Ovaal hol kloppen

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vdb
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: dinsdag 15-01-2013, 20:55
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Ovaal hol kloppen

Bericht door vdb »

Hallo
Ik heb een opdracht gekregen om een ovaal hol te kloppen. In een bolvorm lukt dat niet, hoe kan ik dat wel aanpakken? Bij bijou verkopen ze zo een maar dat kost me rond de €400. Wat wel veel is voor waarschijnlijk een eenmalige opdracht. Kan iemand me helpen aub.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Ovaal hol kloppen

Bericht door Abo »

Ik weet niet of je opdracht aan bepaalde afmetingen moet voldoen vanwege de kromming maar je kan dit perfect hol kloppen in zwarte pek of rode ciseleerkit.
Desnoods maak je een mal van de kromming uit een stukje plaat zodat je een referentie hebt voor de kurve.
Bij het hol (of bol) kloppen is uitgloeien een noodzaak, anders gaat je materiaal scheuren.
Je zult jezelf wel moeten voorzien van ponsen die je ofwel moet kopen of uit hardhout kunt maken.

Een andere manier is om de holle vorm in hout uit te snijden en dan die vorm te gebruiken om je opdracht in uit te werken.

Een derde optie is deze vorm in hout (of hard plastiek) te vijlen en die dan te gebruiken om je ovaal plaatje te vormen.
Je kan hout perfect afwerken en glad maken zodat je opdracht er praktisch hetzelfde uitziet en je weinig vijl- en schuurwerk hebt wat je een vorm levert die overal een gelijke dikte heeft.

Een laatste mogelijkheid is de brute kracht van een pers erop los te laten zoals Willem er eentje heeft.
Dat echter heeft een prijskaartje b;)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Ovaal hol kloppen

Bericht door Willem Parel »

Ik weet niet wat je ter beschikking hebt en wat je budget is maar bij ZuJeddeloh kun je voor weinig een setje staken kopen voor lepels.
En via Alma kun je bij Rio Grande een zgn. Bonny Doon hamer kopen, dit is een hamer met uiteinden van polyurethane.
Die spul neemt bij elke klap exact de vorm aan van de ondergrond waarop geslagen wordt.
Bij Bonny Doon noemen ze het ook wel een hydraulische hamer en ik heb er al diverse dingen mee bolgeslagen.
En dat gaat zo verbazingwekkend gemakkelijk, de plaat neemt perfect de bolling van de staak aan, zonder dat het ok maar iets beschadigd en zonder de minste deuk of oneffenheid.
Zelfs reeds opgesoldeerde elementen kunnen gewoon mee gevormt worden, zonder te beschadigen.
Je kunt ook met een bolle pons in een blok lood iets opbollen, maar die eerste methode is veel gemakkelijker met een mooier resultaat.
Maar wat Abo schrijft is ook een mogelijkheid en misschien goedkoper, met een bolkophamer en een uitgehold blok hout kom je dan ook ver.
Moet je vaak wel een staak er bij hebben om van de andere kant weer te kunnen corrigeren.
http://www.riogrande.com/ad/bonnydoon#shophammers
https://m.youtube.com/watch?v=LfHW33LxH ... u.be&rel=0
http://www.zujeddeloh.de/produkte/golds ... _6613.html

Hamer kost pl/min €90,-

Kost €16.22 incl b.t.w excl. verzendkosten ( als je een btw nummer hebt en je geeft die door dan betaal je dat ook niet, heb je het voor €13.63)
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Ovaal hol kloppen

Bericht door Abo »

Inderdaad, dat kan ook wat Willem schrijft en perfect zelfs.
Ik wist zelfs niet dat zujeddeloh deze vormen verkoopt, lijkt wel erg handig.... en voor die prijs!
Bedankt voor de tip Willem :thumbsup:

Bij gebruik van lood moet je wel een dubbel stukje cellofaan over het lood leggen zodat er geen loodsporen op je plaatje achterblijven.
Mocht dat het geval zijn wordt het lood in je plaatje tijdens het uitgloeien gesmolten wat onherroepelijk is.
Bij zilver en goud kun je dit plaatje niet meer gebruiken omdat het materiaal door het lood broos wordt.
Het enige wat je dan nog kunt doen is het laten raffineren en je zilver of goud op die manier terugwinnen.

Ofwel gebruik je cellofaan of moet je alle deeltjes van lood heel nauwkeurig verwijderen door te vijlen en/of te schuren waarbij je altijd verlies van materiaal hebt.
Lood op een oppervlakte kun je ook chemisch verwijderen maar dan moet je met zuren beginnen.

Als je met messing werkt is dat nu niet de kop af maar bij edelmetalen kun je het wel schudden.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Ovaal hol kloppen

Bericht door @tjuh »

Willem; klopt het dat ik zie dat jij de 16oz hamer daar hebt liggen? (ik overweeg de 10oz) hoe groot valt die ongeveer uit?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Ovaal hol kloppen

Bericht door Willem Parel »

Dit is de zwaarste uitvoering inderdaad 16 oz, maar de middelste maar was ook voldoende geweest volgens mij.
Dit is wel een zwaar en groot ding, maar goed, dat weet je niet als je ze nooit hebt kunnen vasthouden.
Heb dus maar op de gok besteld, maar verder bevalt de hamer uitstekend.
De afmeting van de kop is 12.5 cm lang en doorsnee 31.5 mm
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Ovaal hol kloppen

Bericht door @tjuh »

blij toe dat ik het toch nog even vroeg, gewoon bij mijn 1ste ingeving dus blijven :thumbsup:
Plaats reactie