hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Abo »

Het kookpunt moet niet bereikt worden om te verdampen Briolet!

Het kookpunt van zilver zit ruim boven de 2400°C en iedereen weet dat bij 900°C al een deel van zilver in damp opgaat.
Van het moment dat een metaal vloeibaar wordt heb je verdamping.
Bij het één metaal al vlugger dan bij een ander.

Klopt Erika, laten we gewoon verder doen zoals we bezig zijn he meid, de wereld is toch al om zeep. ](*,)
Lekker aan een peukje wiet trekken en wat snuiven- waarbij ik niet schrijf dat je dat doet- en alles komt wel goed b:D
Dat is toch de boodschap waar je achter staat of niet?

De bedoeling is dat we weten waar we mee bezig zijn en het zo goed mogelijk overbrengen op mensen die ook deze ambacht willen beheersen.
Als je niet akkoord gaat met mij dan is het zo maar hou het dan tenminste in de positieve zin i.p.v. het te verwerpen als een onbelangrijke materie!
Laat het net dat zijn wat ik niet van je snap als mod van deze forum :|
Waarom denk je dat loden waterleidingen verboden zijn en die verdampen niet.

Ik laat het hierbij want ik heb de indruk dat ik er meer mensen in het harnas jaag dan dat het me waard is.
Ik kan er mensen maar attent op maken en heb hiermee dan mijn bijdrage gedaan om "wat" te verbeteren.
Looddamp is wel gevaarlijker dan een hamburger maar doe voor mijn part rustig verder hoor.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Willem Parel »

Erika schreef:En daarbij kun je veel verder door:
hoe zit het met je footprint betreft het gewone leven, Wat doen we elkaar daar al niet bij aan.
1 hamburger kost 2400 liter water..
Vegatarisch is ook niet perse gezond voor de

Plastic soup, watervoetafdruk , ecologische voetafdruk,
gewoonweg alles wat we doen is slecht voor de ander.
De supermarkt wordt gevuld, mijn longen met de uitlaatgassen van de vrachtwagens die bevoorraden etc etcetcetc

Dus het mooiste is als wij mensen gewoon lekker uitsterven en moeder aarde haar gang laat gaan, en dan nog ...




ik heb maar besloten zoveel mogelijk regionaal, nationaal product te kopen voor eten en drinken, maar nog .... het lutk niet of ik moet hutje op de heide gaan wonen en totaalzelfvoorzienend zijn en dan nog ben ik slecht voor de wereld
Abo schreef:Klopt Erika, laten we gewoon verder doen zoals we bezig zijn he meid, de wereld is toch al om zeep. ](*,)
Lekker aan een peukje wiet trekken en wat snuiven- waarbij ik niet schrijf dat je dat doet- en alles komt wel goed b:D
Dat is toch de boodschap waar je achter staat of niet?

De bedoeling is dat we weten waar we mee bezig zijn en het zo goed mogelijk overbrengen op mensen die ook deze ambacht willen beheersen.
Als je niet akkoord gaat met mij dan is het zo maar hou het dan tenminste in de positieve zin i.p.v. het te verwerpen als een onbelangrijke materie!
Laat het net dat zijn wat ik niet van je snap als mod van deze forum :|
Waarom denk je dat loden waterleidingen verboden zijn en die verdampen niet.

Ik laat het hierbij want ik heb de indruk dat ik er meer mensen in het harnas jaag dan dat het me waard is.
Ik kan er mensen maar attent op maken en heb hiermee dan mijn bijdrage gedaan om "wat" te verbeteren.
Looddamp is wel gevaarlijker dan een hamburger maar doe voor mijn part rustig verder hoor.
Ik begrijp je felle reactie niet zo goed Abo, we zitten hier allemaal op te noemen wat zoal slecht kan zijn voor mens en millieu in relatie tot ons vak en ons handelen en Erika doet daarbij ook een duit in het zakje.
Maar uit je reactie lijkt het wel of jij denkt dat dit tegen jou persoonlijk is gericht.
Er vallen in het algemeen toch heel veel dingen op te noemen waar mensen (vaak onbewust of onnadenkend) schuldig aan zijn, welnu dit noemt Erika even op, maar ik lees nergens dat ze dit speciaal op jouw commentaar of persoon richt.
Daarom verbaas ik me een beetje over de wijze waarop je reageert.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Stéfan »

Briolet schreef:
Krisje schreef:kreeg ik te horen dat zelf lood smelten erg gevaarlijk is ...
De dampen zijn namelijk erg giftig !!
Looddampen krijg je misschien als je dingen bij hoge temperatuur verbrand, waarin ook lood zit. Als je gewoon lood smelt, gebeurt dit bij een zo lage temperatuur dat er geen noemenswaardige dampen af zullen komen. (Smeltpunt lood is 327,5 °C en het kookpunt is pas bij 1749°C)
dus wel er op letten dat je het bijvoorbeeld op een gasstelletje doet, want ik denk me zo in dat met een gasbrander de temperatuur al snel richting het kookpunt komt aan de oppervlakte, maar onderin is het dan nog niet zacht genoeg.

ik probeer er zelf ook op te letten niet te veel afhankelijk te zijn van voorzieningen, afgezien van het feit dat ik een mondblaasbrandertje een hele fijne brander vind, is het ook nog eens ideaal dat ik niet hoef te wachten met solderen totdat bijvoorbeeld bij een uitval de stroom het weer doet om mijn compressortje op te pompen.

sommige dingen zijn onvermijdelijk, zoals de polijstmachine, verlichting e.d. maar daarnaast probeer ik er wel op te letten dat ik ook dingen kan oplossen zonder extra elektriciteit.
( ik weet het, het is niet onvermijdelijk, maar alles weer gaan bruneren kost te veel tijd en dus ook te veel geld voor de klant )

en wat ik op school ook zie is dat mensen hun oranje vlam vol open laten staan, veel te groot om mee te solderen eigenlijk, en onnodig gasverbruik, gewoon het waakvlammetje is al voldoende. mijn vorige brander zette ik tussen het solderen zelfs helemaal uit, maar dat kwam omdat die erg heet werd van slechts 2 minuten solderen, zo heet dat het plastic handvat bijna smolt. :|

https://www.ts24.nl/images/product_imag ... 1642_0.jpg

( deze brander )

eerste brander die ik had, ik ben dus niet begonnen met zo'n crème brûlée ding van 7 euro, want daar had ik slechte verhalen over gelezen ( dat tijdens het solderen er hete onderdelen uitvlogen e.d. )
dus brander met meer capaciteit en vermogen, was iets van €28 maar ik was er wel blij mee. en toen ik het vertelde van de branderkop die erg heet werd heb ik een nieuwe branderkop met slang en bovenkant van het vaatje voor het prikbusje gekregen, alleen nog een passende onderkant vinden en ik heb 2 branders voor de prijs van één b:D

en nu een flinke upgrade met mijn little torch ( nog zonder zuurstof dan ) en mijn monblaasbrander.

maar weer even on-topic, bolponsenset binnen gekregen, ik dacht als het van BM is zal het bijvoorbeeld beter gepolijst zijn als die van HBM, om het prijsverschil te verklaren, maar nee hoor, hij was binnen en op het houten onderstel was nog vaag te zien dat er eens een stempel van HBM had gestaan, weggeschuurd wel is waar, maar nog steeds zichtbaar, en een van de bolponsen had een paar onregelmatigheden, alsof hij een keer hard gevallen was en dus ingedeukt was.

heb dus een bolponsenset van HBM gekocht als een bolponsenset van BM, €50 terwijl HBM hier redelijk in de buurt ligt en het daar €40 kost ( had HBM korting nog niet gezien toen ik het al had betaald )

balen. maar ach, nu heb ik een set wat inclusief verzenden vanaf HBM €48 had gekost, en nu 2 euro meer.


P.S. mondblaasbrander kon ik ook een goeie deal voor krijgen, brander + slang + drukregelaar wat nieuw al zo'n €85 kost ( mondstukje nieuw gekocht want was onprettig model, en slang was 1.5 meter veel te lang, met brandplekken dus ingekort ) voor €50, en daar kreeg ik dan nog 15 naaldvijltjes van Bergeon, een zaagbeugel, triboulet, mitutoyo schuifmaat, draaibare soldeertafel ( in elkaar geflanst met ikea draaibaar onderstel b;) ) en bankhamer en plastic hamer mét terugslag, en nog een paar kleine dingetjes, er gratis bij ( wel allemaal flink gebruikt maar nog steeds gewoon goed bruikbaar )
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door peterspanje »

dat kan je geen goede deal noemen, dat is een kadotje! b:D
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Erika »

Gelukkig kent Abo mij en mijn diepere gedachtes en gevoelens..... :applaus: Dat blijkt maar door exact woorden in mijn mond te leggen die ik absoluut zo niet heb bedoeld
Degenen die belangrijk zijn in mijn leven weten hoe ik ben.
Hierna zal ik er geen woorden meer aan vuil maken omdat ik denk dat we allemaal ons best doen het zo netjes mogelijk te doen opdeze aardkloot.

