afmetingen met walsen

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

afmetingen met walsen

Bericht door hellen »

Wanneer ik wals weet ik nu zo langzamerhand wel het resultaat van afmetingen maar ik ben toch benieuwd of dat uit te rekenen is.
Stel ik heb een stuk van 6,5mm breed en 4mm. dik, wanneer ik dit wals tot 2mm. dik wat wordt dan de breedte?
Stel je hebt een stukje van 4x4mm en 50mm lang hoeveel draad van 1mm zou je dan krijgen?
En zit er verschil tussen zilver en goud (ik dacht van niet).

Hellen :)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

met plaat ligt het denk eraan hoe je walst. alleen in de lengte of ook in de breedte.

Je kan wel denk de oppervalkte berekenen evenals met draad

hier moet ik over nadenken hoe ik het moet uitleggen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
alix_d
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: maandag 19-03-2007, 16:22
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Berchem - Belgi

Bericht door alix_d »

ik heb in mijn cursus van vorig jaar zo'n blad gekregen maar heb die uitegeleend aan iemand van het school, anders zou ik het hebben ingescand en op het forum hebben gezet.

Mag je normaal je plaat niet maar in 1 richting walsen?? Dat hebben wij toch geleerd in de les, eerst in de juiste breedte gieten en dan enkel nog walsen voor de juiste lengte te bekomen. Dan zou je zilver blijkbaar steviger zijn.
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

walsen

Bericht door hellen »

Alix als je plaat walst kun je een andere richting kiezen wanneer je het zilver gegloeid hebt.

Hellen :)
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ligt eraan, als ik lange stukken nodig heb dan wals ik vaak toch meer in in de lengte., maar ja ik wals kruislings.
Vaak wel na gloeien, nooit problemen.


Volgens mij moet je met forumules werken voor draad (staan in het bijouboek) welke je dan moet ombuigen.....ik ben al blij als ik er zelf uitkom, laat staan dat ik dat goe dkan uitleggn., maar wie weet komt het er nog uit
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Theoretisch gezien wordt een plaat alleen maar langer maar iedereen weet dat dat niet echt zo is. Als je bijvoorbeeld in 4 stappen van 2 naar 1 mm gaat of in 6 stappen , dan zal de verbreding anders zijn. Ook verschil van materiaal reageerd anders en tussentijds goed of bijna goed gloeien geeft ook verschil. En wat dacht je van net niet helemaal haaks door de wals. Noem maar op. Vele oorzaken voor de verbreding....

Eljas
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
fay
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 30-01-2007, 20:11
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door fay »

(Even een berichtje van een heel druk persoon die hoopt over een tijdje toch weer wat meer tijd hier door te brengen.)

Theoretisch kan je ervanuitgaan dat het volume van het metaal gelijk blijft. Zolang er dus geen lucht in zit en je er niets afhaalt of bij doet is de uitkomst van de hoogte*breedte*dikte van het beginmateriaal hetzelfde als het materiaal dat eruit komt.

Hellen vroeg onder andere: Stel je hebt een stukje van 4x4mm en 50mm lang hoeveel draad van 1mm zou je dan krijgen?

Het beginvolume is 4*4*50 dus 800 kubieke mm. Uiteindelijk moet je dus weer 800 kubieke mm overhouden. Als de vorm die er uiteindelijk uitkomt een draad (cilinder dus) van 1mm diameter is kan je het volume berekenen. Voor een cilinder is dit pi*r2*lengte (r2 betekend de straal in het kwadraat oftewel straal*straal). We weten dus de straal en de uitkomst en kunnen zo berekenen dat de draad ongeveer 1019mm lang zal worden.

Hellen, je vroeg ook: Stel ik heb een stuk van 6,5mm breed en 4mm. dik, wanneer ik dit wals tot 2mm. dik wat wordt dan de breedte?
Als het goed is merk je al snel dat je dit niet kan uitrekenen omdat je te weinig weet. Als je nu exact naast de nieuwe dikte ook de nieuwe lengte zou weten kan je de breedte wel uitrekenen, maar dit kan je onmogelijk weten bij het walsen van plaat. Je kan wel een schatting maken van de lengte als je alleen in 1 richting walst en schat wat de geringe toename in de breedte zal zijn.
Het is vast wel precies uit te rekenen maar dit is zeer ingewikkeld en materiaal afhankelijk en dat zullen ze in de praktijk ook liever aan een computer over laten of misschien zelfs beter gewoon testen als het mogelijk is.

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt. Het volume kan niet zomaar uit zichzelf veranderen en hier kan je rekening mee houden in je schatting. Wanneer je draad maakt en de oppervlakte van de doorsnede weet hoef je alleen maar het beginvolume hierdoor te delen om de uiteindelijk lengte te weten te komen. Dan kan je het dus wat preciezer voorspellen.
Plaats reactie