Nieuw speledingetje

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Sun »

ja b:D Anders wordt het helemaal puinhoop.... Tot ongeveer 0.5mm gaat het goed, en als het dunne reepjes zijn (zeg tot 3cm breed) gaat het ook nog lang goed... Maar als ik "velletjes" van zeg 10x10cm wil maken, lijkt het nogal hopeloos...
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Willem Parel »

Sun schreef:Willem, een vraag... Krijg je met dat speledingetje van jou het metaal ook gewoon plat? Ik bedoel, zonder het noemenswaardig dunner te maken? Als ik zelf giet en wals, dan krijg ik alles behalve platte plaatjes, ze bollen alle kanten op. Is natuurlijk omdat ik vreselijk dun aan het uitwalsen ben, tot 0.1mm en dunner....

Ja, je krijgt het wel plat, maar het lijkt me met een kanon op een mug schieten.
Een pers aanschaffen om plaat plat of vlak te krijgen is een beetje "overdone", wat Erika zegt is heeeeeeeeel belangrijk.
Ook kun je het een beetje beinvloeden door je plaat aan de achterzijde ( dat wat nog niet door de wals is) een beetje op te lichten of naar beneden te duwen, je plaat reageert daarop.
Ook als er iets krom uit de wals komt, dan kun je dit corrigeren door het een beetje scheef voor de rollen te plaatsen en het er dan door te halen.
Probeer maar eens uit met een koperdraad.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Sun »

Dit is wat er uit mijn wals komt... Mooi glad, maar wel gebogen.
Afbeelding

Voor het (beetje) diagonaal walsen weer even uitgloeien neem ik aan?

Dadelijk even proberen :-)
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Sun »

Afbeelding :schaam: :schaam: :schaam: :schaam:
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door peterspanje »

Ik heb bij amazon een soort moker gekocht, met een urathane laag er om heen, zonder terugslag wordt gebruikt om auto's uit te deuken, dus die deuken bij jou kan die hamer ook wel aan. Ik geloof dat ik minder dan 10 euro betaald heb inclusief verzendkosten. Als je een foto nodig hebt laat mij het dan even weten
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Willem Parel »

In die eerste foto was het gewoon goed, dat beetje bol staan kun je met je vingers corrigeren.
Diagonaal walsen moet je alleen doen als door dikte verschil het er KROM uit komt.
Je had het gewoon moeten gloeien en met je vingers in model brengen, je bent veel te snel geweest, dit had je niet diagonaal moeten walsen, want dan verander je de walsrichting.
Dat laatste kun je wel,gebruiken om een stuk weer recht te krijgen maar deze plaat was al recht, alleen bol.
Jammer dat je me verkeerd begrepen hebt.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Willem Parel »

De plaat op de eerste foto was een prachtig stuk plaat, staat alleen een beetje bol door de spanning in het materiaal.
Dit krijg je met een pers ook niet plat, het veert gewoon terug.
Dit was misschien te corrigeren geweest als je de kromming naar beneden had gelegd en dan het uiteinde achter de wals iets op te lichten, maar als je dat te veel doet staat het naar de andere kant hol.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Sun »

Dank voor alle tips :-)

Okee, eerste foto zag er goed uit. Mee eens. Met mijn vingers in model duwen bracht toch spanning, dus bobbeldiebob alle kanten op. Uitgloeien kon dat verhelpen, maar toen was het nog niet dun genoeg.

Dus, in de lengte door de wals gehaald, twee keer, zelfde kant op, naar gewenste dikte, met voorzichtig omhoog-heffen de tweede keer, tegen de kromming die de eerste keer onstond in.

Dan komt er een stuk dat ik niet begrijp: de eerste keer een beetje, de tweede keer veel erger: het materiaal begint te golven aan de zijkanten. (Kan dat aan mijn wals liggen?? Maar dan heeft die op school het ook...). Als ik het materiaal in de lengte door zou knippen (al geprobeerd) wordt het weer glad bij een derde keer walsen, dus tot nu toe heb ik de "schuld" aan de breedte van het metaal gegeven.

