Nieuw speledingetje

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door peterspanje »

Mijn nieuwe speledingetje opgehaald bij Roel, van weld done creaties, ziet er heel netjes uit mooi afgewerkt en inclusief de aanpassingen van Willem Parel, weegt alleen 35 kilo, dus dat wordt duur transport als ik terug vlieg met Transavia! :tandpasta:
Bedankt :thx: voor de tip Willem!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Willem Parel »

Veel plezier er mee Peter, eerst nog maar even afzien bij het transport....
Hou ons op de hoogte van je bezigheden er mee.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door peterspanje »

Hi Willem, de metaal pers mocht niet mee van transavia, was meer dan 32 kilo dus ik heb het naar spanje gestuurd via TNT :schaam: 85 euro maar liefst, mijn vrouw wil nu exclusieve werk van mij zien, anders stopt ze mij in die pers :lachen: ik zag deze smile in een van je postings, kon het niet laten b;) hij wordt vrijdag afgeleverd en gister er een ladekastje voor gemaakt

Nu nog een krik aanschaffen, jij hebt er een van 20 ton zonder manometer, heb je er al mee gewerkt? en als je het over zou doen zou je er een nemen met manometer en 30 ton? volgens Roel zou het met die extra plaat er in geen probleem zijn. Of vind je die 20 ton meer dan genoeg voor het persen. Ik zet dit allemaal maar op het forum misschien heeft iemand anders er ook nog wat aan al die info!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Willem Parel »

Die 20 ton is tot nu toe voldoende gebleken, ook die Amerikanen die er veel mee werken adviseren een 20 ton en werken er als sieradenmakers ook mee.
Ik had wel graag een manometer gehad, ik wil nog proberen die te monteren, maar moet eerst uitzoeken of dat op deze krik kan.
Wat jammer dat je hem niet mee kon nemen en die extra kosten moest maken, had Roel hem net zo goed op kunnen sturen, maar dat is achteraf en achteraf......
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door peterspanje »

Hi Willem, we krijgen niet genoeg van ons nieuw speledingetje, :lachen: :lachen: dit is misschien meer projectie dan ik dacht van mijn kant :tandpasta: maar goed, mijn zus komt naar spanje en neemt wat meer spulletjes mee, ik had die technische kogels besteld bij Sanders in wateringen, het blijkt dat ze ook die vlakke ringen verkopen in de maten van het urethane, rood 66 mm en de zachte, geel? 50 mm, de buiten maten zijn war fors respectievelijk 110 en 75
Ze zijn ondanks de voor hun doen lullig ordertje van twee ringen elk zeer behulpzaam, telefoonnummer is 017422 1858

Ps ik heb ook maar die 20 ton krik aangeschaft, bij Amazon voor 60 euro, zonder manometer want dan zit je gelijk tegen de driehonderd aan
Ik heb trouwens wat zelf monteren van die manometer betreft dat is nagekeken, maar dat is nog niet zo simpel :| mocht jij wel iets gevonden hebben, ik hou mij aanbevolen voor het delen van je oplossing
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Willem Parel »

Mijn nieuwerwetse ank met opdiepers, stuk polyurethaan rubber, houder met magneet er in (laten draaien) en technische kogels die in elke maat te bestellen zijn ( ook niet zo prijzig).
http://www.fabory.com/nl/search?text=Technische+kogels
En dit in combinatie met mijn pers maakt een ideaal stuk opdiepgereedschap.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door peterspanje »

Ziet er mooi uit Willem, ik zit nog te wachten op mijn kogels, en ook mijn polyurethaan van rio komt pas samen met de aankomst van mijn vriend aan in april, ik doe op dit moment niet veel, ivm allerlei andere dringende activiteiten.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door peterspanje »

Ondertussen eindelijk een frees bedrijfje gevonden om de diverse mallen te frezen, de meeste hebben er geen trek in, te kleine order is vaak het antwoord. De ringen heb ik op de draaibank zelf afgedraaid tot een meer handzame formaat. De containers van hoekstaal gemaakt, als je geen container gebruikt gaat je Urethane er aan en dat is duur spul.

Met het "proefdraaien" merkte ik nog wel dat het zilver toch een beetje insnijd in het Urethane, ik ga dat proberen op te lossen met een dun stukje leer er tussen te doen.

De containers zelf aan elkaar gelast, twee keer over moeten doen, want ten eerste ben ik geen lasser, ten tweede valt lassen behoorlijk tegen, en wat misschien ook niet helpt dat ik mijn las apparaat bij Lidl gekocht heb, voor een paar tientjes.

De druk van de Urethane tegen de wanden is enorm.

Alles bij elkaar veel geld bespaard door het zelf doen, maar de mallen moeten nog gepolijst worden, op de kleinste na, en dat is enorm veel werk.

Hopelijk binnenkort wat meer tijd, dan kan ik ook weer eens sieraden maken inplaats van gereedschap :zwaai:
Bijlagen
image.jpeg
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Willem Parel »

Potverdikke Peter, dit is jaloersmakend....ik heb die armbandmallen al tijden in order staan bij een draaier freser.
Maar ik denk dat ik maar bij Potter ga bestellen, het duurt me te lang.
Mooi gemaakt man, zie met intersse de rest van de werkzaamheden tegemoet.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door peterspanje »

Willem ik heb 250 euro betaald, geen idee hoeveel dat is bij Potter of rio, maar reken maar op drie maal zoveel!

Je kan ze ook hier laten maken, dan kan ik ze naar je toesturen, maar dat klimt misschien wat omslachtig, bovendien dan moet je ze ook nog zelf polijsten!

Via abo ben ik in contact gekomen met Kiala, een dochter van ups, werkt fantastisch tot ik geloof 30 kilo in Nederland voor vier of vijf euro, naar van Spanje iets van 14 euro
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Willem Parel »

Dank je voor het aanbod Peter, maar dat is veel te omslachtig.
Dit is wat Potter aanbiedt, maar misschien dat ik het voor elkaar kan krijgen dat ik de VAT niet hoef te betalen, net als met Duitsland.
Maar daar twijfel ik aan.
Bijlagen
image.png
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door peterspanje »

Je hebt het al eerder gezegd, Potter USA, ik moet daar toch eens wat vaker kijken, en je hebt gelijk een stuk goedkoper.

Ziet er mooi gepolijst uit, dat duurt nog wel even voordat de mijne er zou uitzien b:D !!!
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Sun »

Willem, een vraag... Krijg je met dat speledingetje van jou het metaal ook gewoon plat? Ik bedoel, zonder het noemenswaardig dunner te maken? Als ik zelf giet en wals, dan krijg ik alles behalve platte plaatjes, ze bollen alle kanten op. Is natuurlijk omdat ik vreselijk dun aan het uitwalsen ben, tot 0.1mm en dunner....
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Erika »

Je walst wel altijd 1 richting op toch!?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Nieuw speledingetje

Bericht door Erika »

Je walst wel altijd 1 richting op toch!?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie