!
Ja, ik denk dat ik inderdaad maar een hamertje ga slijpen...
Had een mini penhamertje besteld bij een vakhandel maar de streep die je kreeg was nog te breed. :(

Verder tips zijn altijd welkom!

Groetjes,
Sonja
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Als je er veel maakt zou ik een malletje maken van staal waar het patroon in zit, ben je voortaan in een klap klaar.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Je hoeft inderdaad lang niet alttijd 'echt' gereedschap in te slaan voor doeleinden als deze.
Laatst had ik mijn kopkniptang per ongeluk stukgeknepen. :oops: Het afgebroken stuk bleek echter als pons een mooie, scherpe, fijne hamerslag te geven. Dus is het tangetje toch nog van nut. ;)

Probeer eens iets uit, wat je toch rond hebt slingeren. Bijv. een oude schaar, of iets anders scherps. Als je deze op je zilver legt en er op slaat met de hamer, geeft het soms een verassend patroon. Probeer ook verschillende richtingen uit. Het patroon uit je foto lijkt me op deze manier mooi na te bootsen!
Bloemetje1
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 13-06-2015, 10:33
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Bericht door Bloemetje1 »

Super idee Janna! Die heb ik nog wel ergens. Daarbij is het ook makkelijker om op te slaan :lol:
Ik ga eens wat dingen uitproberen.
Heel erg bedankt iedereen, hier kan ik iets mee!!

Groetjes,
Sonja
Plaats reactie