onderhoud wals

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
NewLine
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 09-02-2015, 13:33
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

onderhoud wals

Bericht door NewLine »

De handleiding van mijn wals zegt "breng een dunne laag roestbescherming vloeistof aan wanneer je de wals niet gebruikt".
Hierbij heb ik een aantal vragen.

Welk product gebruiken jullie hiervoor? durston heeft een speciaal product (http://www.durston.co.uk/lan-multi/prod-c-rust.php) hiervoor maar volgens mij heeft bijou die niet?

Brengen jullie na elk gebruik aan?

Verwijderen jullie die voor elk gebruikt? Met wat?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: onderhoud wals

Bericht door Erika »

Dat is dun spul, wel vet, maar vloeibaar en ja dat gebruik ik, niet na elk gebruik, ligt aan hoe intensief het gebruik enzo.
Als ik te snel heb gewerkt en niet netjes heb afgedroogd voor het walsen.
Maar in principe 1 keer per maand op zeker toch wel, maar soms ben ik fanatiek en olie ik van alles voor het weekend :)
omdat het niet dik spul is, maar echt vloeibaar en maar een dunne bescherlaag achterlaat verwijder ik het niet voor gebruikt


Maar geregeld haal ik er even doekje met dit spul over, en dan doe ik meteen ook de tribuletten etcetcetc.
Juist van de week flesje besteld (Drijfhout heeft het wel voor 15 euro. ) Want ik had de vorige fles de dop er niet opgedaan...... 00OO en toen viel ie
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: onderhoud wals

Bericht door Abo »

Ik heb bij mijn Durston boven en onder de rollen een stukje schuimrubber geplaatst waarop ik neutrale vaseline op heb gedaan.
Net omdat het vaseline is en neutraal, kan het erop blijven. Mijn rollen blijven zo gedurig met een flinterdunne laag bedekt.
Ik hoef enkel om het half jaar eens te kijken of het schuimrubber nog genoeg vaseline bevat om de rollen te bedekken met een laagje.
Een beurt vergeten komt hierdoor niet meer voor en met zo'n potje vaseline kom je eeuwig toe.
Ik maak er een foto van en zet die hier even, dan kun je zien wat ik bedoel.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: onderhoud wals

Bericht door Abo »

Zo, hier heb ik het over.

Telkens als ik met mijn wals werk worden ze mooi proper en krijgen ze tegelijkertijd een beschermlaagje.
Deze schuimrubber ligt er al meer dan 10 jaar op en doet het nog altijd.
Ze zijn ondertussen zo gevormd dat de groeven in de wals mooi in het schuimrubber staan en deze dan ook mooi een laagje krijgen.

Kijk maar of het je wat lijkt b;)
NewLine
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 09-02-2015, 13:33
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: onderhoud wals

Bericht door NewLine »

Super! Bedankt voor de reacties.

Lijkt me wel zo makkelijk dat het spul erop kan blijven.
Na 10 jaar lijken je rollen nog prima.

Haal je de vaseline van je werktstuk, of heeft die verder geen invloed op solderen ed?
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: onderhoud wals

Bericht door Abo »

De gouden regel om goed resultaat te hebben met solderen is dat je werkstuk letterlijk brandschoon is.

In die zin moet je elke vorm van vet (ook grafietpoeder of silicone vet) van je werkstuk verwijderen.
Meestal gloei ik mijn werkstuk uit na het walsen en zo verwijder ik dan het flinterdunne laagje vaseline.

Het voordeel van vet t.o.v. olie is dat het blijft kleven en niet uitzakt naar het laagste punt van je wals.
Je eigen voorkeur bepaald wat je wil gebruiken, voor mij werkt deze oplossing heel goed en ik ben er tevreden mee.

Nog een voordeel is dat kleine metaaldeeltjes in het vet en schuimrubber blijven kleven.
Als je echt wil kun je dat schuimrubber om de zoveel jaren -naargelang je het gebruikt- wisselen en laten zuiveren voor de edele metalen.
Ik heb er echter geen flauw idee van of het zich loont.

Ik weet wel dat soldeerpasta gemaakt is op basis van vaseline met zinkoxide en het edel metaal.
Omdat ik er nooit mee werk kan ik je niet zeggen of de vaseline erop kan blijven of niet,
Ik maak mijn werkstuk altijd schoon wat ondertussen een routine geworden is.
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: onderhoud wals

Bericht door akkasilver »

Ziet er mooi uit Abo! Slim idee.
Heleen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
Plaats reactie