Trekijzer naar 0.1mm

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 294
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Trekijzer naar 0.1mm

Berichtdoor Sun » maandag 10-08-2015, 21:41

Voor mijn miniatuur ringen werk ik met heel dun rond draad. En omdat ik ze inmiddels versier met echte edelsteentjes, wil ik ze graag van goud maken. Gouddraad met een diameter van 0.1, 0.15 en 0.2mm. Dussssss, ik denk : "Ik koop een trekijzer en maak dat lekker zelf". \:D/

Maar eh.. Kan iemand me vertellen of zo'n ding uberhaupt bestaat? Want de kleinste die ik vinden kan gaat tot 0.3mm.... #-o
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Karin13
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 174
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Berichtdoor Karin13 » maandag 10-08-2015, 22:04

Ik heb 0.12 mm gevonden op ebay.
Kleiner zie ik ze niet. :mrgreen:

http://www.ebay.com/itm/Tungsten-Carbid ... 3f2d022c45
Beetje scrollen..
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 431
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor goldenwonder » dinsdag 11-08-2015, 13:07

0,2 mm is gewoon via BM, Drijfhout etc te krijgen. Verder zijn er ook trekringen. Maar daar heb ik nog nooit een draad van 0,2 uit kunnen krijgen. Met het trekijzer geen probleem. Veel uitgloeien!!
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 546
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Berichtdoor Eljas » dinsdag 11-08-2015, 14:53

Eerst met trekijzer naar 0.3mm. Diverse soorten te koop bij bijv. Bijou. Daarna trekstenen Bijou art.nr.

08 121 65 (= 0.25 mm)
08 121 64 (=0.20 mm)
08 121 63 (=0.15 mm)

J.Smalz (Schoonhoven)

Trekijzer van 2.0 naar 0.1 mm over 31 gaten art.nr. 1820102
Trekijzer van 1.0 naar 0.1 mm over 20 gaten art.nr. 1820101
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 431
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor goldenwonder » dinsdag 11-08-2015, 15:00

Eljas, hoe doe jij dat met zo'n trekring? Ik vind dat je een hele lange spitse punt moet maken. Wanneer je deze dan eindelijk met je tang te pakken hebt, breekt hij al weer af. Ik trek tot 0,2 mm met een trekijzer, maar nog dunner met trekring is mij nog niet gelukt. Wil dunnere draad graag gebruiken als toevoegdraad met de laser. Daar is 0,2 mm soms nog net te dik.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 546
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Berichtdoor Eljas » dinsdag 11-08-2015, 15:14

Puntje vijlen sowieso. Je kunt voor dunne draad dan beter een fijne vijl met fijne kap gebruiken. Gebruik geen trektang maar een platte tang met mooie gladde bekken. Je kunt ook een langer stuk vijlen dan eigenlijk nodig, door het gat duwen en de andere kant een keer dubbel pakken. Of een stukje op een asje wikkelen en dan het asje achteruit trekken.

Hele dunne draad overwegen om die in een oven te gloeien. Of op een RVS plaat. De plaat van onderuit verhitten. De warmte wordt dan doorgegeven aan de draad die op de plaat ligt.

Is zo'n draad voor een laser niet van fijnzilver? Trekt nog makkelijker...
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 431
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor goldenwonder » dinsdag 11-08-2015, 17:22

Bij een draad van 0,2 mm is vijlen al geen optie meer. Dat is echt te dun. Dus gebruik ik daar Techdent schuurschijfjes voor. Maar de puntjes worden zo dun, dat deze al afbreken wanneer je ze in de trekring probeert te duwen. Wat ik al zei; tot 0,2 geen probleem, maar dunner icm een trekring gaat hier niet lukken. Komt nog bij dat het gat in een trekring vrij diep zit. Je moet dus een hele lange punt maken voordat je de draad kan pakken met je tang

Het draad voor de laser is geen fijnzilver. Heb nu draad van de laser fabrikant Orotig liggen en dat is 800/1000. Maar dat "lasert" geweldig lekker.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4160
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor Willem Parel » dinsdag 11-08-2015, 18:04

Zou i.p.v. een vijl een schuurlatje (niet al te grof) niet werken om een puntje te vormen?
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 294
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Berichtdoor Sun » dinsdag 11-08-2015, 18:52

Mijn dank voor alle hulp! :D Goedkoop trekdingetje uit China onderweg, kan ik eens uitproberen of het wat wordt... Kan bij Schmalz (nog) niet inkopen, die hou ik even achter de hand.

Lekker dun he, dat draad? Maar de enige manier om een ring van 2,2mm te versieren met een diamantje (0.0075kt) en zes zirconiaatjes (nog kleiner...) is om een lus-bloemetje te maken van superdun draad :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1368
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Aspasia » dinsdag 11-08-2015, 23:56

Ze bestaan....

Ik heb een trek ijzer gezien waarmee echt ongelooflijk dun draad kan trekken.
Het was een vierkant trekijzer.

Maar waar die te koop is geen idee.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Berichtdoor Cees » zondag 16-08-2015, 23:50

Als leerling van de vakopleiding kan je bij schmalz gewoon klant worden.

Zelf heb ik zo een trekijzertje een tijd geledenvia marktplaats gekocht met de intentie om eens wat met filigram te kunnen gaan doen, tot op heden is daar nog niets van gekomen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)

Advertentie

Terug naar “Vormen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten