hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Stéfan »

de titel zegt het al, hoe vaak gebruikt een werkzame goudsmid gemiddeld een ponsenset? namelijk ik ben dus aan het rondkijken voor gereedschap, om die met een goede deal te pakken te krijgen, en ik vroeg mij dus af, zou ik een ponsen set en hol ank nodig hebben? Wie hebben er allemaal een en hoe duur zijn die van jullie gemiddeld?

heel erg bedankt ik zie uit naar de reacties.

groeten
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door ErwinG »

Niet zo heel vaak :P

Ik heb deze: HBM bolponsenset met ank, model 2.
Mis wel de wat grotere maten, dus ik wil er eigenlijk nog wel een paar bij. Zoiets bijvoorbeeld: HBM bolponsenset, model 4
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Erika »

Ik denk ook dat dat ligt aan je werk, stijl etc.

mijn cursisten gebruiken m toevallig veel de laatste tijd dus nu wekelijks meermaals. Maar kan ook zo een tijdje van niet zijn.
Gebruik de ponsen ook wel als staken dus dan gebruik ik ze wel weer vaker .

Ik heb wel een dure set geinvesteerd omdat ik hier wel de rest va mijn leven mee wil doen en ik gewoon de kwaliteiten van HBM niet altijd even goed vind en de service nog minderder :)
maar met ponsen zou ik het niet weten hoe dat staal zich houdt
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door peterspanje »

Als je het ALLEEN gebruikt voor zilver of goud, dan heb je geen hoge kwaliteit nodig, normaal staal werkt prima, om dat ik ook een draaibankje heb, draai ik ook vaak een mal, of wat dan ook, van goedkoop normaal metaal, uit de afvalbak van de plaatselijke metaal bewerker of ik koop een stukje.

Mocht je een keertje mis slaan en er een deukje in slaan, wat schuurpapier en even op de polijstmachine, wel oude lappenschijf gebruiken!, en het is weer als nieuw
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Stéfan »

ik heb eens goed gekeken naar het bolponsenset van HBM en dat vergeleken met de set van BM van E.P. ( Euro Parts, de budget serie van BM ) en ben tot de conclusie gekomen dat ze exact hetzelfde zijn, alleen staat er bij HBM een teken van HBM op, en bij BM dan niet,

nu voel ik mij lichtelijk opgelicht, niet door degene van wie ik een set heb gekocht op Marktplaats maar door BM, namelijk die persoon heeft het set gekocht bij BM voor zo'n €80, en ik heb hem nu van hem gekocht voor €50 inclusief verzenden, maar nu bleek dus dat als ik een dagje Moordrecht had gedaan ( met de bus en gratis studentenOV ) dat ik hem voor €40 had kunnen krijgen, en als ik hem liet verzenden had het me €48 gekost. Maar de persoon die hem verkocht zei dat het set geen gebruikssporen had dus dan zou ik er maar zo'n €2 op achteruit gegaan zijn, want dan zou ik dus een hele dag kwijt zijn aan HBM.

alleen wat wel raar is is dat de set van BM ponsen zou hebben van 2.3 mm tot 25 mm, en HBM ponsen van 1 mm tot 24 mm. al kan dit ook gewoon gemakszucht zijn geweest, zo van, 24 ponsen dat zal wel 1 tot 24 mm zijn . . .

ik ga het zien, heel erg bedankt in elk geval.

post vooral door over welke sets jullie allemaal hebben, blijft interessant natuurlijk, krijg je productinformatie + meteen een review.
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Stéfan »

zilver, goud zowiezo, misschien koper en messing, maar alpaca zou ik er ook op willen vormen, maar dan zal staal ook wel volstaan toch?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Willem Parel »

Ook een optie om de ank nog even uit te sparen is wat lood verzamelen en in een oud pannetje smelten.
Als je dan met een pons een deeuk slaat in het lood kun je daar vervolgens je plaatje in opdiepen, vaak moet je hem er dan even met een puntig voorwerp uitpeuteren, maar dat is goed te doen.
Al heel wat opgediept op die wijze.
En ook als je wel een ank hebt is een blok lood erbij altijd handig.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Sun »

Ik heb twee sets van HBM, de goedkope, eentje met 24 ponsen en een ank, de andere met twee hele grote (4cm en 5cm of zo) en ik gebruik ze dagelijks.... Met opzet goedkope gekocht trouwens, omdat ik nogal eens wat anders dan goud of zilver gebruik, ik mep er ook ijzer mee als het zo uitkomt... Er komt een tweede set aan, uitsluitend voor goud/zilver om mooi glad te houden b;)
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Cees »

Ik heb toen een uitgebreid vormsetje bij BM gekocht Jumbo voor iets van € 240,-- tegenwoordig zijn deze nog iets goedkoper € 199 ex btw).
35 ponsen 3.5 tm 25.3 kubus ank platte ank scharnier ank en halfronde ank
Bijna bij elk sieraad gebruik ik wel iets ervan.

Daarnaast heb ik nog een setje ponsen van 4 tm 7 cm (in plaats van de zogenaamde flauwponsen)met ank.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Krisje »

Hi,

Wilde lood verzamelen om te smelten ...(thuis in de keuken ) , maar toen ik om lood vroeg aan de vriend van mijn moeder (welke heel zijn leven in de metalen heeft gewerkt) kreeg ik te horen dat zelf lood smelten erg gevaarlijk is ...
De dampen zijn namelijk erg giftig !!

Ik heb besloten het toch te proberen , maar dan op de les waar er een afzuiger aanwezig is ...

Groetjes,
Krisje
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Willem Parel »

Ik doe het gewoon met een propaanbrander op een gasfles, dan kun je het gewoon in de buitenlucht doen.
Even bij de inbrengwinkel een oud klein braadpannetje kopen en je hebt een fantastisch lossende gietvorm.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Abo »

Blijft enkel de vraag waar die dampen van dat afzuigsysteem blijven Krisje.
Als die gewoonweg naar buiten geleidt worden mag iemand anders het opsnuiven, toch?
Niet dat de lucht zo gezond is die wij produceren - met auto's, motoren, onze hobby e.d. - maar deze nog verder aanrijken met looddampen :silent:

Zo denk jij erover van een eenmalige smelt, die duiker die lood smelt voor zijn gordel, die zeevisser die lood smelt voor zijn zeevishobby, de man die lood en koper wint uit oude autobatterijen enz

Ik weet het, het is vast wat ver gegrepen maar ..... het is zo. :schaam:
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Willem Parel »

Abo schreef:Blijft enkel de vraag waar die dampen van dat afzuigsysteem blijven Krisje.
Als die gewoonweg naar buiten geleidt worden mag iemand anders het opsnuiven, toch?
Niet dat de lucht zo gezond is die wij produceren - met auto's, motoren, onze hobby e.d. - maar deze nog verder aanrijken met looddampen :silent:

Zo denk jij erover van een eenmalige smelt, die duiker die lood smelt voor zijn gordel, die zeevisser die lood smelt voor zijn zeevishobby, de man die lood en koper wint uit oude autobatterijen enz

Ik weet het, het is vast wat ver gegrepen maar ..... het is zo. :schaam:
Je bewust zijn dat het milleu erg kwetsbaar is en daar naar handelen is iets wat ik mijn hele leven al doe, maar het is onvermijdelijk dat als we tussen 6 plankjes liggen we toch een behoorlijke footprint hier achter gelaten hebben.
En je hebt wel gelijk Abo dat alle handelingen daarin nadelig zijn voor derden, maar het feit dat we met zijn allen in leven moeten blijven maakt dat we soms moeten zondigen.
We zouden ons vak sowieso niet meer uit kunnen oefenen en zelfs die 6 plankjes mogen dan niet machinaal bewerkt worden..... b;)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Erika »

En daarbij kun je veel verder door:
hoe zit het met je footprint betreft het gewone leven, Wat doen we elkaar daar al niet bij aan.
1 hamburger kost 2400 liter water..
Vegatarisch is ook niet perse gezond voor de aarde

Plastic soup, watervoetafdruk , ecologische voetafdruk,
gewoonweg alles wat we doen is slecht voor de ander.
De supermarkt wordt gevuld, mijn longen met de uitlaatgassen van de vrachtwagens die bevoorraden etc etcetcetc

Dus het mooiste is als wij mensen gewoon lekker uitsterven en moeder aarde haar gang laat gaan, en dan nog ...




ik heb maar besloten zoveel mogelijk regionaal, nationaal product te kopen voor eten en drinken, maar nog .... het lutk niet of ik moet hutje op de heide gaan wonen en totaalzelfvoorzienend zijn en dan nog ben ik slecht voor de wereld
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: hoe vaak gebruiken jullie een holank en ponsenset

Bericht door Briolet »

Krisje schreef:kreeg ik te horen dat zelf lood smelten erg gevaarlijk is ...
De dampen zijn namelijk erg giftig !!
Looddampen krijg je misschien als je dingen bij hoge temperatuur verbrand, waarin ook lood zit. Als je gewoon lood smelt, gebeurt dit bij een zo lage temperatuur dat er geen noemenswaardige dampen af zullen komen. (Smeltpunt lood is 327,5 °C en het kookpunt is pas bij 1749°C)
Plaats reactie