Om dat golven aan de zijkanten in te dammen heb ik nog een keertje links bietje schuin en rechts bietje schuin gedaan... Het is nu 0.1mm dun, dus dat is goed... En als ik er kleine stukjes van knip, krijg ik die ook wel weer plat.. Maar dan blijft de maximale breedte die ik zelf maken kan rond de 3cm hangen.
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Willem Parel »

Staan je rollen goed parallel, kun je licht zien als je ze tegen elkaar draait?
Als het een oudere wals is kan het ok slijtage zijn.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Sun »

Dat geloof ik van de school-wals meteen, dattie wat oud is... De mijne is nog behoorlijk nieuw en glimt ook nog lekker b;) Links en rechts komen gelijk op elkaar zo te zien, bij helemaal naar beneden geen licht meer, nergens. Bij hééél ietsje optillen heb ik een vermoeden dat het in het midden ietsje eerder licht doorlaat dan aan de zijkantjes... Maar dan heb ik het echt over fracties van millimeters... (Al kan dat natuurlijk, zeker bij 0.1mm dikte) wel het euvel zijn.

Okee, strip in drie stukjes geknipt, verder met één stukje. Rustig aan nog een keer of tien op de zelfde dikte in zelfde richting, met zachtjes geleiden tegen krullen gewalst. Dan kom ik hier uit:

Afbeelding

Kalmte kan je inderdaad redden... Dit is veel beter :thumbsup:
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Willem Parel »

Sun schreef: Bij hééél ietsje optillen heb ik een vermoeden dat het in het midden ietsje eerder licht doorlaat dan aan de zijkantjes... Maar dan heb ik het echt over fracties van millimeters... (Al kan dat natuurlijk, zeker bij 0.1mm dikte) wel het euvel zijn.
Dat zou het inderdaad kunnen verklaren, je plaat wordt dan aan de zijkanten meer geplet en wordt daar dus langer, dat zou een bolling kunnen veroorzaken.
En let wel, een fractie van een millimeter is relatief, voor en timmerman is het weinig, maar voor een gereedschapmaker is het heel veel.
Dan werk je in honderdsten van millimeters en is zelfs de materiaal temperatuur belangrijk om objectief te kunnen meten.
Ik durf te stellen dat 0.05mm afwijking in je rollen te merken is met het walsen.
Op die laatste foto lijkt er een bobbel op te zitten, dat komt helemaal overeen met dat kiertje in het midden.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Sun »

:think: Heb ik dat weer... think: Maar goed, één euvel gevonden, mijn dank daarvoor! :thumbsup:

Maar nu terug naar wat je eerder zei. Die laatste bolling, die flauwe bocht, die krijg ik er ook met een vlakhamer/pers niet uit? (Omdat het terugveert? ) Dat terugveren doet het nu ook als ik het met mijn vingers probeer recht te maken, sterker nog, het metaal klapt doodleuk om, met de bolling naar de andere kant :LOLtear:
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door peterspanje »

Ik kom weer terug op mijn vlakhamer, moker zonder terugslag met urathane beschermlaag, werkt voor mij perfect, zilver eerst weer zacht maken, viltstift strepen erop, op het moment dat ze verdwijnen, het volgende mompelen; 1001 , 1002, 1003 afkoelen, drogen op de vlakplaat leggen een paar flinke klappen, en het is perfect glad. Werkt iedere keer voor mij en vele andere 8)
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Sun »

peterspanje schreef: viltstift strepen erop, op het moment dat ze verdwijnen, het volgende mompelen; 1001 , 1002, 1003 afkoelen,)
Dat mompelen kan ik vast :oops: Maar die viltstift is nieuw, vertel?
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Sun »

Ow, en ja, dan hou ik me aanbevolen voor die moker :P
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Plaats reactie