Dank je Willem. :thx:
Hoe jij t omschrijft is ook hoe ik het heb bedoeld. Dat zijn ook altijd de dingen waar ik persoonlijk tegenop loop. Waar de mens wel eens vergeet wat er voor nodig is voor het op je bord ligt..
Je wilt het goed doen, je wilt dat moeder aarde nog langer mee mag en dan hoop je ook nog dat we als mensheid toch eens gaan stoppen met elkaar neer te schieten...
Alleen is alles wat we tegenwoordig doen. Te meten met een voetafdruk in water, in gas, in van alles.
En ik met mijn kleine werkplaatsje doe mijn best het zo goed en schoon mogelijk te doen... Maar alles, alles is slecht voor de wereld.
Ik kan daar helaas niets aan veranderen maar ik kan wel zorgen dat ik zo netjes mogelijk werk.
Maar dan nog
..Ik ben mens, ik leef, dus ik ben slecht voor het milieu..
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door peterspanje »

Als oud kabouter van den haag en als een oud hippie allebei van een grijs verleden, in de tijd dat het Kralingse bos een begrip was, om maar niet te spreken van janis joplin the Doors en Jimmy Hendrix, Lets have peace, kleine teentjes etc, het leven is veels te kort om tegen elkaar tekeer te gaan, Erika doet haar best, Willem probeert het allemaal uit te leggen en Abo moet wat minder heet gebakerd zijn, er zijn genoeg plekken waar men elkaar het leven zuur maakt, last heeft van lange tenen etc etc. Een vrachtwagentje zand hier over, elkaar allemaal de liefde verklaren en lekker weer allemaal aan de slag met deze prachtige hobby, werk, obsessie of wat het ook voor je betekend. Ik drink er een borrel op alvast....... 8)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Willem Parel »

:LOLtear:
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (39.96 KiB) 8603 keer bekeken
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door peterspanje »

Ik ben blij dat jij het boek nog hebt Willem, of was het een poster? :zwaai: vanuit de zandbak, het was een stevige pernot die ik achter over geslagen had, die jointjes van vroeger waren toch veel makkelijker te handle, als ik mij tenminste goed herinner 8)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Erika »

Ik ben voor Let love Rule

We doen allemaal ons best toch om de wereld leefbaar te maken en te houden voor de toekomstige generaties!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door peterspanje »

Erika, ik wil niet muggen ziftte, maar er staat "OLD HIPPIES RULE" Willem komt hier, (na vandaag zeker, hij is jarig! ,) voor in aanmerking, net zo goed als ik, met mijn staat van dienst en tenzij jij door al dat geharrewar op dit forum heel snel verouderd bent, heb jij nog heel wat jaartjes te gaan. 8)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Erika »

Ik ben geboren met een oude ziel en mijn lijf doet heeeeeeel goed mee met ouderdomskwaaltjes ...
Zei zij die al netjes geopereerd is aan de heup en bij willem laatst vroeg of hij van die lekkere maagzuurremmers voor mij heeft .

Dusss ahhhhhh toe mag ik ook mee doen een oude hippie zijn. ahhh toe
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Stéfan »

van de vraag hoe vaak je je holank en bolponsen gebruikt naar diepe gedachtes over moeder aarde en uiteindelijk naar de hippies, dit gaat uit de hand lopen jongens b;)

erg bedankt voor de reacties, ik zal eens kijken of ik de looddampen verantwoord vind ( daar je dan geen grote holank hoeft te kopen met zijn productiekosten, matteriaal, verpakking, vervoer . . . )

dank jullie wel dus, en ik zal er wel uitkomen met mijn bolponsen.

have a nice day of goldsmithing! ( of silversmithing in het geval van peterspanje dan b;), vind zelf zilver ook mooier, maar goud brengt het geld in het laatje b:D )
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Willem Parel »

Erika schreef:Ik ben voor Let love Rule
Je bent er te jong voor, maar dit is typisch een term uit de hippytijd, maar vooruit, je mag meedoen met al je kwaaltjes.
Daarin ben je ons de baas..... :P
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door peterspanje »

Willem wordt op zijn verjaardag een echte "softie" b:D
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Erika »

Dank je willem :)

ik ga meteen m'n hippie rokken uit de kast halen, m'n klompen aan, bh doe ik ook aan de wilgen hangen en dan ga ik van de zomer dansend met een lsd postzegeltje **) genieten van een zonderondergang of tig
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie